Kotledsinflamation!!!!!!!

I

inbetween

En av mina hästar har fått diagnosen kotledsinflammation. Jag har aldrig haft problem med detta tidigare, men för de jag känner som haft det, har hästarna efter behanling fått återfall på återfall och till slut blivit tvugna att avlivas. Jag frågade vet om detta men han sa att det absolut inte är som jag säger utan att nästan alla blir bra. Nu undrar jag om det finns någon här inne som har haft detta problem men vars häst blivit helt frisk efter behandling? Alltså inte fått återfall? Dela gärna med er av erfarenheter bra som dåliga.

Sv: Kotledsinflamation!!!!!!!

Tyvärr är mina erfarenheter likadana som dina.
Hade foderhäst som konstaterade ha kotledsinflammation fram. Han blev dock ganska bra men hade då samtidigt hasledsinflammation och fick avlivas. Blev aldrig frisk.
En kompis hade ett sto som fick återkommande kotledsinflammation, hon beslöt sig för att ställa av hästen och använda den till avel. Det fungerar men ridhäst av den blir det inte.
Men det behöver inte bli återkommande, man får nog göra om ridningen så den passar hästen. Promenadridning t.ex för att det ska hålla.

Den troligaste orsaken till återkommande inflammationer är i stora drag att folk sätter i gång sina hästar för snabbt enligt min mening. Läser man inte många gånger att igångsättningstiden oftast bara är nån vecka eller två...villket är alldeles för lite. Oftast läser man att, folk frågar efter typ 1 vecka, när kan jag börja träna, trava, galoppera, hoppa mm mm. Låt konvalecenstiden ta tid säger jag. Sedan bör man se över många saker om man har en häst med återkommande inflammationer, dels HUR man tränar, vilket underlag rids hästen på, hur skos hästen osv osv osv...

Vårt fullblod hade kotledsinflamation i våras, vänster fram o höger bak, han blev sprutad med tuppkam och cortison i lederna även i blodet, sen har han fått stå gått på grönbete sen började vi försiktigt skritta honom i augusti, vi kom bara till skritten för sen fick han en böld i halsen som nu är opererad och han har nu fått Hippotrim så vi hoppas den försvinner. Vi sa också att vi ska låta han få tid på sig, kolla igenom utrustning ordentligt innan vi börjar rida har även bytt hovslagare, nu har vi visserligen inte hunnit rida honom så mycket men han har i alla fall inte fått tillbaks kotledsinflamatinen än, tror även leriga hagar med sug kan hjälpa till så dom får kotledsinflamation, hagarna han nu går i är också leriga men inte lika mycket som dom förra så hoppas han inte får tillbaks kotleds...

Den vanligaste orsaken till kotledsinflammationer brukar vara felaktig ridning/träning.

Har hästen återkommande kotledsinflammationer bör man nog ta sig en rejäl tankeställare över sin ridning/träning.:cool:

Många hästar går i ständig framvikt, då deras ryttare är alltför fixerade vid att hästen ska böja på nacken istället för att arbeta i rätt form genom kroppen... Dålig ridning visar sig ofta i hovleder, kotor och knän.:devil:

En häst som tränas rätt har sällan några bekymmer med detta (hovleder, kotor och knän) efter behandling och igångsättning, så var inte orolig - det kommer att bli bra.;)

Jag svarade just på det....

Håller inte med dig om att för kort igångsättningstid är orsaken till återkommande kotledsinflammationer, utan snarare tillvägagångssättet dvs hur man rider/tränar sin häst.

Om hästen arbetar i felaktig form, takt och tempo på ett olämpligt underlag kommer skadorna lika säkert som ett brev på posten.

Alla hästar kan bli skadade vid enstaka tillfällen, men får hästen återkommande skador av liknande art är det dags att analysera vad man håller på med.
Då hjälper ingen långsam pedagogisk igångsättning. Rider/tränar du enformigt/felaktigt kommer skadorna tillbaka gång efter gång.

Tydlig nog?;)

Jag har ett hett tips till dig - prova o byt hovslagare och se om det blir ngn förändring. Jag har blivit mer och mer övertygad om att alla dessa kotledsinflammationer många gånger har sin grund i, inte för ögat dåliga skoningar kanske, men inte korrekt balanserade eller hur jag nu ska uttrycka mig. Dessa eländiga injektioner som det verkar ha gått inflation i på veterinärklinikerna de tror jag inte ett smack på i det långa loppet, möjligen i ett akut skede, en gång men att ha klippkort på injektioner, åka in var 3:e månad för "rundsmörjning" som en del tycks göra, det är inte klokt enligt min mening.

Så, se över skoningen som sagt, eller verkningen för den delen för den är nog så viktig.

Min häst hade kotledsinflammation en gång för snart 5 år sedan. Han behandlades en gång och sattes sedan igång och har sedan dess inte haft det igen. Han tävlas aktivt i både fälttävlan, hoppning och dressyr.

Så för min del har det inte varit problem med massa återfall.

Jag vet inte heller varför han fick inflammationen, men jag köpte honom från en ridskola så kanske har har inte alltid ridits på rätt sätt där.

Senast ändrad:

Håller med dig! Har aldrig haft en häst med kotledsinflammation *ta i trä* ;) men om min häst fått diagnosen kotledsinflammation bägge fram tex. hade jag direkt kopplat det till hur hästen reds
Vissa hästar har säkert lättare för att drabbas av dessa inflammationer, men det är ju extra viktigt för en häst som är skapt i nedförsbacke att faktiskt ridas lätt fram

Det är att förenkla för mycket tycker jag, det kan knappast vara så att den lavinartade ökningen av diagnosen kotledsinflammation beror på att svenska ryttare helt plötsligt har blivit så mycket uslare ryttare.
Jag har funderat en del på det här och sett hästar som inte ridits alls få kotledsinflammationer, hästar som behandlats upprepade gånger med injektioner utan att repa sig trots att de bytt ryttare och träningsupplägg.

Nu har jag sett min egen unghäst som haft stora problem med hältor, hovledsinflammationer etc, trots att den inte gått under ryttare eller arbetat, bli helt friskförklarad på kort tid efter att ha bytt hovslagare och sätt att sko.
Varför tittare inte ngn närmare på sambandet hovslagarutbildning och ökat antal hov och ledproblem?? Det är antagligen så mycket enklare att skylla på ryttaren och fortsätta debitera för upprepade injektioner:cool:

Håller med dig om att verkning och skoning har stor betydelse.
Där har "ridfolket" mycket att lära från travet.

Inom travet skor/verkar/justerar man hästarna kontinuerligt för att uppnå bästa möjliga balans.
Ridfolket väljer ofta att slå på ett par rejäla pjäxor (järnskor) som ska sitta kvar (och hålla) i 8--10 veckor...

En av våra hästar justerar vi skoningen på minst var 10:e dag för att han ska fungera optimalt. Inte mycket, men ett par drag med raspen för att få rätt vinklar...

*KL*
Har en del erfarenhet av att en kotledsinflammation blir bra. Tillhör sk "ridfolket" och alla jag känner har en duktig hovslagare som vet vad han gör, dvs justerar och sätter på de skor som passar bäst för ändamålet och givetvis regelbundet och så ofta som behövs. Känner faktisk ingen "som slår på tunga järnskor o låter sitta 10 veckor" .

Alla hästar jag känner som haft kotledsinflammation har blivit bra och inte fått det åter. Noggran konvalecens, översikt av ridningen och framför allt underlaget och variationen i ridupplägget löser ofta det hela.

Sen finns det hästar med felaktig benställning/belastning som resultat av exteriör eller skoning, och dessa är svårare att komma tillrätta med. Det är kanske dessa du råkat ut för, för jag håller med din veterinär.

Vad jag har förstått är det ofta så att kotledsinflammationen kommer som en sekundär grej när det är något annat som är fel (träning/underlag m.m.)

Min 6-åring fick i början av september konstaterat inflammation i kotorna på båda fram och behandlades. Hon hade då enbart gått i hage och haft lite skrittmotion för hand och ute den sista delen av sommaren pga fånganfall i maj.
Veterinären kopplade ihop inflammationerna med fången och såg således ingen anledning till att börja leta efter orsaker nån annanstans.
Tre veckor efter behandling var hästen bra i vänster fram, behandlades dock om i höger fram. Ytterligare 3 veckor senare var båda inflammationerna borta.

Hästen i fråga är dock fortfarande på total vila i hage.

Håller med dig om att verkning och skoning har stor betydelse.
Där har "ridfolket" mycket att lära från travet.

Inom travet skor/verkar/justerar man hästarna kontinuerligt för att uppnå bästa möjliga balans.
Ridfolket väljer ofta att slå på ett par rejäla pjäxor (järnskor) som ska sitta kvar (och hålla) i 8--10 veckor...

Det där stämmer inte rent gerenellt på ridfolk.
Jag har sett många travhästar med sju mil långa tår och sneda och vinda. Finns nog både kleti och pleti inom alla inriktningar

Att hästen är ordentligt skodd var något jag förutsatte. Om hästen är totalt galen i fötterna ökas ju belastning, särskilt om den rids fel på tex. ett hårt underlag

Jag hade som sagt sökt en möjlig förklaring i min ridning om hästen drabbades av en skada som inte var direkt relaterad till en olycka. Märker ofta att folk aldrig ens tänker tanken. Tror att det är viktigt att se över sin ridning om hästen börjar dra på sig skador som kotledsinflammationer odyl, speciellt upprepade.

Senast ändrad av en moderator:

Hästen behöver inte alls vara totalt galen i fötterna som du uttrycker - i vårt fall var hästen till synes mkt välskodd, av en välutbildad hovslagare MEN balansen och vinklarna var inte optimala för hästen. Jag kan slå vad om ganska mycket att du inte hade kunnat bedöma det, det kunde inte jag heller trots att jag anser mig ha rätt god erfarenhet.

En snygg, välformad hov med den så populära "korta tån för att underlätta överrullning" är inte alltid vad den ser ut att vara helt enkelt.

Den vanligaste orsaken till kotledsinflammationer brukar vara felaktig ridning/träning.

Har hästen återkommande kotledsinflammationer bör man nog ta sig en rejäl tankeställare över sin ridning/träning.:cool:

Många hästar går i ständig framvikt, då deras ryttare är alltför fixerade vid att hästen ska böja på nacken istället för att arbeta i rätt form genom kroppen... Dålig ridning visar sig ofta i hovleder, kotor och knän.:devil:

En häst som tränas rätt har sällan några bekymmer med detta (hovleder, kotor och knän) efter behandling och igångsättning, så var inte orolig - det kommer att bli bra.;)

Bra inlägg! :bow:

Eftersom jag är en okunnig hobbyryttare (som du så fint antydde ;) ) tar jag hjälp av en duktig hovslagare.
Till vår nya häst har vi bla. anlitat en väldigt rutinerad hovslagare som också är lärare och inom yrket. Han kan konsten att korrigera på ett bra sätt och berättar gärna för oss om hur han tänker och resonerar. Han har också stor erfarenhet av att sko just spanska hästar och det anser vi behövas eftersom vi vill sko vår spanjor mindre "spanskt" och korrigera bla. hans höga trakter.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka