Kotledsinflamation?

windloop

Trådstartare
Min häst behandlades för 5 månader sedan för (lätt) kotledsinflamation vä.fram.

Under igångsättningen va allt bra, även när vi körde på hårdare. Provade att tävla i både hopp/dress och allt var bra. Har varit väldigt noga med att han ska va fin i benen osv.

Men under den senaste veckan har jag ridit på lite mer, hoppade en studs I fredags (låg ca 50 cm, 4 hinder) dagen efter var han halt i traven. men de försvann ganska snabbt. dagen efter de var han också halt i traven när jag red fram men de försvann efter värmning och han travade på riktigt fint.

Det är alltså vänster fram han är halt(efter vår bedömning) Provade att böja kotleden. Men de blir ingen skillnad. Har kollat alla muskler ingen spänning inte ens i sträcksenan över knät.

Hästen är 12 år, ganska stor häst tävlas i hopp, dress & fälttävlan.
Han har inte känts såhär tidigare, visserligen kan han va lite stapplig innan han kommer igång men han har aldrig tidigare känts halt.

Så har ni några erfaranheter eller stött på liknande problem? Kan de va kotledsinflamationen som inte är utläkt?

Givetvis har jag bokat klinik ska in nästa vecka men jag passar på att fråga ändå.

Sv: Kotledsinflamation?

Efter 5 månader kan det vara en NY kotledsinflammation....det är inte så ovanligt.

Sv: Kotledsinflamation?

Är på klinik nu, de är inte kotledsinflamation :D
Utan ligamenten mot hovleden de va lite knas med, så nu ska han få specialskor ifram så jag hoppas de ska lösa sig:) sköntare med nys skor än att de ska spruta honom:)

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 578
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 040
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 759
Senast: Honey07
·
Hästvård Min häst blev halt i ena fram, var ganska ordentligt halt i trav. (2 grader) hon va halt i typ 2-3 v och det blev inte bättre så tog...
2
Svar
28
· Visningar
3 504
Senast: Sally
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka