Kotledsinflammation...

Kaffeekopp

Trådstartare
Hej!

Jag har varit och tittat på en häst för ca en månad sen och blev helt förälskad. Dock så såldes hon till en annan tjej dagen efter jag hade provridit henne :(
Saken är den att de som köpte henne har dragit tillbaka köpet efter en kotledsinflammation. Jag har bara hört historien i korta drag, men tydligen hade de hittat en kotledsinflammation vid besikningen (det har enligt hon som har ridit och tävlat henne aldrig märkts, så jag antar att det inte var någon allvarligare inflammation), men de nya ägarna hade tagit hem henne ändå under behandlingen och skrittat henne i 10 dagar.
På återbesöket i går hade det blivit lite bättre men inte så mycket bättre som det borde ha blivit :( En annan veterinär hade tittat på henne och enligt denne hade de behandlat fel första gången :confused: De nya ägarna drog sig ur, det blev lite för mycket för dem tror jag, och vi fick frågan om vi fortfarande var intresserade eftersom att de praktiskt taget snodde henne framför näsan på oss :mad:
Då är ju frågan om jag är dum i huvudet nu som vill köpa en häst som haft kotledsinflammation så nyligen :confused:
Råd från alla kloka Bukemedlemmar mottages tacksamt!

Sv: Kotledsinflammation...

Jag köpte ett 11årigt sto som först inte gick igenom besiktningen (liten markering vid böjprov) för tidigare spekulant som backade ur. Hon fick vila (hade tävlats en hel del på sista tiden) och gick sedan igenom.
Vi köpte henne. När hon kommit hit efter en lång resa kollade veterinären upp henne samma dag efter att hon fått vila ut. Hon var inte fräsch.
Till klinik som konstaterade kotledsinflammation på ena frambenet. Behandling och igångsättning.
Hon fick aldrig tillbaka något i min ägo. Nu fick hon ett helt annat liv hos oss. Hade henne i 8-9 år innan hon fick en ny familj. Nu har jag inte hört från dem på ett tag men fram till dess gick det då bra. Dottern tävlade henne i lätta klasser.
Hon ska vara 24 år nu.

Be att få den fullständiga historien och fullmakt att se plåtar/prata med veterinär innan du bestämmer dig.
Det finns säkert andra här på Buke som har helt andra erfarenheter än vad jag har.

Går säljaren ner i pris? Har du någon bra klinik/ vet som kan behandla? Är hästen röntgad?

Jag hade nog inte oroat mig mest för kotleds inflammation isig, utan snarare varför? Kan hästen ha en skada i tex rygg så den avlastar fel och kotleds inflammation är sekundär problem?

Går säljaren ner i pris? Har du någon bra klinik/ vet som kan behandla? Är hästen röntgad?

Säljaren har redan gått ner rejält i pris, de ville ha 140 000 från början (hästen är 12 år, har startat 1,30 och varit utomlands och tävlat) och senast jag hörde om priset, innan de visste om kotledsinflammationen, låg det på 80 000. Så jag antar att de kan tänka sig att gå ner en bit till nu. De har röntgat henne, och enligt ägaren så hade hon helt klockrena ben.

Jag hade nog inte oroat mig mest för kotleds inflammation isig, utan snarare varför? Kan hästen ha en skada i tex rygg så den avlastar fel och kotleds inflammation är sekundär problem?

Fick precis veta att den andra veterinären hade sagt att problemet satt i ländryggen (det var mamma som pratade med ägaren, och hon hade glömt biten om att det var ryggen)... Så ja, det är ett sekundärt problem. Vad tror du om det? Kan det vara ett större problem i och med att det är ryggen? Och i och med att den första veterinären säger att det bara är en kotledsinflammation och den andra att det är ländryggen som är felet, verkar inte det lite konstigt? Vem ska man lita på? Hur hade du gjort?

Med tanke på priset så är det en tävlingshäst du söker förstår jag? Då hade jag inte köpt den, kan ta lång tid o kosta mkt pengar och ändå är du inte säker om den då kommer att klara de klasser du vill. Tyvärr, men det finns mängder med hästar till salu.

Hade inte heller köpt den utan letat efter en annan. Tycker det är en onödig risk att ta. Självklart kan man ha tur och få det att bli bra, men man kan också ha väldigt otur och stå där med massor av veterinärräkningar och en oridbar häst. Frågan är ju om du tycker det är värt det?

Fick precis veta att den andra veterinären hade sagt att problemet satt i ländryggen (det var mamma som pratade med ägaren, och hon hade glömt biten om att det var ryggen)... Så ja, det är ett sekundärt problem. Vad tror du om det? Kan det vara ett större problem i och med att det är ryggen? Och i och med att den första veterinären säger att det bara är en kotledsinflammation och den andra att det är ländryggen som är felet, verkar inte det lite konstigt? Vem ska man lita på? Hur hade du gjort?

Min erfarenhet av kotledsinflammationer är relativt stor. Det jag kan säga är att det i 90% av fallen även har funnits problem i ryggen. Men, var problemet har börjat är svårt att avgöra! Jag tror att det i de flesta fall börjar i ett eller båda frambenen (ofta pga dålig ridning med för mycket vikt fram) och att hästarna därför spänner ryggen och får problem även där.

Sitter inflammationen bara i ett ben? I så fall är frågan varför - har hästen vrickat sig eller är det något fel just i det benet? Jag har varit med om båda varianterna. Min egen häst landade fel efter ett hinder på tävling och utvecklade en kotledsinflammation på det benet - hon blev behandlad och fick aldrig mer problem med det. En häst jag tänkte köpa en gång reagerade på böjprovet och konstaterades också ha en kotledsinflammation, hon röntgades då och inga fynd gjordes. När samma häst skulle besiktigas några månader senare hände samma sak. Den röntgades då igen och man hittade en lös benbit. Benbiten opererades bort och sen blev hästen dubbelt så bra som innan!

OM du fortfarande vill köpa hästen;
- Priset bör sänkas ytterliggare, du som köpare tar en stor chansing
- Alternativt bör en överenskommelse göras (skriftligt!!), att köpet går tillbaka om kotledsinflammationen återkommer
- Ett annat alternativ skulle kunna vara en längre prövotid. Låt säga att du har hästen i några månader och att ni sedan gör en ny besiktning. Om hästen är fräsh då skulle jag kunna tänka mig att betala samma summa som ni hade bestämt från början (80?).
- Kan hästen försäkras mot fortsatta inflammationer? Finns det någon försäkring att överta?

Lycka till!

Ryggproblem på en häst som ska tävlas och tränas? Nej, det hade jag inte köpt på mig. Det är en sak om man får dessa problem under tiden som ägare, då är det klart att man utreder och behandlar om det finns en chans.

Men att ta på sig ansvaret för en häst som kanske aldrig blir frisk, till de pengarna? Nej, inte.

Jag letar också tävlingshäst, och hittade en. Fick reda på att han hade dubbelsidig knäledsinflammation bak och dubbelsidig kotledsinflammation fram i höstas. Hästen blev helt frisk efter en kortisonbehandling i alla leder, men trots detta backar jag då de inte hittade någon egentlig orsak. Och på grund av har man ju inte kunnat behandla någon eventuell källa till inflammationerna, vilket gör att de lika gärna kan komma tillbaka när som helst. I ditt fall har ju en källa hittats, så undersök noga vad det är och hur det behandlas osv. Men som sagt, själv har jag (nog) bestämt mig för att leta vidare. Lycka till!

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 707
Senast: LovingLife
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 568
Senast: Liten
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka