Kotledsinflammation.

T

teammalmgren

I fredags var vet. ute och undersökte lillkillen.

Konstaterade att han är halt på alla 4. som minst 2 grader och mest 3,5 grad. sprutades. återbesök om 3 veckor.

Tittat på hans gammla behandlings papper från då laserkillen varit ut under året. då har han behandlat koterna varenda gång utom en period på 8 -10 veckor då han reds som mest. och då har han inte visat på någon "röd reaktion" utan endast orange.

Han har nu bara gått i hagen och skrittats på. Vi fattar helt enkelt inte var det kommer ifrån. Vet är helt hundra på att det beror på våran hage. Stor kuperad hage med gräs året runt och mkt öppna yter. Han rör sig både mkt och gärna.

Så jag vet inte vad jag ska göra kan inte ens få honom att vara helt stilla i den dära nedrans sjukhagen!!

Andra symptomer han haft är att han inte kan ridas i höger varv på volt han kan inte böja sig samtidigt som han går framåt. När vi vände för Vet. hoppade han nästan jämnfota.

Haft ont i ryggen.

tankar synpunkter??

Sv: Kotledsinflammation.

Menar vet att det i grunden skull bero på hagen eller att det är därför han inte blivit bättre? Har han varit dålig med det förut o ni har underhållit det med lasern?

Han tror att det i grunden kommer av hagen.

Att vi kört med laser var eftersom han hade problem med rygg och andra grejer. vilket enligt vet troligen beror på koterna. I samband med laserbehandlingen tittar han igenom hästen och då gav det reaktion i koterna "orange". Eftersom han gått i löpträning tyckte vi vil igentligen inte att det var så konstigt. men antagligen var det redan då på g.

De största problemet vi har är att han är över rörlig. Han hade stått på bakbenen i sjukhagen konstant i dag och dragit flera gånger när de skulle ta in honom så han e verkligen frustrerad.

Det är ganska ordentlig hälta din häst har. Men jag har mycket svårt att tänka mig att det beror på hagen. Om en häst inte pallar att gå i hagen, kvittar hur stor och kuperad den är kommer den troligen aldrig att hålla för någon slags arbete heller.

Sannolikheten att det är kotorna som har orsakat ryggontet tror jag inte heller då det brukar vara tvärtom.

Hmm, verkar lite märkligt. Men om han har gått i löpträning kan det kanske vara så att de har kört slut på honom. Men här är för lite bakgrundsinfo för att ha någon aning om det är fallet.

han har knappt gått nått löp, totalt 4 st. sista för ett år sedan.

Jag tycker också att det verkar helt sjukt att han fått det av att gå i hagen. Men enligt Vet är skade risken i deras hagar så stor att han kna ha vrickat sig ordentligt så som han håller på. Han springer konstant i hagen. det ser ut som han har en egen ovalbana. går och störar sig mot de andra så fort de inte vill leka.

Han gick omkull ordentligt för 7 veckor sedan och varit knepig sen dess och vi kollat upp honom med alla möjliga och det här är det enda vi hittat. Dessutom är det så att det här är enda vet som sett hälta på böjprov.

Det står nu att läsa att laserbehandling är meningslöst på kotledsinflammationer på Ridsport.se.

Hur gammal är hästen?

Mitt tips är att ta ut kiropraktor då han möjligen knäckt till nån kota i ryggen i samband med att han gått omkull.

Vi har haft kiropraktor ute och han hittade inget. Hästen är 4 år.

Ett inlägg om laserbehandling. Enligt en alldeles färsk doktorsavhandling som presenterades i senaste numret av SVT så har man inte kunnat se någon positiv effekt av laser. Effekten som fås är en uppvärming av huden och vävnaden precis under, i vissa fall kunde förändringar som liknar dem vid brännskada påvisas mikroskopiskt. På djupet hände ingenting. Lasern hette visst defokuserad CO2 laser - det säger inte mig någonting, men kanske någon annan!

Jag skulle också gissa på att TS´s häst får kotledsinflammationer av någon annan orsak, ryggont är ju nära till hands att misstänka. Man ska inte heller glömma att det finns olika infektioner och inflammationer (t ex autoimmuna processer) som kan ge de mest märkliga symptom. Jag är dock inte insatt i hästens historia. En kuperad hage ska inte vålla en fö "normal" häst några problem, låter långsökt?

Hej!

Japp, stämmer, det enda laser gör är att värma och värmen når ca 1 cm in i kroppen, så man kan egentligen lika gärna ha varmvatten på eller liknande..

Laser"ljuset" bryts när det träffar hudytan och bara värmen blir kvar. Laser rekommenderas inte till användning på människa, ffa pga att det finns andr billigare sätt att värma upp en kroppsdel.

Men det är ju upp till var och en att använda ändå...

/ Lavinia, som just fått "laser"föreläsningen i skolan.

Måste bara berätta att jag har fått jättebra effekt av laserbehandling på min gamla häst. Hon var då extremt spänd i hela kroppen och musklerna var som sten... Efter ett antal laserbehandlingar var musklerna mjuka och fina och hästen var mycket gladare och piggare! Så ytligt kan nog laser visst hjälpa till!

låter liite skumt..

1. om han har så mkt som 1,5 grads skillnad på hälterna på olika ben så borde det ha synts för blotta ögat att hästen inte är ren.
2. jag har aldrig hört en vet klaga på att det är hagen som orsakar kotledsinflamationer
3 de får inte kotledsinflamationer av vrickningar
4 smärtan går inte från kotorna till ryggen utan den går från ryggen till kotorna.

vad fodrar ni hästen med? bara nyfiken.. sen tycker jag att ni ska låta en annan vet kolla på hästen.

Vrickning av kotled leder till kotledsinflammation. Det går inte att utelsuta att en spänning i ryggmuskulaturen kommer sig av att hästen primärt avlastar onda extremiteter (t ex pga kotledsinflammation). Smärtans vägar äro icke enkelriktade!

Håller med om hagen dock.

men om en häst vrickar sig får den en kotledsinflamation då? jag har haft hästar som vrickat sig som efter bara några dagars vila har varit friska igen?

okej, omformulerar mig: det vanligaste är att ryggsmärta orsakar kotledsinflamation, sen finns det säkert fall som är tvärt om, men detta är en vanlig orsak.

jo, det med hagen är rätt skumt..

Och jag skulle ta en second opinion av en kiropraktor/liknande jag..

Men så är jag ju lätt fanatisk efter Kele. Och väl medveten om atts nedhet kan ge ledinflammationer..

Hej!

Men det var ju det jag sa! Max 1 cm in och det som hjälper är VÄRMEN inte laserstrålarna/ljuset. Och om man ska värma så finns det många billigare och effektivare sätt att göra det på.

/ Lavinia, som inte sa att laser inte funkade ALLS, utan bara att LASERN i sej inte funkar, men VÄRMEN funkar.

Har du tagit borrelia/erlichia prover?

Tycker det låter lite väl konstigt att en 4 åring är halt överallt bara sådär.

De flesta inflammationer klingar av av sig själva, inflammationen är ju trots allt kroppens eget svar på en skada eller infektion. Vrickningen orsakar alltså en inflamamtion, men i de allra flesta fall så självläker den. Om leden blir instabil och råkar ut för upprepade vrickningar (t ex uttänjda ledband) eller om det finns en bestående retning i leden (t ex meniskskada (inte i kotleden alltså :D ), ledmus, broskdefekt) så underhålls inflammationen och istället för att läka bryter den ner. En sådan inflammation är inte längre sund och kan behöva medicinsk behandling (ex ledinjektion) för att upphöra. De ämnen som bildas i inflammationsprocessen skadar ledkapseln och förstör ledvätskans sammansättning.

Så jo, vrickning är en orsak till ledinflammation, men det är långt ifrån alltid det går så illa att vi måste gripa in och behandla!

Men jag förstår inte riktigt, ni har alltså vetat att hästen har problem med kotorna länge men har bara använt laser för att behandla? Och först nu har ni åkt till veterinär :crazy:
I så fall har det ju kommit långt innan vilan/betet nu och anledningen till att hästen är så mycket halt är ju att den har gått med det så länge.
Blir hästen halt av att gå i hagen lär den ju inte hålla länge som ridhäst...

Eller har jag förstått fel?

Ja du har förstått fel.

Han har varit knackig att rida till och från nu sen i mars det enda som vi hittat då ska ha suttit i musklerna De är dem som behandlats med laser.

Han har varit ren vid alla böjningar innan. Dock har han som behandlat med lasern tyckt att han visat Infraröd värme även där så hans mätare har gett orange utslag vissa gånger han varit ute. (orange kan tyda på vrickning.) Dock ej alla 4 samtidigt.

Anledningen till att vet tror att det är pga av hagvistelsen är att hagen är kuperad det finns sten och träd, och hästen tror att han är en race bil. han har själv anlaggt en galoppvolt i hagen där han springer i fullfart runt runt!! Det är den typen av belastning vet tror är orsaken.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 251
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
992
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar