Kotledsinflammation

Sago

Trådstartare
Har nu fått konstaterat att min häst har fått inflammation i kotleden på vänster bak. På röntgen syntes även en förslitningsskada. Behandling påbörjad med kortison och ska dit igen om två veckor för ny behandling. Har någon varit med om detta och hur gick det för er finns det bra förutsättningar att det kan bli bra ??

Det där kan nog bara din veterinär svara vettigt på tyvärr.
Spontant, såvitt jag vet, så brukar det vara mkt god prognos om inflammationen inte är kombinerad med röntgenfynd. Ser man en förslitning också är kanske prognosen inte lika enkel.
Det beror på så mycket, förslitningen kanske inte ger några problem, inflammationen kan ha kommit pga en vrickning tex. Eller så hänger de ihop.
Jag vet precis hur det är att fundera över ens häst prognos och man vill höra hur det gått för andra, men tyvärr är det så trist att varje fall är unikt och bara den veterinär som sett hästen kan ge dig ett vettigt svar.

Såg nu att det var du som råkat ut för en veterinär som under ett års tid behandlat hästen kiropraktiskt för ryggproblem :( vad säger den veterinären nu? Personligen tycker jag att den borde anmälas :(
Det kan ju hända att din häst gått med den här inflammationen ett år och fått förslitningsskadan pga det..
Du kan väl uppdatera hur det går när ni varit in igen och kollat hur behandlingen tagit?

Jag har fått exakt samma diagnos, troligen uppkommen genom akut trauma då hästen blev knackig från ena dagen till en annan. Min har sprutats och därefter fått vila i tre veckor. Hade även skador i ligamenten mellan tornutskott i ryggen, troligtvis gammalt. Får regelbundet kiropraktik också. Antingen betäcks hon o får lång vila eller skrittar jag igång henne om ett par veckor. Inte bestämt än. Hur har det gått m din?

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama