Kotledsinflammation

tramp

Trådstartare
Min älskade häst har för andra gången på ett år fått kotledsinflammation - på samma ben bägge gångerna.

Hästen är en svensk halvblodshingst f.11. Han är inriden men har bägge gångerna fått kotledsinflammationen i hagen under viloperioder.
Han var nu inne på klinik för en vecka sen, oren på volt men 2gradigt halt vid böjprov. Han är behandlad med hyaluron och kortison i leden samt fenadyn oralt i fem dagar med två påsar om dagen. Han blev till att börja med bättre, kall i ben och hov, puls försvann och hältan blev bättre.

Två dagar efter sista dosen fenadyn var han varm i ben och hov, hade puls och rejält halt på volt, mer än vid besöket på kliniken för en vecka sedan. Tycker även han är oren initialt i skritt.

Någon som varit med om liknande? Hur ser prognosen ut när det är återkommande, speciellt hos en såhär ung häst? Kommer han fortfarande kunna ha förutsättningar att gå GP dressyr som han är inköpt för och matchas mot?
Vi härska tillbaka för återbesök om två veckor och är han inte bättre ska han röntgas. Ville bara veta lite om andras erfarenheter, aldrig haft en häst med kotledsinflammation tidigare så vet inte så mycket.

Sv: Kotledsinflammation

Min häst hade kotledsinflammation båda bak i somras (vet inte orsaken). Han behandlades precis som din häst dock skippade vi kortison på grund av risken för fång och hade en annan dosering. Han var dock varken svullen eller varm! Syntes bara på böjprov och att han var oren på volt.

Hur som helst så blev han frisk och har hållt sig fräsch sedan dess. Det har iof inte gått så lång tid men jag tycker det verkar lovande. Dock är han 16 och går som skogsmulle och mycket lätta dressyrövningar (mest för att mjuka upp liksom) och tävlas inte.
Jag fick iaf höra av veterinär att hon inte trodde han skulle klara av att gå på böjt spår så mycket och tränas hårt alls eller för ansträngande utan att riskera att han blir halt igen. Men jag vet inte eftersom hältan inte dök upp på grund av ansträngning eller hårt ridande. Jag lulla i skogen. Det kan han ha fått på grund av ny ryttare (mig, hade haft han 4-5 månader innan det kom smygandes). Felaktig sadel (bytt sadel efter hältan för den gamla satt som skit) eller något som satt kvar hos förra ägaren (köptes obesiktigad) som började synas när jag började rida han regelbundet. Ja det är ju en sekundär skada. Så man bör väl försöka lista ut varför han får inflammationen. Varför just vid viloperioder?

Senast ändrad:

Hur ser hans hovar ut? Hur länge har han gått skodd? (eller är han barfota?)
Hur ser hagen ut där han gått då han blivit dålig?

Röntga oavsett tycker jag!

Min första ponny var 4 år och när jag ridit honom i några månader så vart han halt. Han hade när vi kom in både kotleds och knäledsinflammation i båda fram, det visade sig bero på att han skelett i knäna inte var färdigvuxet innan han reds in. Han reds i 9 år efter det av andra människor, såldes flera ggr efter att jag lämnat hem honom. Till slut fick han avlivas pga hälta..Hans knän blev aldrig bra igen och jag är rätt övertygad om att han aldrig var helt ren, men att dom som red honom inte märkte det.

Är dock helt övertygad att om han konvalecens fortsatt skötas på rätt sätt när jag lämnade hem honom så hade han nog hålt i många år som tävlingsponny.. Men tyvärr så missköttes hans konvalecens :(

Han har fina hovar och har alltid haft, däremot något långa kotor. I hagen förra året var den stor och platt med snö. I hagen i år var den liten och lerig och den dagen jag upptäckte hältan hade hagen varit frusen några dagar, alltså väldigt gropig. Han skoddes i fram i september och i bak åkte skor på i början av december. Så helt andra hagförutsättningar när han fick inflammationerna och oskodd ena gången och skodd andra.

Kan ju nämna att inflammationen sitter ett framben.

Kan ju nämna att alla ben + rygg röntgades UA på honom som ettåring just för att slippa upptäcka benbitar och annat när han blev äldre.

Men ja kotan ska röntgas vid återbesöket för att verkligen vara helt på det säkra att det inte är några förändringar.

Min 09:a var inte varm eller svullen (får mig mer att tänka på vrickning?) utan hängde i handen vi ridning och det visade sig att han var 0,5 grad avlastningshalt på det andra benet.
Han behandlades först med metacam generellt för att få bort sekundära reaktioner och därefter två gånger i hov/kotled på ena fram, men jag tog nya plåtar (röntgad vid köpet ett halvår innan) och då upptäcktes en gammal skada på ett av hans framknän samt lindrig artros i kotleden (framknän ingår inte i exportröntgen o kotlederna tas bara ur en vinkel), så det kan absolut vara bra att röntga tidigt för att se framtida hållbarhet och varför saker uppkommit.

I mitt fall är det ju bara positivt att han måste ridas i hållbar form hela tiden, inget harvande på bogarna... Men ingen vet ju hur många hästar som lever gott trots artos och inte heller om det kommer tillbaka på min häst, nu är han iaf ohalt, vi åker in och checkar regelbundet för att ta tag i det tidigt om det återkommer.

Är det vanligt att man behandlar utan att röntga? Har nyligt (för första gången) varit på klinik med två halta hästar och i båda fallen har man röntgat innan man bestämt behandling.

I ditt fall skulle ja förutom rtg även begära att man kollade "resten" att det återkommer låter ju som något sekundärt, antagligen diagonalt bak?

När min unghäst blev halt av att gå i hagen så hade hon problem med SI-lederna. (tappade nästan två år innan man äntligen lyckades hitta grundproblemet). Trodde till slut att det var min träning av hästen som gjorde henne halt. Fanns ju inget annat kvar till slut som kunde orsaka felet. Det var sååå skönt att det inte var mitt fel.

Med tanke på att jag röntgade honom så otroligt mycket som ettåring (hade precis varit med om en häst med massor av röntgenfynd så han är inte bara export röntgad, har tagit flertalet plåtar på varje ben och rygg) och första kotledsinflammationen kom när han var 1.5år så röntgades han inte då. Han är ultrad och bedövad och hältan släcktes när vi la bedövning av kotan.

Men börjar tro att han fått artros i kotan efter sist, att det inte blev helt bra fast vi trodde så..

Idag var han återigen kall och fin i benet, hältan kvarstod men kanske något bättre. Däremot varm och lite svullen diagonala bakbenet istället och med lite lite temp...

Med tanke på att jag röntgade honom så otroligt mycket som ettåring (hade precis varit med om en häst med massor av röntgenfynd så han är inte bara export röntgad, har tagit flertalet plåtar på varje ben och rygg) och första kotledsinflammationen kom när han var 1.5år så röntgades han inte då. Han är ultrad och bedövad och hältan släcktes när vi la bedövning av kotan.

Men börjar tro att han fått artros i kotan efter sist, att det inte blev helt bra fast vi trodde så..

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Men problem i SI-leder uppkommer efter trauma. Dvs bara för att han är röntgad ena dagen så kan han ha problem andra dagen. Dessutom görs kontroll av SI-lederna med ultraljud. Det är dessutom inte helt lätt att göra.

Jag håller med, kolla länd SI-led och så att han är fräsch bak. Han kan ha haft inflöde bak som ni inte märkt och så går det över fram. Hov och hovled är ok? Det sto jag köpt till avel hade återkommande kotledsinfl som behandlades och de blev inte kloka på vad som felades. De åkte till annan klinik som fann skada i bog samt problem med bicepsbursan. Hon hade även skada mellan sista halskotan och första bröstkotan. Allt pga av en vurpa i hagen som unghäst.

Tycker det är mycket underligt att behandla utan att röntga. Att han är röntgad som 1-åring har ju knappat med saken att göra nu, hästen är ju tre år!

Själv vill jag ha plåtar INNAN jag pratar behandling. Det är ju helt meningslöst och utkastat att behandla (dyrt) och lägga tid (inte gratis uppställning) för något som kanske är helt fel (om det finns röntgenförändringar).

Hur gjordes hältutredningen? Släckte led för led och kom fram till att det var kotan? Hur såg ledvätskan ut? Framförallt - hur ser hovbenet ut?

Långa kotor kan mycket väl ställa till det, genomtramp kan vara rena döden för lederna.

Min häst felbehandlades för hovledsinflammation när det i själva verket var en spricka rakt igenom hoven som hade gått upp i leden där det hade uppkommit artros i hela leden! :(

Min första vet "missade" :rage::wtf::yuck: detta på de första omgångerna av röntgen, sen när vi bytte vet (till Husaby & Torunn :love:) så hittade hon felet med en gång!

Nu är hon dock tyvärr borta, i 2 år kämpade vi med vila och behandling! :cry:

Så röntga!!

Jag skulle vilja lägga till en sak...
Det är en treåring vi pratar om och den ska normalt inte vara så hårt riden att den redan är överansträngd - jag förutsätter att så är fallet även denna gång.
Det jag hade börjat med är att utesluta röntgenförändringar och att kolla att den är korrekt skodd. Sen, vis av erfarenhet, hade jag gått vidare med en skicklig alternativbehandlare. Jag har nämligen själv haft en treåring som hade inflammationer i kota+knä båda fram, som inte gav med sig trots behandling och lång vila. Veterinären var beredd att döma ut honom... Det visade sig att han hade en kontraherad muskel mellan skulderbladet och manken, på båda sidorna och när han fått några nålar som lossade på den spänningen, så läkte hältan ut och han lever fortfarande och mår bra (9 år nu).

Samma alternativare har, för övrigt, räddat mer än en häst hos mig från utdömning. Kombinationen veterinär + alternativare är självklar för mig numera.

Här håller jag helt med!
Våran första häst var nära att bli utdömd av veterinären efter 1.5 års resor fram och tillbaka till klinik med knä, kot och hovledsinflammationer i båda fram ..
Tog tillslut ut en ET, om hittade en EXTREM låsning i korset. Det släpptes på denna och sen dess har hästen aldrig varit halt/visat tecken på att inflammationerna ska komma tillbaka.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 481
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 125
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 793
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka