Kotledsinflammation av att rida dressyr på mjukt underlag för mkt?

F

Fitness

Just nu är det rätt många hästar i stallet och på klubben här bredvid som är halta, De flesta av dem har kotledsinflammation. Jag har uppmärksammat att alla de halta hästarna reds i ridhus på rätt djupt underlag nästan varje dag innan de blev halta. De kanske reds ut högst 1-2 dagar i veckan och reds inne 5-6 dagar i rad.
Jag har hört att hästar lätt får kotledsinflammation om de går för mkt på mjukt underlag, stämmer det?

Hur viktigt tycker ni det är att rida ut och rida på varierat underlag?
Jag tycker det är jätte viktigt och jag rider i ridhuset högst 1-2 dagar i veckan. Resten av dagarna rider jag ute eller i paddock med hårt, fast underlag. Jag skrittat också mkt i skogen över stock och sten, och klättrar och sen jag började med att rida ut mer och desto mindre dressyr i ridhuset har jag märkt en stor skillnad på min häst. Han är piggare, gladare och starkare. När jag väl rider dressyr går han som en klocka.

Vill höra era åsikter?
 
Sv: Kotledsinflammation av att rida dressyr på mjukt underlag för mkt?

Där jag stod förut var det tre hästar som var halta till och från hela tiden. Deras ryttarinnor red dressyr i ridhuset 7 dagar i veckan under vinterhavlvåret.

Min hovslagare säger alltid att det bästa är att rida på löite hårdare underlag och själv försöker jag variera så mkt som möjligt.

På vår/sommar/höst rider jag alltid ut eller i paddock med hårdare underlag, på vintern blir det mkt ridhus pågrundav att vi har så fruktansvärt kallt här, men jag försöker ändå rida ut så mkt som möjligt, så det kanske blir 3-4 dagar i ridhus som mest.

Min häst blir alltid gallig i kotorna om vi ridit för mkt i ridhuset, och det försvinner direkt när vi rider på lite hårdare,så nog tror jag det ligger lite sanning i det.
 
Sv: Kotledsinflammation av att rida dressyr på mjukt underlag för mkt?

Jag upplever att mkt ridning på böjt spår också påverkar och sliter. I kombination med ett djupt underlag så ökar det nog helt klart risken för kotledsinflammationer.

Men sedan är nog vissa hästar mer utsatta än andra pga sin exteriör.
 
Sv: Kotledsinflammation av att rida dressyr på mjukt underlag för mkt?

Hårdare underlag stärker senorna vad jag har hört. Våran häst har aldrig varit halt efter snart 6 år, rider kanske max 1 gång i ridhuset och då tränar vi seriöst, ofta för tränare för att han ska gå i rätt form.

Då är han travtränad fram till 8 år och sedan riden & körd i 2 år innan syrran köpte honom. Är byggd framtung men har aldrig haft några bekymmer. Men jag tror det hade varit annorlunda om han hade varit hos någon som rider i ridhuset 5 av 7 dagar.

De friskaste hästarna häromkring är fritidshästarna som rids i korrekt form utomhus de flesta dagar i veckan.
 
Sv: Kotledsinflammation av att rida dressyr på mjukt underlag för mkt?

mjukt underlag är framförallt slitande på senor, hårt underlag på leder.
senor på mjukt tar stryk därför de aldrig får "vila" i understödsfasen, utan måste hållas spända hela tiden för att balansera upp leden.
leder på för hårt dito för stöten de får ta emot när hoven sätts ner.

det allra bästa för både senor och leder är ett fast underlag med mycket svikt (gräsmatta!!)

ett par anledningar bland många för kotledsinf är för enformigt arbete(tex varje dag på samma underlag), arbete i fel form eller för mycket monotont voltarbete.
omväxling förnöjer....bokstavligen!!
 
Sv: Kotledsinflammation av att rida dressyr på mjukt underlag för mkt?

Min valack bli också väldigt gallig om han rids på för mjukt underlag, men blir kanonfin av att skrittas på fastare underlag....så jag tar för vana att alltid skritta av minst 20-25 minuter på hårdare underlag....(om det finns möjlighet)....

En kompis till mej som har sin häst på ridskolan några mil härifrån fick jättemycket problem med din hästs framben när hon flyttade den till ridskolan....vet, sa att det berodde på för mjukt underlag och ordinerade henne minst 20 minuters skritt på anfalt om dagen i 2 månader....(behöver jag säga att en del på ridskolan idiotförklarade veterinären), men hästen blev ju frisk och fin i benen iaf....;)

//Domino_s
 
Sv: Kotledsinflammation av att rida dressyr på mjukt underlag för mkt?

mjukt underlag är framförallt slitande på senor, hårt underlag på leder.
senor på mjukt tar stryk därför de aldrig får "vila" i understödsfasen, utan måste hållas spända hela tiden för att balansera upp leden.
leder på för hårt dito för stöten de får ta emot när hoven sätts ner.

det allra bästa för både senor och leder är ett fast underlag med mycket svikt (gräsmatta!!)

ett par anledningar bland många för kotledsinf är för enformigt arbete(tex varje dag på samma underlag), arbete i fel form eller för mycket monotont voltarbete.
omväxling förnöjer....bokstavligen!!

:bow:
Du har förmodligen helt rätt.
Brukar försöka variera träningen så jag rider dressyr 2 dagar, tomkör 2 dagar, hoppar en dag, rider ut två dagar.
 
Sv: Kotledsinflammation av att rida dressyr på mjukt underlag för mkt?

Det beror på hästens benställning om de klarar av att gå i ridhus flera dagar/vecka eller inte.

Kolla bara på t.ex. ridskolehästar som sällan går på varierande underlag, speciellt under vintern.

Har inte hästen en någelunda rak benställning och en jämn fördelning av sin vikt på hoven sliter det på kotleden direkt.
Likaså om hästen är broddad.

Det är lite svårt att förklara men det är faktiskt väldigt logiskt.

Går hästen med broddar tex så kommer vikten på broddarna och ger en annan vinkel på hoven.

Är hästen inte helt rak och belastar yttre/inre/bakre/främre sidan av hoven så blir det som att springa på lutande underlag.

Jag tänkte inte mkt på det, sen hade vi tappskokompitens och hovlära i skolan med en väldigt duktig hovslagare. Jag började kolla hur ridskolans hästar rörde sig, hur hovarna var ställda (t.ex. innåt tåade) och det visade sig att de som hade något "fel" var de som vart halta under vintern/framåt våren i kotledsinflammation.

Tänk dig själv att springa på mjukt underlag (säg stranden) med ett par skor som är snea, du kommer inte många meter innan det börjar göra ont i fötterna, har du därimot ett par skor med rak sula, kan du springa till mjölksyran säger stopp ;)
 
Sv: Kotledsinflammation av att rida dressyr på mjukt underlag för mkt?

Går hästen med broddar tex så kommer vikten på broddarna och ger en annan vinkel på hoven.
Broddarna blir ett bekymmer om man bara har två broddar och rider på så hårt underlag som t ex asfalt eller hård grusväg. Om man har tåbroddar blir vinkeln rätt även på hårt underlag. Om man rider på ridbana eller annat mjukt underlag så sjunker broddarna ned i underlaget och påverkar inte hovvinkeln.
 
Sv: Kotledsinflammation av att rida dressyr på mjukt underlag för mkt?

Broddarna blir ett bekymmer om man bara har två broddar och rider på så hårt underlag som t ex asfalt eller hård grusväg. Om man har tåbroddar blir vinkeln rätt även på hårt underlag. Om man rider på ridbana eller annat mjukt underlag så sjunker broddarna ned i underlaget och påverkar inte hovvinkeln.

Det har jag aldrig tänkt på. Våra hästar här går ju broddade jämt hela vintrarna.
 
Sv: Kotledsinflammation av att rida dressyr på mjukt underlag för mkt?

Det beror på hur mycket ni rider på det hårda underlaget. Jag menar inte heller att hästen blir halt av det, men som pmm skriver så kan en felaktig hovvinkel slita på hästen.

Men, du som bor i en del av landet där är riktig vinter - har ni inte 4 broddar istället för 2? Det ger ju mycket bättre fäste och som sagt så blir hovvinkeln rätt också.
 
Sv: Kotledsinflammation av att rida dressyr på mjukt underlag för mkt?

KL

variation är bäst precis som när det gäller fysiskt arbete i alla dess former.

sen så är "Kotledsinflammation" dessvärre något av ett frekvent samlings namn/diagnos som brukar ställas för lite diverse, när man inte riktigt hittar exakta orsaker osv. En klinik härikring utreds just nu på ärende av försäkringsbolaget, pga att diagnosen "kotledsinflammation" blivit typ 100% ökat frekvent senaste året eller nåt, just på den kliniken. så att diskutera just den typen av "hälta" är också lite svår då det kan vara olika saker som faktiskt varit faktorer och olika fall på hästarna.....
 
Sv: Kotledsinflammation av att rida dressyr på mjukt underlag för mkt?

Det beror på hur mycket ni rider på det hårda underlaget. Jag menar inte heller att hästen blir halt av det, men som pmm skriver så kan en felaktig hovvinkel slita på hästen.

Men, du som bor i en del av landet där är riktig vinter - har ni inte 4 broddar istället för 2? Det ger ju mycket bättre fäste och som sagt så blir hovvinkeln rätt också.

Jo vi har fyra broddar. :D
 
Sv: Kotledsinflammation av att rida dressyr på mjukt underlag för mkt?

Hästar blir generellt slarvigare på mjukt underlag också.
 
Sv: Kotledsinflammation av att rida dressyr på mjukt underlag för mkt?

Broddar på mjukt underlag blir som att gå med högklackat på mjukt underlag.

Har man 4 broddat så jämnas vikten på alla 4 broddar, eller ska göra om hästen har en korrekt vinkel och viktfördelning.

Har man bara broddat i bak på skorna kommer hästen på hårt underlag att belasta främre delen av hoven mer och på mjukt underlag trampa ner bakre delen av hoven mer.

Har man en häst som belastar yttre/inre sida av hoven i vanliga fall kommer den kunna belasta den ännu mer genom den brodden på mjukt underlag, tex. yttre bak brodden.

Därför är det viktigt att man kollar hur hästen sliter sina broddar, då ser man direkt hur den belastar och är endast en brodd av fyra nedslitna så får man se till att hitta en hovslagare som kan hjälpa hästen att belasta rätt så man slipper otrevliga hältor senare.
 
Sv: Kotledsinflammation av att rida dressyr på mjukt underlag för mkt?

:eek: 5-6 dagar i veckan :eek:
 
Sv: Kotledsinflammation av att rida dressyr på mjukt underlag för mkt?

Broddar på mjukt underlag blir som att gå med högklackat på mjukt underlag.

Har man 4 broddat så jämnas vikten på alla 4 broddar, eller ska göra om hästen har en korrekt vinkel och viktfördelning.

Har man bara broddat i bak på skorna kommer hästen på hårt underlag att belasta främre delen av hoven mer och på mjukt underlag trampa ner bakre delen av hoven mer.

Har man en häst som belastar yttre/inre sida av hoven i vanliga fall kommer den kunna belasta den ännu mer genom den brodden på mjukt underlag, tex. yttre bak brodden.

Därför är det viktigt att man kollar hur hästen sliter sina broddar, då ser man direkt hur den belastar och är endast en brodd av fyra nedslitna så får man se till att hitta en hovslagare som kan hjälpa hästen att belasta rätt så man slipper otrevliga hältor senare.


Har svårt att tro att det ska spela så stor roll om man har vanliga vinterbroddar som är mindre än en cm långa..... däremot kan jag tänka mig att det skulle bli skillnad om man rider med gräsbrodd på sandunderlag, men det betvivlar jag händer så ofta....
 
Sv: Kotledsinflammation av att rida dressyr på mjukt underlag för mkt?

Har svårt att tro att det ska spela så stor roll om man har vanliga vinterbroddar som är mindre än en cm långa..... däremot kan jag tänka mig att det skulle bli skillnad om man rider med gräsbrodd på sandunderlag, men det betvivlar jag händer så ofta....

Säg att det är 1-2 mm som hästen belastar fel när den går i ridhus med brodd, räkna ut hur många steg hästen tar under ett ridpass, multiplicera det med 20-24 och multiplicera det med antalet månader man rider i ridhuset.

Det blir ganska så många cm på ett halvår, självklart att det gör skada på en känslig häst.

Det är just sånna små saker man inte bryr sig om som till slut visar sig.

En kotledsinflammatin kommer ju sällan över en natt.
 
Sv: Kotledsinflammation av att rida dressyr på mjukt underlag för mkt?

jag tror på att låta hästarna få gå så varierat som möjligt. dessutom tycker jag att det är svintråkigt att sitta och rida i ridhuset varje dag, så när jag hade pålle försökte jag växla. (blev dock ganska mkt uteritt ett tag :angel: )
 
Sv: Kotledsinflammation av att rida dressyr på mjukt underlag för mkt?

Vilket springer man helst själv på/i djup snö eller gräs.
Sliter säkert och kan bidra till massa olika komplikationer
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 666
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 314
Senast: Zpunk
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
27 858
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp