Kotledsinflammation??

Sv: Kotledsinflammation??

En häst blir inte fulltränad med 3 träningsdagar (räknar inte med skritturen då det inte är någon uppbyggnad)! Speciellt inte om den står inne resten av dygnet...

Jodå, jag tränar bara hästarna tre dagar i veckan, och det är inget fel på konditionen här. Dessutom gick väl den här kusen mer än tre dagar i veckan. Varanndag dag eller mer med intensiv träning är för mig i alla fall för mycket. Skulle jag göra så hela tiden med mina skulle dom vara halta hela högen. Nu vet jag inte hur intensiva dressyrpass den här kusen går, men är det max varje gång, då är det lite intensivt i längden. Det är min åsikt i alla fall.

Har en del erfarenhet av kotledsinflammationer fram, dubbelsidig precis som på din häst, och jag tror inte att du behöver se allt i svart precis som en del tycks vilja måla upp här. Det är säkert mycket individuellt och dessutom är det förmodligen den vanligaste diagnosen som ställs på veterinärkliniker runt om i landet när det gäller ridhästar i a f.

Jag kan bara tala om den erfarenhet jag har av min egen häst och han har haft detta problem tre gånger och har behandlats tre gånger med sprutor i leden plus 8 veckors vila varje gång. Nu har han varit frisk i över ett år och tränas mer än någonsin, i dressyr. Det jag har gjort är följande; först den rek vilan, sedan ett mycket strukturerat träningsschema under ca 5 månader då han gick 5-6 dagar i veckan, uteritt varvat med träning med struktur vad det gäller tempo, form, moment som skulle tränas. Detta kombinerat med massage var 14:e dag de första månaderna och nu en gg/månad, stretching efter varje pass plus värmande liniment. Sedan bytte jag dressyrtränare samt slutade rida i klubbens gamla ridhus med undermåligt underlag=för mjuka underlag. Hovslagaren lade också in mjuka sulor på alla hovar. Allt detta sammantaget tror jag själv i a f har nu lett till en stark och frisk häst. Jag tror också att diagnoserna kotledsinflammation är en bisak på just min häst och att hans egentliga problem finns någonstans i muskulaturen bak och orsaken till detta kanske kan vara ridning i felaktig form från början, under en känslig unghästperiod eller kanske från någon typ av gammal skada från föltiden, t ex fallskada av något slag. Kvalificerade gissningar dock.

Nu är din häst äldre så det kanske är skillnad. En sak som jag helt säkert kan säga när det gäller min är att stillastående, dvs för många timmar i box eller för liten hage helt säkert är till hästens nackdel under återhämtningsperiod och även detta att inte ridas regelbundet varje dag. Jag har provat varannandags träning och upplevde att han blev sämre eller återhämtade sig sämre.
Massagebehandlingarna gör underverk så det kan jag rek under rehabperiod och även senare under träning.

Lycka till:bow:

Jag förstod det som att det var dressyrträning fyra dagar i veckan, en dag hopp, en dag uteritt och en dag skritt.

Håller med dig, man måste inte alls se det som en dödsdom. Är nog vanligare att det inte är det. I ditt fall har du ju aktivt gjort något åt problemet och försöker på ett strukturerat sätt undivika liknande problem. Det är ju det man måste göra, ofta beror det på någon mänsklig inverkan. När det gäller mina hästar är dom absolut inte dåliga eller sämre återhämtade av att bara gå tre dagar i veckan (vilket inte jag ser som oregelbundet), men det är ju individuellt. Men träningen är väldigt intensiv när det tränas, så där behövs vilan mellan, annat om man en gång i veckan eller någon gång ibland lägger in ett intensivt pass. Dom ska komma regelbundet med tillräcklig vila mellan anser jag. Dessutom finns stora kuperade hagar med aktiva hästar i, vilket gör att jag inte behöver skritta hästarna.

Min ponny hade det i tio månader, men blev sen frisk. Han hade det först och främst så länge då det sjukhuset jag var på var kasst, sprutade till exempel fel ben.

De får det oftast av fel ridning. Det är vanligt att irländska får det eftersom de importeras hit sen går de hårda pass på direkten, deras ben är inte vana vid så hård ansträngning.

man sprutar med cortison och tuppkam, och sen vilar de normalt i 3 veckor och åker sen på återbesök. Tycker det har blivit allt vanligare med kotledsinflammation, många hästar i mitt stall har haft det två gånger till och med.

Gilette skrev:
Ngn som har ngn erfarenhet av det?
Har hört att det kan vara väldigt lång läktid?
Händer det ofta att hästen aldrig återhämar sig?
Hästen i fråga har fått kotledsinflammation i båda frambenen. Han är 8 år och dressyrhäst på högre nivå. Han har fått som rekommendation att vila i 2 månader till att börja med - boxvila med tio minuters promenad om dagen.
Kan han bli frisk på den lilla utsatta tiden? (har hört att det har tagit upp emot år för hästar att bli friska från kotledsinflammation)

:confused:

jo jag har också hört att det kan ta väldigt lång tid, har doch haft väldigt tur att inte få det på några av mina tävlings nossar, så varför får dom kotledsinflamation? Överbelstning :?!

Min ena häst har haft det, två gånger. En gång hos första ägaren,
som satte igång henne för snabbt efter en tids vila. Då var det ju
pga överansträngning och hon fick enbart en månads boxvila och
var sedan fullt frisk. Det var ungefär tre år sedan.

Nu har hon precis fått det igen, troligen beror det denna gång på
skoningen och att hon har blivit sneskodd. Det ska rättas till och
hon vilar samtidigt, dock i stor hage då hon håller sig lugnast. Vi
promenerar henne inte då hon får sina promenader i hagen istället.
Hon sprutades med tuppkam och Celeston (stavning?). Egentligen
skulle vi vara på återbesök idag, men då hon tvärvägrade att äta
Fenylbutazon så ger vi henne lite längre tid, så vi har fått en ny
återbesökstid om två veckor igen.

På henne ska hovarna rättas till, sen ska vi skritta i en månad -
första veckan en kvart, andra veckan en halvtimme, tredje veckan
trekvart och sista veckan en timme - sen börjar vi igångsättningen
och går allt som det ska så räknar jag med två månaders arbete
innan vi börjar med hoppningen igen.

Hon ska även få behandlingar av min equiterapeut för att lossa ev.
spänningar/låsningar.

Därför att jag kände att vi kom ingen vart och att varje träning ledde till ytterligare försämrat självförtroende hos mig plus ytterligare konflikt med hästen. Magkänslan jag fick sa att här sitter jag och jobbar mot min häst istället för med, dessutom känns det som om hans protester berodde på att han hade ont någonstans inte på istadighet/olydighet. Tränaren fokuserade på problemen istället för på problemlösning och det blev inte alls bra.

Med ny tränare fick vi en nystart och nya ögon, ny infallsvinklar på tidigare problemmoment, positiv förstärkning PLUS en tränare med öga för just min häst - hon läser honom som en öppen bok och det har hjälpt mig massor.

Att ridningen nu är rätt ser jag genom att han äntligen har musklat sig rejält i bakkärran och ryggen, jag har inte 600 kg häst i handen, han tycker att det är roligt OCH han är frisk! Det räcker gott som bevis för mig att vi gör någonting rätt.:banana:

Vi tog nya röntgenplåtar på min 7-åriga hopponny för ca 3 veckor sedan, eftersom att jag tyckte det var någonting knas med henne. Hon var jätteduktig på tävlingar och gjorde fina felfria rundor (bl.a. så gick hon DM endast ett litet tag innan detta veterinärbesök) men hemma så blev hon "kantig" och ville inte fram till bettet riktigt. Jag gick till kliniken med henne när hon var som värst och hon hade kännts konstigt i ungefär 1 vecka. Det visade sig på kliniken att hon hade kotledsinflammation alla fyra benen :crazy: Usch, känns verkligen hemskt... Hon måste verkligen älska och hoppa om hon ställde upp sådär för mig på tävlingarna... Nu ska jag inte säga att hon gick dåligt på alla träningar, det menar jag inte. Men det var oftast där som hon inte kände för att hoppa riktigt.

Hon är iaf behandlad med antiinflammatoriskt 8 dagar men ska få en riktigt behandling nu. Tyvärr så kommer hon troligtvis inte hålla för träning/tävling resten av hennes liv... Kotledsbroskoen såg inte bra ut.

nej va hemskt.....när fick hon kotledsinflammationen?
hoppas hon blir bra.

Inflammationen vet vi inte när hon fick :confused: Men kotlederna har inte varit bra sedan hon var liten.

Grejen är det att när vi köpte henne och tittade på plåtarna vi tog så hade hon en tendens till det hon har, men veterinären sa att det var en pytteliten chans att det där skulle bryta ut och bli värre. Han sa "det är en risk ni tar, men efterosm att det är en sådan fin ponny skulle jag tagit den risken". Och det gjorde vi.

Sen har det ju gått uppochner under tiden vi haft henne, men vi har ju aldrig tänkt på att det var det. Vi tänkte att hon är ung, och dessutom så har hon börjat klättra uppåt i nivån och det är klart det inte alltid kan gå bra. Men i slutet så kände jag ju att nåt var tok och jag kollade henne innan det var som värst. Veterinärerna som kollat henne nu tycker att det är helt otroligt att det har blivigt värre, inte ofta dem ser det så hon måste vara väldigt känslig i kotlederna. Dessutom tyckte dem det var helt sjukt eftersom att hon bara är 7 år... Även om hon har hjärtat och kapaciteten för de höga klasserna kommer hon aldrig komma dit, OM behandlingen tar kommer hon nog bara upp till LD. :cry:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 315
Senast: Zpunk
·
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 915
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 233
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30