Kotledsinflamation mm

C

Chateau

Min polle har haft en liten kotledsinflamation för ca 1 månad sen. men det var en liten en. Å lite halt på båda frambena när han fick kotledsinflamation. Han har då stått och endast blivit lite tränad akademiskt från marken den tid han skulle ta de lungt med ca 15 min ridning om dagen, fast jag red ingenting bara markarbete. Nu har jag börjat rida lite ca 10 minuter skritt och det har gått jätte bra. Men igår så märkte jag att han gick orent när jag red man såg ingen när man kollade men det kändes. Sist jag kände att han gick orent så var det när han var halt. Kan en kotledsinflamation komma tillbaka så snabbt elelr kan det vara en sträcking?? han går på bete i en står rätt så ojämn hagen å busar rätt så mycke. Jag ska kolla hur han är idag. om han inte är bättre så ringer jag till vetrinären på en gång. Men vad tror ni kan han ha fått tillbaka kotledsinflamationen så snabbt???

Min häst hade en rätt kraftig kotledsinflammation och haltade ordentligt förra sommaren , han blev sedan sprutad i benet med tuppkam och så tror jag det var kortison , sedan fick han stå på boxvila ett jävla tag och sedan sättas igång. Jag ytcker du ska vara försiktig och åtminstone linda din hästs framben med stallbandage under tiden han/hon(?) är sjuk då det kan komma tillbaka..Och jo..ta bäst att du tar tag i det nu innan det slår ut ännu mer , man kan aldrig vara nog försiktig med sånt! :eek:

Mitt sto hade det och jag tyckte hon kändes helt okej efter behandling, men vid återbesök visade sig att hon fortfarande hade det...hon "lurade" mig :o fast hon hade det på flera ben så hon var "jämnhalt" om man säger så. Knepigt....

Kotledsinflammation är i de flesta fall en sekundärskada, vad är iså fall det egentliga problemet?

Ja, det kan komma tillbaka så snabbt om inte "ursprungsproblemet" rättats till. Oftast orsakas kotledsinflammationen av en skada (el. spänning/sträckning) någon annanstans i hästens kropp. Det kan också orsakas av felaktig utrustning (sadel, bett...) som gör att hästen går och spänner sig. En annan orsak kan vara felaktig skoning/verkning, eller att hästen går/arbetas på felaktigt underlag. Börja med att kontakta den veterinär som behandlade hästen sist för kotledsinflammation för att få reda på om det är samma skada som återkommit eller om det är någonting annat som är problemet. Om det är kotledsinflammatiionen som kommit tillbaka så gäller det att, parallellt med behandlingen, försöka hitta ursprunget till problemet. För att få hjälp med det kan du vända dig till en duktig massör, equiterapeut eller kiropraktor.

Vänta aldrig bara och se vad som händer, om hästen får gå med obehandlad kotledsinflammation kan den utveckla pålagringar i lederna som leder till att den får permanenta problem. Tro mig, jag vet... :(

Lycka till med hästen!

Jag har ändrart på det jag tror vad felet första ggr han fick kotledsinflamation. Ja tror att det var att han gick upp så mycke me huve å la all tyngd på frambena. De ä därför ja har börjat med akademisk ja bara markarbetar han lungt å han har börjat bygga ryggmuskler. Å så har vi bytt hovslagare å jag har vart till kiropraktorn med han. Men det är nog säkras att åka till vetrinern å kolla upp så att han verkligen är frisk

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 800
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 517
Senast: Sassy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar