Kotledsinflammation??

Sv: Kotledsinflammation??

stackare...:(

hur ska ni göra? Ska ni ha klvar henne eller sälja henne om hon blir bra?

Vi ska åka till Holland på fredag för att kolla på ny storhäst, när vi har hittat nåt ska hon tillbaka till Holland till hennes förra ägare och bli behandlad där. Vi ska byta ut henne...

Så jäkla tråkigt, jag fyller ju 18 i år och jag hade tänkt att starta Elit-allsvenskan som avslutning men då går det ju inte :cry:

Ska han ha boxvila i 2 månader???
Det låter väldigt länge med de erfarenheter jag har. Däremot låter 2 månaders aktiv vila normalt. Jag har haft häst med kotledsinfl. + kompis häst med kotledsinfl på tre ben och båda två blev återställda.
Jag tror det beror på vad det är som har orsakat skadan. Om du har ridit fel så hästen är felmusklad så är det ju ett stort projekt. Det är ju inte bara att läka ut skadan. Man måste ju bygga om hästen och det är ju inte så lätt som det låter.

Min häst har fått det i ett framben och början till det i andra frambenet. Han skulle skrittas i 2 v och sedan åter besök. Om det var bra då så kunde vi börja sätta igång och vi kunde vara med på en stortävling 2 v efter.(alltså om 4 v nu) Vad tycker ni om detta?

Bara skrittas, utan behandling? Är det en riktig inflammation lär knappast två veckors skritt hjälpa, i så fall har nog hästen vrickat sig eller något liknande som ger samma symptom.

Men det beror ju helt på vad det är för någonting. Inflammationen är bara respons på det som är fel. T.ex. som min ponny, hon har fel på ledbrosken och det blir ju inte bra och om man fortsätter att rida henne så kommer hon få inflammationer fler gången. Om det är en lättare sak som man kan behandla eller bara vänta ut får man ju se på enskild individ.

Jo visst, ändrar man inte på grundorsaken så kommer det självklart återupprepa sig. Men min erfarenhet av inflammationer, både på mig själv och hästar, är att om det är en inflammation så läker den inte ut på två veckor, då ska det vara en lätt överansträngning bara, eller vrickning eller något annat tillfälligt. Visst är kotledsinflammation ofta en respons på att något annat blivit/är fel, men det är ju ändå en skada i sig som måste läkas ut.

Men går det över på två veckor och inte kommer tillbaka inom kort, då är det bara att gratulera och ta till sig varningen man fått från hästens kropp och göra något vettigt av den.

Han promenerar 10 min per dag i början, det ska sen ökas till 20 min per dag.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 315
Senast: Zpunk
·
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 915
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 233
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30