Kotledsinflammation på oinriden 3åring!

Piquer

Trådstartare
Hjälp!

Min tre åring har fått kotledsinflammation i hö fram :(:(:(

Kruxet är det att han inte är inriden ännu, vi har suttit på honom 3-4ggr under 3 mån tid (då jag fick en spricka i armen i början utav maj så har han enbart gått på sommarbete) + longerad 3-4gånger på 6-7 veckor.

Jag vart av med gipset för ca 2 v sedan och vi skulle ÄNTLIGEN sätta igång med inridningen på rikigt. Vid andra träningstillfället så visade han hälta på hö fram i traven, helt olhalt iskritt, lite svullen och varm. Vi misstänkte först hovböld, då han ömmat i sina framtassar på hårt underlag, han fick sina första par skor och undersökning utav ev hovblöd gjordes utan framgång. (han slutade iaf ömma på grusvägen)

I onsdags så visade han mer hälta än innan och betydliget mer svullen och varm jag kallde ut vet, och hon konstaterar kotledsinflammation... :crazy:

Nu går han på Finadyne och är ute i rasthage... Är han inte helt symtomfri på ons (när finadynet gått ur kroppen) så ska han in till ulltuna eller M-kliniken, för vidare behandling.

Vetrinären sa att det tydligen fanns massor utav olika anledningar till att det uppkommit, men träningen känns rätt utesluten då den knappt exicterar just nu.

Nu är fråga iaf han kan ha vrickat sig ordentligt i hagen (var ute nattetid några nätter innan upptäckten)

Jag har aldrig vart med om kotledsinflammation förut, iaf inte på sådana här unga hästar...

Jag vet inte vad jag vill med tråden, skriva av mig.

Just nu känns det rätt hopplöst, och tanken på att han får men för livet eller inte blir bra gnager som fan.

:cry:

// Blödig matte!

Sv: Kotledsinflammation på oinriden 3åring!

Hjälp!

Min tre åring har fått kotledsinflammation i hö fram :(:(:(

Kruxet är det att han inte är inriden ännu, vi har suttit på honom 3-4ggr under 3 mån tid (då jag fick en spricka i armen i början utav maj så har han enbart gått på sommarbete) + longerad 3-4gånger på 6-7 veckor.

Jag vart av med gipset för ca 2 v sedan och vi skulle ÄNTLIGEN sätta igång med inridningen på rikigt. Vid andra träningstillfället så visade han hälta på hö fram i traven, helt olhalt iskritt, lite svullen och varm. Vi misstänkte först hovböld, då han ömmat i sina framtassar på hårt underlag, han fick sina första par skor och undersökning utav ev hovblöd gjordes utan framgång. (han slutade iaf ömma på grusvägen)

I onsdags så visade han mer hälta än innan och betydliget mer svullen och varm jag kallde ut vet, och hon konstaterar kotledsinflammation... :crazy:

Nu går han på Finadyne och är ute i rasthage... Är han inte helt symtomfri på ons (när finadynet gått ur kroppen) så ska han in till ulltuna eller M-kliniken, för vidare behandling.

Vetrinären sa att det tydligen fanns massor utav olika anledningar till att det uppkommit, men träningen känns rätt utesluten då den knappt exicterar just nu.

Nu är fråga iaf han kan ha vrickat sig ordentligt i hagen (var ute nattetid några nätter innan upptäckten)

Jag har aldrig vart med om kotledsinflammation förut, iaf inte på sådana här unga hästar...

Jag vet inte vad jag vill med tråden, skriva av mig.

Just nu känns det rätt hopplöst, och tanken på att han får men för livet eller inte blir bra gnager som fan.

:cry:

// Blödig matte!
Hur i hela friden är det möjligt? Kotledsinflamation på en häst som bara gått i hage?
Jag misstänker att din plånbok blivit sprutad.....
gulan

Hur i hela friden är det möjligt? Kotledsinflamation på en häst som bara gått i hage?
gulan

Vad är det för dumt svar? Det kan hända mycket bara vid hagvistelse och det är ett ganska vanligast ställe för en häst att skada sig på.

Till ts: det är bara att avvakta och se vad som händer. Du gör helt rätt i att åka in till klinik om det inte blir bra. Jag vet hur jobbigt det är att inte veta och jag önskar dig lycka till. :)

gulan

Jävligt märkligt svar!

Men det var precis vad vi i stallet oxå sa, det är totalt omöjligt att det är en kotledsinflammation, men ikke sa nikke det var det inte.

Hästar kan dra på sig kotledsinflammationer på en hel del andra sätt än riding..

Då min kille går i en rätt kuperad hage så var det tydligen fyllt möjligt att han vrickat sig ordentligt och på såvis dragit på sig en inflammation i kotan, inge snack om saken enligt Finsta Distriktisvet.

Jag hoppas iaf på det bästa, och är han inte helt bra i benet på ons så åker jag in med honom..

Vad är det för dumt svar? Det kan hända mycket bara vid hagvistelse och det är ett ganska vanligast ställe för en häst att skada sig på.

Till ts: det är bara att avvakta och se vad som händer. Du gör helt rätt i att åka in till klinik om det inte blir bra. Jag vet hur jobbigt det är att inte veta och jag önskar dig lycka till. :)

Tackar, jag hoppas på det bästa.

Visst kan hästar få det av mer än ridning.
Gulan!
Jag har en häst som får det av att stå i box men inte av ridning. Han blir helt enkelt så stressad av att stå i box (spilta går bra) att han väver sönder sina ben.

Har en f d arbetskamrat som fick dubbelsidig kotledinflammation fram på sin unghäst (innan inridning, under betet på sommaren). Veterinären misstänkte att det var för att han är rätt stor (halvblod, över 1,70) och gick oskodd då. Han återfår sina kotledsinflammationer en-två ggr/år, så det blir inte mycket ridning att tala om mellan gångerna. Hästen måste idag vara 10-11 år om jag räknar rätt.

Själva kotledsinflammationen behöver inte vara svår att häva, men om det finns bakomliggande orsaker (t ex lös benbit, problem i ryggen etc) ska ju dessa självklart behandlas, annars kommer symptomen (kotledsinflammationen) tillbaka.

Hästen är ju mycket ung och har väl precis fyllt 3 år.
Sen var ju i mitt tycke kort tid mellan behandling och igångsättning.
Jag hade satt den på sommarbete och sedan suttit in den sent i höst.
Vila över vintern och sedan rida in den nästa vår.
Longering skulle jag avråda från, och böjda spår hade jag undvikit tills hästen är inriden och musklad.

En lätt vrickning som inte upptäcks och hästen härjar vidare med i hagen och voila den övergår till en kotledsinflammation, svårare än så är det inte att dra på sig en sådan så inget konstigt alls att en oinriden unghäst drar på sig en sådan. Dock skulle jag inte ge så mkt för diagnosen, ställd hemma utan ordentliga undersöknings möjligheter eller bedövningar.
Faktum är att vid svullnad/hälta i en kota på en treåring skall du INTE avvakta utan raka spåret in och röntga och uteslut lös benbit. Om det är en lös benbit som gett hälta så är det BRÅTTOM att få ut den varje dag kan vara avgörande för hästens framtida brukbarhet, risken är stor att ni släcker smärtan för stunden med smärtstillande och är det en benbit så kan den hinna göra stor skada bara på någon vecka. ALLTID röntga unghästar som blir svullna i någon led för att utesluta benbitar innan man smärtstillar dem. Så raka spåret in på klinik och röntga för din egen och hästens framtids skull.

Visst kan hästar få det av mer än ridning.
Gulan!
Jag har en häst som får det av att stå i box men inte av ridning. Han blir helt enkelt så stressad av att stå i box (spilta går bra) att han väver sönder sina ben.
Jag ska inte vara stursk och hävda att det är omöjligt, men jag må säga att jag är mycket tveksam.....
gulan

Jag håller helt med!
Om det varit min häst hade jag bokat kliniktid omgående för säkerhets skull.
Du kan ju inte heller veta att det är en kotledsinflammation om ni inte bedövat leden.

Mvh JV

Delvis KL
Även jag tkr det låter lite småmärkligt att kunna ställa en sån diagnos utan att ha släckt hältan.
Jag har helt slutat ta ut veterinär vid hältor, även de som kör ut säger att de ändå inte kan göra någonting så det är endast klinik som gäller. Hoppas pållen blir bra.

Tack för alla svar, jag kommer åka in med honom i vilketfall, i början utav nästa vecka.

Inridningen känns mindre oviktig för stunden, just nu vill jag bara att han ska bli bra.

:crazy::crazy:

En fråga från en som inte vet.
Lösa benbitar beror det på att hästen växer för snabbt eller blivit skadad.

Håller också med i det Gylle skriver, jag tycker det är jätteviktigt att verkligen få en korrekt diagnos. Det är A & O för rätt behandling och även för prognosen för framtiden.

Håller också med i det Gylle skriver, jag tycker det är jätteviktigt att verkligen få en korrekt diagnos. Det är A & O för rätt behandling och även för prognosen för framtiden.

Han går på en 5dagars finadynekur just nu, (slut måndag). Jag tycker inte att det hjälper ett skvatt, han är fortfarande svullen (kanske inte lika mycket, men tillräckligt) + varm.

Jag hade tänkt åka in med honom mån, tis,(så fort jag får en tid) men fick höra utav en stallkompis igår att finadynet måste gå ur kroppen helt och hållet innan det är lönt att åka in med honom. I såfall måste jag ju vänta endå tills på ons då finadynet ligger kvar i 36h. Men kan det spela så storroll, iaf inte inflammationen ger med sig?? Det är väl ensak iaf han blir symtomfri och det sedan kommer tillbaks när kuren är avslutad?

:crazy::crazy

Jag vill ju åka nu!!!!!! :(

Han går på en 5dagars finadynekur just nu, (slut måndag). Jag tycker inte att det hjälper ett skvatt, han är fortfarande svullen (kanske inte lika mycket, men tillräckligt) + varm.

Jag hade tänkt åka in med honom mån, tis,(så fort jag får en tid) men fick höra utav en stallkompis igår att finadynet måste gå ur kroppen helt och hållet innan det är lönt att åka in med honom. I såfall måste jag ju vänta endå tills på ons då finadynet ligger kvar i 36h. Men kan det spela så storroll, iaf inte inflammationen ger med sig?? Det är väl ensak iaf han blir symtomfri och det sedan kommer tillbaks när kuren är avslutad?

:crazy::crazy

Jag vill ju åka nu!!!!!! :(

Ja du kommer inte kunna göra en fullständig hältutredning iom finadynet det skall tom gå fler dagar än de dut fått höra gärna minst en vecka helst 10 dagar utan smärtstillande innan du har fulla sanningen MEN du kan åka in och röntga kotan för att säkerställa att det inte handlar om en lös benbit, det är klassiskt att de får problem av eventuella benbitar som treåringar när man sätter igång dem. Och när en benbit har gett hälta så är det brått att få ut den för det betyder att den sitter och skadar ledbrosket så ju färre dagar de går med den när den börjat ställa till problem ju större chans att hästen kan återhämta sig när benbiten är borta. Iom finadynet får du helt enkelt ta det i två etapper enbart röntga kotan nu och om ni inte hittar anledningen på röntgen så får du helt enkelt vänta den tid veterinären anser att de vill att du skall vänta innan vidare hältutredning, är det inte en benbit så är det inte heller så bråttom då spelar en dag hit eller dit inte så stor roll för slutresultatet. Att finadynet inte hjälper är ytterligare en indikation på att det kan röra sig om en benbit. Så ring kliniken och säg att du har en 3 åring som fick en galla i kotan samt blev halt när ni började jobba den, den står nu på finadyn men svarar inte på behandlingen och du har fått rådet att ta en röntgenbild för att utesluta benbit innan hästen går längre än nödvändigt med den om det är det.

En mycket vanlig orsak till kotledsinflammation på ett ben är faktiskt vrickning i hagen.

Tycker inte att det är ett dugg märkligt. Men hästen ska ju in till klinik för röntgen också kanske spruta med tuppkam/kortison.

Jag hade inte oroat mig jättemycket, lycka till med hästen!

Jag tänkte på röntgen till att börja med. Men annars får du fundera på hur hovarna ser ut, hovvinklarna bra?
Hur ser hästens benställning och exteriör ut? Kan man hitta svaga punkter där?
Är hästen rak och fin i muskulaturen? Min tvååring blev halt på ett framben diagonalt då hon visade sig vara lite sne i bäckenet.

Håller ännu en gång med Gylle; om inte annat hade jag velat ha plåtar för att (förhoppningsvis) utesluta benbitar. Det är möjligt att försäkringsbolaget sätter sig på tvären i o m avsaknaden av utredning, men de plåtarna hade jag gärna betalt själv då.

Är det ingen benbit, pålagringar eller annat på plåtarna kan man ju (på vinst och förlust) spruta när man är där och sedan ta ett återbesök och i så fall göra utredning med hältsläckning.

Inte optimalt, men livet bjuder sällan på optimala upplägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka