Kotledsinflammation "förvirrad ägare"

Sv: Kotledsinflammation "förvirrad ägare"

Kan verkligen rekommendera dig IR-terapi. Jag misstänker starkt att mitt stos knäledsproblem bak för 3 1/2 år sedan berodde på att hon var sne i bakmusklerna (biljarderade o gick snett). Nu ska hon bli helt bra där (IR-t sa att hon kan ha ramlat o fläkt sig kanske redan som föl och fått en snedhet i höften). Hon ser efter 9 behandlingar riktigt fin ut!!:) Står o går mkt rakare och nu längtar jag till verkaren kommer om 1 1/2 vecka så han kan verka bort snedheten i hovarna, så får vi se... Spännande!!
Hon fick oxå kotledsinfl. o knäledsinfl. VF (maj 2004) enl. en vet. o va tvågradigt halt i nedre falanger trots två sprutor, en kur finadyne o en mån equiflex (nu tyckte vet 2 att jag skulle avliva el. ha henne som utdömd fölmärr!!:( ). När jag sedan bytte hovslagare till barfotaverkare så slutade hon halta efter andra gången och hon kunde nu stå själv när bakhovarna verkades utan att ramla åt sidan. Hon blev oxå mkt gladare och trevligare!!:) Men trots att hon var ohalt, så hade hon ont i varenda muskel:(. Har nu stått i två år (pga att jag inte ville fortsätta behandla dräktig häst), men ska nu tydligen vara fräschare än någonsin!!:) Undrar om hon någonsin varit så fräsch?! Ska börja rida om två-tre veckor!! HÄRLIGT!!:love: :love: :love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kotledsinflammation "förvirrad ägare"

Saccralled och bäcken är två vitt skilda ting, åtminstone i behandlingssyfte. Bäcke kan vara knepiga, ofta kräver det flera behandlingar efter varann hur många beror på hur länge problemet har funnits. Bäcken är omgärdat av stora muskelgrupper, dessa minns kan man säga och är inte alltid så lätt övertalningsbara.

Saccralleden är betydligt ytligare, ofta räcker det med en behandlinga av den men då brukar också ländryggsproblem finnas med i bilden. Den kan komma att kräva ett par behandlingar, för att få hela hästen rak igen.
 
Sv: Kotledsinflammation "förvirrad ägare"

et_flikkan skrev:
Då jag e väldigt dålig på att förklara så lägger jag in en bild på min häst. Har ringat in vilka muskler som behandlades.

ET55.jpg


De här ställena hade min häst också mest ont i vilka massören upptäckte. Sedan upptäckte IR-terapeuten ännu fler... Hur har hästen varit att sadla? Att ta mellan bakbenen o t.ex. spänna bakbensremmar på täcken, har det varit ok? Är den jämt musklad överallt?Är den lite omusklad bak? Hur ser benställningen ut, är den rak o fin? Hur är den verkad/skodd? Bara några saker som jag upptäckte hade med ledinflammationerna på mitt sto att göra...
 
Sv: Kotledsinflammation "förvirrad ägare"

2-gradig hälta låter inte lindrig för mig. Mitt sto var med tvågradig hälta så halt att det talades om avlivning pga av obrukbarhet... Men jag gav mig inte o ska nu börja rida om ca 2 veckor:) ! Jag hoppas det går vägen för dig och att du hittar felet, för en ledinflammation brukar ju alltid ha en orsak!
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 846
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 425
Senast: domesticus
·
Hästvård 18-årigt halvblod imp. Irland, hade en kotledsinflammation 2009 som behandlades med tuppkam och läkte fint. Han röntgades i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 569
Senast: Ekblomma
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp