Kotledsinflammation vid inridning.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare klabbarparn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 204
K

klabbarparn

Är det nån mer som har erfarenhet av nåt liknande detta:

Min häst blev halt vid 4 års ålder. Han hade då vart riden i ca 1 år, minus sommarbete och ett par veckors vintervila.
(Kotledsinflammation v bak)
Veterinären sa att hästar som växer kraftigt i perioder (som han hade gjort) kan få problem eftersom leder m.m inte hänger med riktigt och hästen ändrar periodvis sitt rörelsemönster osv...

Vad jag undrar är såklart om chansen är stor att han blir helt återställd nu när vi liksom "börjar om på nytt", om jag verkligen stärker honom sakta och går långsamt fram. Har ni nån erfarenhet av detta? Hur har dt blivit för era hästar?

Han är igångsatt väldigt försiktigt och är ren i både skritten o traven nu :)

Sv: Kotledsinflammation vid inridning.

Det är inte alls ovanligt att stora tunga hästar som växer fort i perioder utvecklar detta..
Hade ett hbl som var enorm försin ålder och växte så de knakade i perioder.
Detta resulterade i Gonit runt om:crazy:..
Tyvärr reds han rätt hårt innan han visade några som helst symptom på hälta och de var rätt illa..
Jag vet inte alls hur hans framtid ser ut pga dessa skador han haft i sina ben.
de lär visa sig om när den nya ägaren börjar rida han hårt.
Håller han så håller han=)
Han fick iaf nedslag på vet besiktningen 1 år efter friskförklaringen just på hälta.
Har man riktigt otur kan ju kotledsinflammation bli kronisk om de inte får vård i rätt tid..
En tumregel brukar vara att så fort våren kommeroch gräset i hagen och solen börjar lysa mer så börjar unghästar skjuta iväg i växtperiod och den brukar kunna hålla i sig hela sommaren och börjar avta när näingen i gräset avtar och solen börjar bli mindre i timmtal..

Därförkan de va bra att låta unghästen få vila just dessa tider eller att man tar de oerhört försiktigt med dom.Inge ridning på böjt spår

Sedan tror jag att om man inte hängt med och gett hästen bra/korrekt uträknat foder under hela uppväxten kan detta påverka hållbarheten iom att skelettet och sådant kanske inte fått rätt mängder av de näringsämnen det behövt när hästen vuxit såpass mycket.
Finns säkert många hästar som skulle varit betydligt mer hållbara om den som fött upp dem 'vetat' vad den pysslade med fodermässigt.

Min häst hade en knäinflammation när han var 5. Men den hade han förmodligen fått antingen genom att han slagit i knät eller för ett broddtramp bak som han avlastat. han behandlades i februari och det har inte kommit tillbaks.

Inflammationer kan komma av alla möjliga anledningar det behöver inte vara pga ridningen enbart. Unghästarna som drar runt i hagen, trampar snett eller halkar. Sen rider man på. Om det är tydligt i vilken led det sitter och han svarar bra på behandlingen skulle jag inte vara orolig. Men ge konvalsenten ett par extra veckor. Lugn igångsättning är viktigt.

Lycka till

Allt beror ju på HUR man rider.
Man måste vara lyhörd o kan hästen det lilla som krävs så ställer man av dem.
Brukar rida dem 3-4 dar/ v som 3åringar o sen ställa av dem över vintern- för att slippa sko o brodda o sen rida på våren igen.

det händer även ganska mkt i en 4årings kropp o den bör få vila över sommaren- tiden då det händer mest.

Skulle låta den stå mer än rekommenderat så att den verkligen får läka ut.

Det är inte alls ovanligt att stora tunga hästar som växer fort i perioder utvecklar detta..
Hade ett hbl som var enorm försin ålder och växte så de knakade i perioder.
Detta resulterade i Gonit runt om:crazy:..
Tyvärr reds han rätt hårt innan han visade några som helst symptom på hälta och de var rätt illa..
Jag vet inte alls hur hans framtid ser ut pga dessa skador han haft i sina ben.
de lär visa sig om när den nya ägaren börjar rida han hårt.
Håller han så håller han=)
Han fick iaf nedslag på vet besiktningen 1 år efter friskförklaringen just på hälta.
Har man riktigt otur kan ju kotledsinflammation bli kronisk om de inte får vård i rätt tid..
En tumregel brukar vara att så fort våren kommeroch gräset i hagen och solen börjar lysa mer så börjar unghästar skjuta iväg i växtperiod och den brukar kunna hålla i sig hela sommaren och börjar avta när näingen i gräset avtar och solen börjar bli mindre i timmtal..

Därförkan de va bra att låta unghästen få vila just dessa tider eller att man tar de oerhört försiktigt med dom.Inge ridning på böjt spår

Vad är gonit?

Hur lång sommarvila skulle ni rekomendera för en häst som då just fyllt 5 år?

Hade en häst som behandlades för ledinflammation som 5-åring och sedan aldrig hade några problem...

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 582
Senast: Liten
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 305
Senast: Bleuh
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
0
· Visningar
1 029
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka