Kotleder och inflammation

malinsky

Trådstartare
Min häst ska skrittas i två veckor efter behandling, det är alltså en vecka kvar nu.

OM han är ok nu, hur lång tid brukar startsträckan vara och hur kan upplägget se ut? Nu kommer ju vet att berätta det, men jag är ju lite nyfiken på att höra era erfarenheter.

Sv: Kotleder och inflammation

Min häst hade en hovledsinflammation, och hon skrittades sammanlagt 5 veckor innan hon var frisk (varav 2 veckor innan behandling), min vet tyckte jag skulle rida igång henne lika länge som hon var skrittad, alltså 5 veckor. Nu har jag tagit det lite extra lugnt, har ridit henne i snart 5 veckor men absolut inte helt igång än, kommer skutta lite för första gången på lördag.
Men bättre å ta det lugnt än att stressa igång dom, då går de bara sönder direkt igen..

Min häst har haft knäledsinflammation i ett bakknä och fått bealstningsskador i frambenen. Mellan vi märkte att han blev dålig till frisk tog det ca 2 månader. Efter friskförklaringen skulle vi enligt vet. skritta 3 veckor 45-60 min,
sen 4 veckan lägga till 5 min trav,
5-6 veckan 10 min trav
och sen öka succesivt efter det hela tiden. Vi tänker ta det vädligt lugnt och jag räknar inte med att ha honom i full kondition förrän i typ augusti.

"Min" veterinär brukar förorda två veckors skritt på tygel, rakt ut, rakt fram (inte på bana alltså). Vecka 3 & 4 lägga in travpass totalt 10 minuter ungefär. Återbesök. Om allt OK då, lägga in även galopp i små doser två veckor ytterligare. Därefter rida på som vanligt. Men fram till "rida på som vanligt" är det rakt ut, rakt fram som gäller. Inga mjuka underlag på bana, utan ut i naturen med fast underlag och bärig form.

Menade också att ala dessa veckor jag skrev om var på rakt spår och ute så som du menade. Böjda spår på bana tycker jag man ska vänta väldigt länge i rehabiliteringen innan man börjar med.

Tack för era svar!!

Var mest nyfiken på för att veta vad jag har att vänta mig..

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst upptäcktes ha hovledsinflammation hos veterinären för 2 veckor sen. Blev sprutad och fick metacam i 10 dagar. Hon är nu...
Svar
1
· Visningar
363
Senast: Grazing
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
732
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka