Kotledsinflamation!!!!!!!

Sv: Kotledsinflamation!!!!!!!

Hur mÅnga av er som haft kotledsinflammation,
har efter upprepande behandlingar blivit bra??????

Jag har ett fullblod som fick kotledsinflammation, troligtvis efter att han kommit lös i en knölig hage och sprungit som en galning. Han behandlades två gånger, fick adequanin (som jag sprutade själv en gång i veckan), glucosamin och han lindades ett halvår nattetid med backontrack. Under behandlingstiden leddes han i skritt en timme om dagen på asfalt. Ingångsättningen gick ut på att skritta tre veckor på hårt underlag, därefter långsam igångsättning under ett par månader. Han har varit frisk sedan dess. Hovslagaren på kliniken rekommenderade kortare tår jämfört med hur han skotts tidigare, och der försöker jag hålla. Mitt fullblod hade sin kotledsinflammation vinter 2002-2003.
MIn rekommendation är att man inte ska vara lat och inte ha bråttom. Det fungerade för oss.

/Anna

Nej, nej - jag "antydde" ingenting - och att vara hobbyryttare innebär inget skällsord i min värld, det finns många tävlingsryttare med stor avsaknad av gedigen hästkunskap:cool:

Vad jag ville poängtera är att det inte alltid är så enkelt att "se" om en häst verkligen är korrekt skodd eller ej, inte ens alla utbildade hovslagare kan se detta enligt min mening. Jag hade min häst inne på djursjukhus där klinikhovslagaren tittade på honom och skodde, inte heller han hittade rätt lösning för hästen. Jag fick tag på en ny hovslagare, med en lite annan syn på det hela. Idag har vi en frisk häst och jag är otroligt glad att jag faktiskt vågade stå emot veterinärers "iver" att spruta hästen i lederna, i avsaknad av en korrekt diagnos! Jag personligen tror inte på det sättet att behandla och jag delar inte uppfattningen om att alla kotledsinflammationer=dåliga ryttare.

Man får se upp lite så att ens hovslagaren inte skor ridhästarna som de skor travarna med. Nästan alla travarna jag har haft hade väääldigt långa tår när de kom och tidigare när man inte var så erfaren så hade jag även en hovslagare som hade skott enbart på travet innan. Absolut inte sagt att alla de inte kan sko ordentligt men inom ridningen vill man ju helst ha en så kort tå som möjligt så det blir en bättre överrullning.
Men till ts, jag har haft hästar som både har blivit bra och inte bra när de haft kotledsinflamation. De som inte har blivit bra är dom som haft förslitningsskador efter sin travkarriär men min gamling här hemma är frisk numera

Min häst fick kotledsinflammation i höstas. Är skodd och tränad på samma vis i alla år och har aldrig varit halt. Det enda som har ändrat sig var att vi skaffade en skrittmaskin förra hösten och jag tror att det har något med den att göra. Är nu behandlad och har vilat i ca 5 veckor och var inte halt när vi var hos veterinären sist. Ska ta det lugnt och skritta en hel månad och sen ta det väldigt försiktigt med igång sättningen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka