Kotledsinflammation - allvarligt?

J

Jul

Har hittat en 12-årig islandshäst jag gärna vill köpa. Dock har jag fått veta att stoet för ett halvår sedan hade kotledsinflammation i ett ben som gick över med 6 veckors vila.
Stoet är veterinärundersökt flera gånger efter och är helt friskförklarad. Detta är enda kotledsinflammationen hon haft. Säljaren misstänker att det var överansträngning.
Är detta något jag bör bekymra mig för nu när jag funderar på att köpa henne? Har hon lättare att få fler inflammationer nu när hon haft en?
Självklart skall jag veterinärundersöka henne innan köp och även spatt-röntga.
Tacksam för lite input av er som vet mer om sådant här.

Sv: Kotledsinflammation - allvarligt?

Generellt tror jag att kotledsinflammationer är klart ovanligare på islandshäst än på t.ex. halvblod, men om det är bra eller dåligt i detta sammanhanget vet jag inte...

Självklart kan det vara så att en häst av t.ex. exteriöra orsaker (långa kotor, "framtung", dvs överbyggd, lågt ansatt hals etc.) kan ha en benägenhet att lättare få kotledsinflammation. Men det kan ju också bero på yttre faktorer som dålig ridning (ger ju också ofta "framtung" häst), överansträngning, felaktig skoning etc.

De (väldigt få) islandshästar jag träffat som haft kotledsinflammation har fått det därför att de överbelastat sina framben till följd av spatt. Därför är det kanske extra viktigt att spattröntga i samband med veterinärbesiktning.

Jag skulle vilja påstå att det beror på fel träning. Så är det i de flesta fall (been there - done that).

Tyvärr så blir kotledsinflammationer allt vanligare bland islandshästar.

Med rätt. försiktig träning så borde det inte vara nån fara med hästen om hon är friskförklarad. Men som sagt - spattröntga!

jag känner en vars islänning fick kotledsinflamation pga för snabb igångsatt efter vila

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 831
Senast: Lobelia
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 267
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?