Kotledsinflammation, vad göra?

A

Argeislismatte

Min femåriga islänning har haft en del patellaupphakning, 5-6 stycken. Den senaste i april i år. Därför har jag försökt träna honom att använda bakbenen så mycket som möjligt. Jag har haft hjälp av dressyrtränare. Två ggr i veckan har han tränat skritt, trav, galopp i 35-40 minuter i volter på en tyvärr ofta tung och blöt volt. Detta har han gjort 2 ggr i veckan.

Sedan har jag ridit ut på honom, kanske dryg timme två ggr i veckan. Då har jag skrittat kanske halva tiden, klättrat och klivit i skogen men också travat, töltat och galopperat. Jag har försökt att undvika att han blir framtung, så gott jag kunnat, och går på bogarna.

Han går i lösdrift i kuperad, hal och lerig hage.
En söndag när jag kom var han deppig och visade att han hade ont. Dagen innan var han pigg i skogen. Vet kollade och gjorde böjprov men endast på höger fram, som var halt. Han fick vila och Metacam en vecka men blev inte bra, Vid böjprov uppe och nera på ALLA ben visade han nu 0,5-1 grads hälta på båda fram. Vet ansåg att det var kotledsinflammation och sprutade kortison i båda kotorna. Han sa att det kan ha orsakats av en vrickning och att den andra frambenet utvecklat inflammationen senare därför att han belastat det. Men det kan också bero på ridning, han kunde inte säga något säkert förstås.

Jag undrar nu om han kan tänkas ha haft kotledsinflammationen en längre tid? Utan att visa det? :cry:Han har reagerat lite vid spikning i hoven just på frambenen de sista tre månaderna.
Är det möjligt att den kan bero på en så pass försiktig (?) ridning. Min dressyrtränare tycker den är försiktig, fast jag har varit orolig för voltunderlaget.

Eller ska jag hoppas att det är vrickning i lergeggan. Den ÄR extremt lerig, hal och md backar... Vad tror och vet ni? Ska jag (när han är frisk) ändå undvika volten?
Ska jag förändra ridningen i så fall hur? (Jag har läst om igångsättning, men det är alltså inte den jag funderar på utan mer långsiktigt...) Han är LITE överviktig, men inte mycket enligt vet. Tacksam för alla tips.

Sv: Kotledsinflammation, vad göra?

Hinner inte skriva så långt men jag skulle absolut inte rida på den tunga, blöta volten.

Hej:)
Har själv erfarenhet av kotledsinflamation , jag skulle råda dig att inte rida alls nu på minst 4 veckor , låt hästen vila , gå i mindre hage och låt sen vet böjja igenom den innan igångsättning. Rid sen om den inte visar nån markering på böjprov endast rakt fram inga böjda spår eller rent arbete , kotledsinflamationer har en tendens att kunna komma tillbaka om man har för brottom, har du låtit vet rötga kotorna? När hältor sitter fram och på båda benen är det mkt svårt att se den även vid ridning , man får kolla noga nära på me lupp för att kunna urskilja en rörelse störning, studera i tvära vändningar , longering på liten volt. Så mitt råd ..vila , ha inte för brottom , röntga för säkerhets skull. Lycka till:laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Hej, menar du alltså för gott. Även om han är igångsatt och frisk, låt säga efter 6 månader. Är en blöt, tung volt så farlig att man inte kan rida där ens en gång i veckan överhuvudtaget?

bara så att jag förstår ditt svar...

Jag vet att man ska sätta igång långsamt och inte rida på volt, men jag funderar alltså på hur jag ska rida när han väl är frisk och igångsatt. (tack för tipsen båda som skrivit.)

Nej jag skulle aldrig rida på en blöt tung volt.

Det är egentligen ingen fara att rida på volt under igångsättning, så länge man kan rida hästen välbalanserad, men det är svårt när man sätter igång.

Två ggr i veckan har han tränat skritt, trav, galopp i 35-40 minuter i volter på en tyvärr ofta tung och blöt volt. Detta har han gjort 2 ggr i veckan.

Är det möjligt att den kan bero på en så pass försiktig (?) ridning. Min dressyrtränare tycker den är försiktig, fast jag har varit orolig för voltunderlaget..

Jag tycker inte att det är någon försiktig ridning. Främst beroende på underlaget men även att i princip hela dressyrridningen sker på voltspår.

Han går i lösdrift i kuperad, hal och lerig hage. .

Även detta påverkar självklart. Den enda motion som han får på hårdare underlag är de gånger du rider ut. Resten av tiden får han kämpa i sörjan, ibland med ryttare på.

Jag undrar nu om han kan tänkas ha haft kotledsinflammationen en längre tid? Utan att visa det? :cry:Han har reagerat lite vid spikning i hoven just på frambenen de sista tre månaderna.
.

Det är nog rätt troligt, obehag vid skoning brukar oftast tyda på att något är fel. En dubbelsidig kotledsinflammation kan dessutom vara lurig för en ryttare att känna.

Eller ska jag hoppas att det är vrickning i lergeggan. Den ÄR extremt lerig, hal och md backar... Vad tror och vet ni? Ska jag (när han är frisk) ändå undvika volten..

De skulle jag definitivt göra! Efter att han är friskförklarad skulle jag rida rakt fram (det går att få dem att sätta sig bra ändå!). Sedan skulle jag vara ytterst försiktig med underlaget när det börjar bli dags att köra en del böjda spår igen.

Ska jag förändra ridningen i så fall hur? (Jag har läst om igångsättning, men det är alltså inte den jag funderar på utan mer långsiktigt...) Han är LITE överviktig, men inte mycket enligt vet. Tacksam för alla tips.

Jag hade nog (förutom att träna på bättre underlag) övervägt att byta tränare. Även om du inte själv känt av kotledsinflammationen tycker jag att din tränare borde ha sett att något var fel.
Jag hade nog också sett över hagmiljön, det kanske finns någon annan lösdrift som inte är fullt lika lerig?

Tack snälla ni för alla råd och tips.
Vi har nu gjort en ny hage, platt och utan lera (sen kom ju snön). Men vi har i alla fall ett bra alternativ när leran kommer tillbaka. Den kuperade är ju bra när det är sommar eller snö.
Jag kommer nog att vara mycket försiktig med ridning på volt överhuvudtaget och i så fall bara ha lektion en eller ett par gånger i månaden och när underlaget är bra.
Det känns ändå bra att ha fått era synpunkter som bekräftar min magkänsla när det gäller voltunderlaget. Nu blir det skritt för hand och långsam igångsättning...:)
tack än en gång.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 554
Senast: Roxy
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 323
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård