Kotledsinflammation av att rida dressyr på mjukt underlag för mkt?

Sv: Kotledsinflammation av att rida dressyr på mjukt underlag för mkt?

KL

variation är bäst precis som när det gäller fysiskt arbete i alla dess former.

sen så är "Kotledsinflammation" dessvärre något av ett frekvent samlings namn/diagnos som brukar ställas för lite diverse, när man inte riktigt hittar exakta orsaker osv. En klinik härikring utreds just nu på ärende av försäkringsbolaget, pga att diagnosen "kotledsinflammation" blivit typ 100% ökat frekvent senaste året eller nåt, just på den kliniken. så att diskutera just den typen av "hälta" är också lite svår då det kan vara olika saker som faktiskt varit faktorer och olika fall på hästarna.....

:bow: :bow: precis vad jag länge hävdat!
 
Sv: Kotledsinflammation av att rida dressyr på mjukt underlag för mkt?

jag har alltid tyckt att det är bra med varierande underlag och har alltid ridit i alla gångarter ute som inne så länge det inte är någon uppenbar fara som tex isgata (och visst går ju det med med rätt brodd!).

hästarna jag rider nu går på turer inne i stan om somrarna (körhästar) så det är viktigt att vi rider på asfalt resten av året också, vi travar även på asfalten. sen rids dom i ridhus, på grusvägar, skogsvägar, sandgropar o ja, allt möjligt!

däremot får man ju anpassa ridningen, har hästen aldrig gått på riktigt hårt är det ju inte bra att börja rida enbart på stenhårda vägar 7 dagar i veckan långa pass, liksom om hästen aldrig gått i riktigt djupt underlag får man ta det lugnt där med!
 
Sv: Kotledsinflammation av att rida dressyr på mjukt underlag för mkt?

*kl*

tror de nästan mest beror på hur hästen går, vet ett ställe som har försäkringshästar som har blivit utdömda pga kotledsinflamationer och dom hästarna har aldrig haft problem med de sen dom kom till dom och då rider dom i riduset minst 5 dar i veckan.

och sen tävlar dom och går både hopp och dressyr utan problem.
trots ovarierat underlag.

rider man hästen i fel form är nog risken att den får de vilket underlag man än rider på.

så tror inte så mycke man kan skylla på att folk rider för mycke i ridhus, de är nog för de mesta ridningen de är fel på.
 
Sv: Kotledsinflammation av att rida dressyr på mjukt underlag för mkt?

Har svårt att tro att det ska spela så stor roll om man har vanliga vinterbroddar som är mindre än en cm långa..... däremot kan jag tänka mig att det skulle bli skillnad om man rider med gräsbrodd på sandunderlag, men det betvivlar jag händer så ofta....

Håller med dig.

Vill man vara på den helt säkra sidan när det gäller eventuell effekt av broddar vid ridhusnötande kan man ju faktiskt skruva ur dem.
 
Sv: Kotledsinflammation av att rida dressyr på mjukt underlag för mkt?

Känner flera tjejer vars ponnyer fått kotledsinflam. Alla rider mkt i ridhus och på volt hela tiden. De flesta av tjejerna är duktiga på att rida och har hästen i rätt form hela tiden, så jag tror kotledsinflammation beror på att dom rider så mycket i ridhus (fast såklart kan det bero på hur man rider oxå!)
Själv försöker jag variera underlag och rider på banan högst 3 ggr/vecka.
Har svårt att tro att hästen tar skada om man rider med korta vinterbroddar i ridhus då och då.:cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Kotledsinflammation av att rida dressyr på mjukt underlag för mkt?

Säg att det är 1-2 mm som hästen belastar fel när den går i ridhus med brodd, räkna ut hur många steg hästen tar under ett ridpass, multiplicera det med 20-24 och multiplicera det med antalet månader man rider i ridhuset.

Det blir ganska så många cm på ett halvår, självklart att det gör skada på en känslig häst.

Det är just sånna små saker man inte bryr sig om som till slut visar sig.

En kotledsinflammatin kommer ju sällan över en natt.

Är underlaget mjukt blir det ju samma belastning oavsett om man har brodd eller inte, däremot inte sagt att det är bra att rida på mjukt underlag, det värsta som finns är att alltid rida inne i ridhus. Men jag menar bara att belastningen av broddarna nog är obefintlig på mjukt underlag. Däremot på hårt underlag kan jag tänka mig att broddarna har betydelse...
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 666
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 314
Senast: Zpunk
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
27 857
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp