Själv blir jag mörkrädd när jag hör om svenska veterinärer ibland... "Alla" hästar har just kotledsinflammation! Har själv bott utomlands och jobbat med hästar i 13 år och har hört talas om många konstiga hältor, men väldigt sällan har någon haft just kotledsinflammation. Känns lite som att det är en "svensk" diagnos som man får när veterinären inte riktigt vet. Då säger man att det är kotledsinflammation, ger metacam och beordrar vila och hoppas det är bra en månad senare...
Har någon veterinär bedövat din häst i samband med böjprov, för att se exakt var hältan sitter? Eller gjort ultraljud för att kolla att alla band och ligament ser OK ut? Vi hade tex en häst som var halt, främst på böjt spår. Han hade torra, jättefina ben, röntgenbilder bra osv. Det visade sig att han hade skadat några ligament som gick mellan kot- och kronbenet. I Sverige hade det nog varit en kotledsinflammation, även om det inte hade något att göra med kotleden i sig!!
Och om jag får lov att vara lite petig så har din häst nog diagnosen karpalledsinflammation fram, knäleden sitter i bakbenet på hästen...