kotledsinflammation

Smurfmodesty

Trådstartare
Jag är lite fundersam över kotledsinflammation.

Kan man själv upptäcka om hästen har det? Isåfall vilka symptom visar hästen?
Hur tar veterinären reda på om det är det eller ej? Är det något dom måste göra på klinik eller kan en veterinär som kommer ut se sånt?

För er som haft hästar med det, hur mycket har undersökning och behandling på ATG klinik kostat er?

Fundersamma sommarhälsningar från Jämtland :)

En ledinflammation märks antingen genom att hästen blir synligt halt eller att man känner att den är "ofräsch", dvs stel, inte lika arbetsvillig som vanligt e t c ( dessa symptom kan GIVETVIS även ha andra orsaker). Inflammationen kostateras vanligen genom longering, böjprov o bedövning av leden (om hästen släcker hältan efter bedövning i en specifik led kan man vara ganska säker på att man hittat rätt). Utredning utförs i första hand på klinik, men även en duktig vet med spec kompetens häst skulle kunna göra det hemma. Klinik är dock att fördedra av mga skäl.

Det finns alltid en bakomliggande anledning till en inflammation. Denna anledning kan vara allt från snedtramp vid ridning eller i hage till felbelastning pga för hård eller felaktig träning till att hästen felbelastar p g a att den har ont någon annan stans. Sök på ledinflammation här så hittar du mkt mer!

Lycka till!

Hej hopp!
Jag har precis betalat den första räkningen för besök nr 1 på ATG-kliniken för diagnostik och behandling av kotledsinflammation på två ben. Inkl lite röntgen osv 4.400:-
Mer specificerat, du kanske inte behöver röntga:

Klinikavgift 195:- (bara man går in genom dörren)
Hältundersökning med böjprov 525:-
Longering 120:-
Diagnostisk bedövning 120:-
Behandling av hälta, medicinering i led 1193:-
Bandage 80:-
Plus 25% moms på alla ovanstående priser!!

Vi sprutade i tre leder så det blir väl billigare med färre sprutor.
Nu har vi hunnit vara på ett återbesök med ytterligare tre sprutor och om två veckor ska vi dit igen.
Tur att man älskar dom små gullisarna, för billigt är det inte trots försäkring.

Lycka till!

/nocke

Vi var på klinik och hästen blev både böjd och longerad. Vet såg direkt att det var något med höger bakknä. Vid böjning lågt av höger fram ville hästen ställa sig. Vet bedövade båda lederna (en i taget förstås) och symptomen försvann. Därefter sprutades kortison.

Vid återbesöket tre veckor senare var hästen fortfarande halt och det blev nya sprutor. Om en vecka är det dags för återbesök igen.

Totalt är vi uppe i 11 000 kr, men jag har betalat 1800 kr och Agria resten! :D (Helt suveränt att Agria ändrat villkoren! :bow: :bow: :bow:)

Kotledsinflammation är i regel en sekundär skada, varför problemet har uppstått måste man ta reda på. Vrickningar har ju nämnts, ryggproblem i olika tappningar.

Ryggproblem pga en utrustning som inte passar, eller felaktig ridning från ryttaren sida. Felverkad/skodd, fysisk skada i rygg/sacralled osv.

Hur man kan upptäcka det, ojämn gång med en klar belastning på framdelen företrädesvis ofta genom någon diagonal. Snubblingar kan vara ett tecken på detta.

Ja visst är det tur att man älskar sina pållar :)

Brukar tänka att om jag hade en svindyr bil så skulle den ju kosta lika mycket att serva och laga. Då känns det inte som lika mycket pengar av någon anledning :D
Dessutom får man ju inte lika mycket tillbaka av en bil (tycker jag iallafall)

Tack så jättemycket för svaret!!
(Till allihopa!!)

Min häst har haft kotledsinflammation ett par gånger. Jag märkte just inget innan han plötsligt var halt en dag. Konstigt var att det inte var varken värme eller svullnad. Avvaktade en vecka men det blev varken bättre eller sämre. Ringde sen klinik. Innan klinikbesöket gick han i vanliga hagen, det var sommar. Vid klinikbesök var han dock halt på alla 4!!!!! Fick behandlas ytterligare en gång vid återbesöket då lite fanns kvar i två ben.Vid 3:e återbesöket helt frisk. Det hela berodde förmodligen på att jag lät honom belasta frambenen för mycket vid ridning. Har efter det skärpt till min ridning även när jag inte rider lektion. Är mer noga med att arbeta in bakbenen. Totala behandlingen kostade flera tusen men tack och lov för försäkringar så det jag betalade landade på drygt 2000kr. 2:a gången var grundorsaken förmodligen en hovledsinflammation som gjorde att han belastade över i ett annat ben vilket orsakade en kotledsinflammation i benet diagonalt från hovledsinflammationen. Kostnaden för mig var ung densamma. Detta var några år sen och peppar, peppar så har han ialla fall klarat sig från kotledsinflammationer.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
664
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
348
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp