Kotleds inflammation?

AnneSofie

Trådstartare
Har lite frågor ang kotledsinflammation och div andra "hältor" till er kunniga och erfarna människor!

Min häst är konstaterat halt på båda fram idag av vet. Har fått tid på klinik om en vecka, men oroar mig otroligt över denna hälta och vill va ngt förberedd på diagnosen.

Det hela började med att min annars så pigga pålle inte ville trava på böjt spår, rakt spår gick dock bra i alla gångarterna. Trodde först att hon bara lessnat på att jobba, men efter nån dag var hon halt i traven. Lät henne stå ett tag och hältan blev betydligt bättre, men inte helt bra så idag tog jag ut vet.

Nu är hon som sagt halt på båda fram och jag skulle vilja veta hur kotledsinflammaton yttrar sig? Hon är varken varm eller svullen i något ben och hältan är rätt diffus, men finns där.

Har haft henne i sex år och hon har aldrig varit halt förut. Hältan kom nu efter att jag satt igång henne efter betet, och jag har tagit det väldigt lugnt med ridningen så att jag tror inte att det är ngn överbelastning pga det..

Till saken hör kanske att hon gått barfota hela tiden jag haft henne fram till sommras då hon fick skor. Kan det ha ngt med skoningen att göra?

Vad är det värsta tänkbara jag kan vänta mig? :crazy:
Och det minst "farliga"?

Som sagt ville bara ha lite upplysningar så att jag är beredd...

/annesofie

Sv: Kotleds inflammation?

..Ska oxå tillägga att hon absolut inte är ovillig att röra på sig, snarare tvärtom. Lever rövare i hagen, springer och brallar runt ofta och gärna :o ...

Har en ponny nu som var så gått som utdömd för ett par veckor sedan av sina kotor och hovleder.. Han blev dock friskförklarad i torsdags :banana: . inflammationer kommer nästan alltid av en överbelastning av något slag. Ex halkat, vrickat sig, vurpat, för hårt underlag, för mjukt underlag, för hård träning. Jag märker på min ponny när det är något, han avbelastar det mest onda benet. Han är inte lika pigg längre. Det är ytterst sällan jag har sett att han är svullen eller varm, men det har hänt.. Den stora skillnaden är att han blis såå sur..på både folk och andra hästar.

Dom brukar kunna springa som galningar, med det beror oftast på att dom springer bort det onda. Kroppens smärtstillande går in efter språngmarschen och bedövar. Det gjorde min ponny med.

Efter att din häst blir frisk, sätt igång jättesakta och försiktigt. Inga volter eller hoppning. Ju mer försiktig du är,ju bättre är prognosen för fortsättningen. Lycka till!

Tack för ditt svar!

Jag misstänker starkt att det är kotledsinflammation.

Och hon vurpade faktiskt ihagen, men det var för ngra dar sen, långt efter att hältan börjat synas, så nu har hon väl nåt annat skit oxå säkert... Självklart händer allt samtididgt :(

Ibland kan sånna saker har med skoningen att göra, dock tror jag inte det beror på att hon fått på sig skor, men du kanske bytt hovslagare?

Annars brukar kotlesinflamationer inte vara något större att ora sig över om hästen tidigare varit frisk och fräsh då hästen varit i god kondition och ridits mycket, men självklart är hältor aldrig roliga och jag själv fick en utdömd ponny pga det... men det fick han redan som unghäst och det var något "fel" på honom...

Även om hästen har kotledsinflammation i båda fram så brukar det alltid börja i ett ben och sedan genom över belastning gå över till andra benet också, det kan inte vara så att hon vrickat sig på betet innan du började sätta igång henne?

Du ska inte gå runt att vara orolig, förhoppningsvis kommer hästen svara bra på första behandligen och sedan kan det säkert så att börja rida försiktigt igen... men kom ihåg att det är väldigt vanligt att man får behandla två gånger. Väldigt många hästar får någon typ av överansträninging i sitt liv. Det kan handla om fel ridning, för mycket ridning, dåligt underlag eller en vrickning.

De flesta hästar jag vet som fått kot-/knäledsinflammation har blivit frisk efter 1-2 behandlingar och sedan gått att rida för fullt igen. Min nuvarande häst 17 år gammal har haft 1-2 kot-/knäledsinflammationer (inte i min ägo) i sitt liv och hon vara tävlat hoppning i 12 år i följd och är idag frisk och fräsh, vilket hon varit hela tävlingssäsongen...

Det värsta är väl att det kan vara pålagrningar. Men det finns många hästar som fungerar bra att rida på ändå, med lite tid...

När du kommer till kliniken med din häst kommer hältan att synas jätte väl. På min denna gång så var han halt på alla fyra.. :confused: och ont i flera muskler i hals och rumpa. Veterinären hade inte en aning vad det var utan han fick penicillin om det var nån infektion i kroppen eller nåt fästingburet.. Två veckor senare var vi tillbaka.. Jättehalt båda fram och markerade båda bak.. Ingen vidare prognos eftersom det är tredje gången han får kotleds och hovledsinflammationer.. :( Han skulle aldrig kunna bli riden nåt ordentligt mer om vi överhuvudtaget skulle få bukt på inflammationerna.. Han fick tuppkam i hov och kotlederna fram och bara åka hem igen.
Två veckor senare var vi tillbaka igen för att kolla om han svarat på beh fram och börja utröa vad som sitter bak. Då är hästen helt fräsch, ser inte ens ut att ha varit halt någonsin.. :o

Så hältor är mycket nyckfulla.. Min gammelponny kommer nog inte tyvärr att vilja berätta vad som utlöste hältorna, men han är sitt gamla jag igen. Dom enda restriktionerna jag fick på honom är att han ska inte stå helt, eftersom han inte är speciellt ung längre (16år) och han ska skos med ringskor fram eftersom han är lite sliten i hov och kotleder.

Jag tror att bakbens hältan kom för att han hade ont fram. Det började nog i en led och när dom börjar att snedbelasta benen för avlastningen av det onda så kommer det fram mera onda ställen. Så oroa dig inte, hittar dom bara ursprungshältan så löser sig resten med.

Tack för alla svar! :)

Säkert så oroar jag mig i onödan, men men...man ser ju alltid ett skräck scenario framför sig när det är nåt fel med bena på hästen :crazy:

Men hon har varit väldigt fräsh ända tills nu, så det är nog ingen fara..har oxå funderat på det där med vrickning under betet..sen har vi ju super vurpan i leriga hagen för en vecka sen.

Ang utrustning så har jag för ett tag sen bytt sadel då hon faktiskt hade en sadel som blivit för smal...kan ju va nånting som blivit tack vare den gamla sadeln? Får se om en vecka.

Tack iallafall! ;)

*Drar upp en gammal tråd* ;)

Men det skulle vara intressant att höra hur det gick med din häst, eftersom min nu har fått liknande symptom. Diffus hälta och lite ovlillig att sätta under höger bak, men varken varm eller svullen och han brallar i hagen.

Gärna fler svar om ledinflammationer om nån har lust! :)

Jag är med om exakt samma sak just nu! Min häst fick diagnosen kotledsinflammation på båda fram för en månad sen nu kanske.
Jag var på ÅB för nån vecka sen och då hade det inte blivit så mycket bättre. Hur prognosen blir beror helt på hur länge hästen har gått med kotledsinflammation. Du verkar ha agerat rätt snabbt så det är nog ingen fara med din häst! Min veterinär trodde att min häst fick kotledsinflammation för att hon blev skodd fel av min hovslagare. Fy på honom:mad:
Men det hela löser sig nog ska du se

Oj, det var ett tag sen jag startade denna tråden, men så här är läget nu-hos vet konstaterades att det troligtvis var hovledsinflammation och hon behandlades med kortison i båda hovlederna fram.

På åb 4 v senare var hon mkt bättre men dock inte helt fräsh så jag vart hemskickad med en kur butta och instruktioner om skritt på raksträcka, stretching osv. Och åb vid behov så att säga..:crazy:

Nu har det gått ett par månader sen vi var in sist och så vitt jag kan känna är hon bra..hon travar MKT gärna på volt vilket hon tvärvägrade innan behandling, och hon har fått tillbaka aktionen i frambenen i traven igen :)
..Men eftersom jag inte litar till 100% på att jag känner ev mini hälta (kommer ihåg hur svårt det var innan beh..) så tänker jag kolla henne snart igen hos vet.

Men ni som har skrivit i tråden nyligen-åk till vet och kolla! Jag har världens ångest för att jag inte gjorde det första dagen jag tyckte att hon haltade och i fortsättningen kommer jag att åka på en gång om det händer igen! :eek: Bättre en gng för mkt än för lite!

Hoppas det går bra med era hästar!!:)

/annesofie

Vill bara tillägga att min brallade faktiskt nästan ännu mer i hagen än vanligt när hon var dålig, och hon var kanske lite gallig i frambenen men inte varm eller ngt annat som indikerade på att det var ngt farligt..

Tack för svar! :) Idag var han konstigt nog mkt bättre.. :confused: Ska nog börja med att åka till ridhus och låta min tränare kolla på honom, så får vi se om det blir ATG sen..

Det värsta du kan få göra är att få avliva hästen. Men kotledsinflammationer är vanliga och är relativt oallvarliga. Men kan berätta att Cantilda fick avlivas förra veckan pga kotledsinflammation och hovbensinflammationer i båda frambenen. :(

Knapplån!
Nu är det min tur att dra upp en gammal tråd!
Har lite undringar. Ska nog köpa en häst som vrickade kotorna för något år sen. Hon har tydligen inte ont men han bli lite svullen om hon står inne länge.

Tror ni att det kommer bli gnåot problem längre fram med det här? Eller är det bara att tuta och köra?
Hon kommer att gå på lösdrift och endast hanteras några dagar i veckan ni fram tills på våren. (Hon är fyra så vi vill inte stressa)

Men tror ni de kommer bli mycket problem? Hoppas någon kan svara :P

Vrickade kotorna? Bägge fram? Låter konstigt, snarast som en förklaring till en diagnos som t ex kotledsinflammation.

Har hästen varit behandlad någon gång? För vad och när?

Jag vet ju inte alls hur du rider eller hur du satt igång hästen, så här är min allmänna tanke:

Hälta båda fram känns ju som någon form av felbelastning, troligt kotledsinflammation...
Då skulle man kunna gissa att hästen har gått med för mycket vikt på framdelen av någon orsak.
Kan vara en sadel som inte passar, kan vara ett bett som inte funkar, kan vara att den inte rids tillräckligt mycket i en korrekt form, kanske är ryttaren för tung(om tex hästen är omusklad), kanske avlastar den bakkärran pga någon smärta där...

Jag skulle ta häste på klinik och be veterinären om råd. Han kan se hur hästen är musklad och om det tyder på något, han kan kolla om det kanske är något fel i bakkärran...

Lycka till med din häst, och låt inte veterinären avfärda dig med att det skulle vara kroniskt eller att det går över efter ett par kortisonsrutor. Något har orsakat detta, och vad det är måste du ta reda på.

Stod bara vrickat kotorna... tror bak?!
Vet inte okm hon varit behandlad. hon har endast stått i sverige i ett år, då utan problem, inriden osv. dock växt lite ojämt fram och bak, men det är ifatt nu.
Hon sa bara tt hon för ca ett år sendan vrickat kotorna men hon har inte ont, men kan svullna upp lite om hon står inne länge.

Vill bara inte ha en häst som blir sjuk pga detta på två sek..
Någon som vet?

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 002
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 984
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka