Kotledsinflammation.

Sv: Kotledsinflammation.

Det är väl inte själva hagen som är problemet utan hur hästen beter sig i hagen.

Angående laser behandling har vi använt det på hästarna ganska länge och på ena hästen i stallet som haft av sin böjsena till 85 procent. påskyndade det läkningen, Vet även andra som haft mkt bra hjälp av lasern. allt beror ju naturligtvis vad som ska behandlas.

Lavinia: säg du åt hockeyspelarna att det inte hjälper... Vet många som använder sig av våran gubbe och även andra inom ridsporten som tycker att han gjort underverk på både djur och idrottsmän.

Anledningen till att vet tror att det är pga av hagvistelsen är att hagen är kuperad det finns sten och träd, och hästen tror att han är en race bil. han har själv anlaggt en galoppvolt i hagen där han springer i fullfart runt runt!! Det är den typen av belastning vet tror är orsaken.

Fast något gör ju då att hästen är såpass 'känslig' i sina leder att han inte klarar av det? Har ni funderat något på varför det isf är så? (I övrigt tycker jag soms agt en second opinion/extra öga av en annan 'alternativare' av något slag som sagt)

/Alexandra - som studerade sina två springa 'rundbana' i fullt fräs idag, rakt igenom stenskramlet, och hoppandes upp och ner för slänterna. Jag gick därifrån när nerverna inte klarade av att varken se mer, eller höra med kling klong när skor drog i sten osv..

Nej hältan har inte varit synlig för blotta ögat. Har haft tre vet ute som tittat böjt och klämt på honom. Ingen annan har fått fram en reaktion.

Et har varit ute och tittat på honom, hittade inget nämnvärt han sa att jag skulle ringa vet igen.

Det är inte själv hagen som e problemet utan hur hästen är i hagen!!!!!

Så om du har ont i foten och går och avlastar det så får du inte ont i ryggen? konstigt att han redan blivit mkt mera avspänd och inte visar någon reaktion vid tryck på ryggen.

martha: Jo jag tycker också att det är konstigt och vet med.. Nä har inte tagit några sådana prover men det verkar ju vara det enda som är kvar att göra om det hära sprutandet inte hjälper.

Men om nu lasern har visat att det har varit något i kotorna länge så har ju säkert hästen gått med det ett tag. Och nu när han dessutom springer som han gör i hagen blir det ju inte bättre.
Men att en 4-årig häst skulle bli halt på alla fyra bara av att gå i hagen, hur mycket den än springer, tror jag inte på iaf. Det kan som sagt ha förvärrat skadan men inte orsakat den, en häst blir ju oftast inte halt på alla fyra direkt heller utan då brukar de ha haft det ett tag.

Om han får bli behandlad och blir frisk och sen riden på ett vettigt sätt så tror jag det blir bra och han kan säkert gå i hage utan att bli halt. Det är ju vad man får hoppas iaf :)

Om han får bli behandlad och blir frisk och sen riden på ett vettigt sätt så tror jag det blir bra och han kan säkert gå i hage utan att bli halt. Det är ju vad man får hoppas iaf :)

Behandlad eller inte spelar ingen roll. Så länge den inte är verkad/ skodd fysiologiskt där belastningen tas upp i benets styvaste riktning kommer den belasta sig i obalans med återkommande inflamationer.

Skos/verkas den i balans men inte hanteras/rids i balans så har man som hovis inte mkt att bidra med.

Men en 4 åring?? Man kan ju tycka att den inte har hunnits ridas så mkt så alla dessa hältor kan ha uppstått.

Jo natrurligtvis är det konstigt att han inte skulle hålla för att gå i hagen men och andra sidan har ingen sett nån bete sig som han gör heller. Så som han har gått på banan i det tempot minst i halv timme kan han rusa runt runt runt och sen vila kanske tio och sen springa mera. Sen har ja haft en kass hovis med så även det lär ju ha bidragit till att det blivit mera belatning många bäckar små antar ja.

Igentligen tror ja ju inte att en häst springer mera än vad den klarar av. Men uppenbarligen har han ju varit Väldigt halt och ändå sprungit lika mkt.

Nu när han stått i sjukhage har han varit mera på bakbenen än någonsin. När man ska ta in honom använder han den som start box och drar järnet när de ska ta in honom. Så nu står han i boxen. Men jag tror ju inte att det här är särskilt bra för hans tillfrisknad.

Det där har även jag fuderat på. Har haft en riktig idiot som varit ute och skott min häst, tyvärr var det ingen som märkte nått förens efter en väldigt lång tid.

Han har varit knasig att sko sedan han kom till oss just med den här hovisen. Tycker inte om att lyfta hovarna bla. Böt hovis i maj i år efter att ha lessnat på tappskor. inte haft nått problem.

Den här nya killen var helt galen när han kom ut och såg fötterna. Ena hoven i och för sig den med mest hälta hade börjat ändra och växa mera åt andra riktningen. (svårt att förklara riktigt)

Den hovis som står i samma stall som mig såg dock inget problem i det.

Samt att han går endast på ytter sidan av hoven och smäller ner den som ex ett lock. Han var så fruktansvärt vind. Har även fått som en ficka på insidan av hoven där han spruckit av belastningen antagligen.
Dock enligt första hovisen för att hovens kvalitet var för dålig.

Då han inte ridits särskilt mkt alls pga problem med både tappskor och diverse annars så kan jag med ganska stor säkerhet säga att det inte beror på ridningen!

Men däremot en kombination mellan hovarna och hans beteende och belastning i hagen. Det kan nog jämnföras med att ha en häst som gör löp med felaktig skoning.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 251
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
992
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar