Kotled/knäledsinflamation!!

Sv: Kotled/knäledsinflamation!!

Var ställde jag en diagnos?? Jag påpekade att det nog var karpalledsinflammation FRAM och inte knäledsinflammation. Som du kanske också vet har hästen ingen knäled FRAM utan bara bak...

Så din grund är Svenska veterinärer över kam ?

Tycker nog som sagt du ställer diagnos över internet ja ...

Dock håller jag med om kotledsinfl som diagnos primärt . Det är en brist då Hältor ofta som Sagt härstammar högre upp primärt.

Metacam somsagt förstår jag inte var du grundat det.0

Senast ändrad:

Själv blir jag mörkrädd när jag hör om svenska veterinärer ibland... "Alla" hästar har just kotledsinflammation! Har själv bott utomlands och jobbat med hästar i 13 år och har hört talas om många konstiga hältor, men väldigt sällan har någon haft just kotledsinflammation. Känns lite som att det är en "svensk" diagnos som man får när veterinären inte riktigt vet. Då säger man att det är kotledsinflammation, ger metacam och beordrar vila och hoppas det är bra en månad senare...
Har någon veterinär bedövat din häst i samband med böjprov, för att se exakt var hältan sitter? Eller gjort ultraljud för att kolla att alla band och ligament ser OK ut? Vi hade tex en häst som var halt, främst på böjt spår. Han hade torra, jättefina ben, röntgenbilder bra osv. Det visade sig att han hade skadat några ligament som gick mellan kot- och kronbenet. I Sverige hade det nog varit en kotledsinflammation, även om det inte hade något att göra med kotleden i sig!!
Och om jag får lov att vara lite petig så har din häst nog diagnosen karpalledsinflammation fram, knäleden sitter i bakbenet på hästen...;)

Min häst är halt på både böjt spår & rakt spår utan ens veterinären har petat på honom. Första gången jag var där så bedövade dom del för del för att kolla vart hältan satt. Då sa först veterinären att om jag ville veta exakt vad som var fel så kunde han inte svara på det men 5 min senare så sa han kotledsinflamation och satte in en behandling. Men tror än idag att han inte har en aning om vad som är fel. Sen var det samma sak på återbesöket. Hästen var inte det minsta bättre och han gjorde samma behandling + rötgade för att JAG ville men veterinären muttrade och sa att inte behövdes. Men röntgen visade inget och jag fick ge mig. Nu när vi var där för en tredje gång och hästen nästan var sämre så ville han göra en ny behandling med kortison men då sa jag nej. Hästen verkar nästan ha blivit sämre av alla behandlingar. Men tycker det är konstigt att han som veterinär (& expert på ben) inte söker vidare utan bara snöar in sig på en sak och inte vill titta över rygg, nacke m.m.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 979
Senast: animalasia
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
940
Senast: Freazer
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
846
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama