Koteldsinflammation pga broddar

S

smiling_sun

I mitt stall finns en som vägrar använda broddar för att 2 veterinär har sagt att det ger hästarna kotledsinflammationer. Stämmer det? Och att man inte ska ha i mer än 2 broddar bak i skon. Har man i broddar i tån med så är det inte bra för benet eftersom glidmomentet försämras. Det kan jag iofs hålla med om. Men att det skulle få ktlinflammation???

Sv: Koteldsinflammation pga broddar

Vad är alternativet om det är isigt? Man kan inte ha järnskor utan brodd på hästen om det är isigt. Risken är stor för andra allvarliga skador.

Håller med, det kanske inte är optimalt för benet att gå med brodd men riskerna som finns om man låter hästen gå obroddad är mycket större.

Jo visst e de så. Hon anser att hennes häst är så pass stadig att den inte behöver.. :smirk: Men frågan var vad ni vet om kotledsinflammationer vid broddning!

Vad man menar är att om brodden inte sjunker ner i underlaget, så blir stödytan för hoven betydligt mindre, speciellt om tåbrodden sitter tätt. Risken finns då för att hoven tippar och hästen kan vricka sig.

Man måste dock väga för och nackdelar mot varandra. Det är inte för inte som polishästar är broddade när de rider på asfalt eller kullersten, alla vet att detta inte är bra för hästen, men alternativet är ännu sämre (en obroddad häst på asfalt bland bilar och människor).

Jag har aldrig hört talas om kotledsinflamation som berot på broddanvändning.

Å alla jag känner använder broddar både fram å bak på skon.

Skulle kanske kunna vara så om man har en häst som är något känsligare å lätt får kotledsinflamation. Jag har dock aldrig hört talas om det.

Jag har hört talas om kotl. inf. pga broddar bara i trakten, då får hoven en onaturlig hållning. Desvärre verkar halva Sverige använda traktbrodd, så inte är det kanske konstigt att många hästar har just kotledsinflammation? Kommer lagom till våren när man vill sätta igång dem.

kotledsinfl. är ju även behandlingsbart, en fläkskada är oftast inte det. ont mot ont..

4 Brodd ska det va! /J

Jo har man bara brodd i trakten så blir det ju defenitivt fel, då får ju hoven fel vinkel. Jo alla jag känner har brodd runt om på alla 4 hovar d.v.s 4 i varje :D

Dock känner jag till ridskolor som bara har i trakten, men där kan man ju fråga sig hur mycket det inverkar eftersom att när dom rids så går dom alltid på mjukt underlag. Dock är ju hagen något hårdare...

Nä precis fläkskador är tyvär oftast inte det, vilket inte är så konstigt heller när man hör talas om hästar som har råkat ut för det, det är ju inte precis meningen att hästar ska kunna gå ner i splitt å spagat (eller vad det nu heter).

Enligt denna personen ska tydligen 2 broddar vara bättre (inte för att jag ggår efter hennes råd!) än 4. Pga glidmomentet. Men jag tror att det är sämre med fel benställning än minskat glidmoment.. även om det inte heller borde vara bra, det blir ju ganska stumt om man tänker efter.

Nä det är ju inte bra å så fort snön försvinner ska man helst ta bort brodden, men en fel vinklad hov är inte bra eftersom att det blir ett tryck som hästen inte är byggd för. vilket kan leda till både det ena och det andra å bör enligt mig å mina erfarenheter inte vara lika bra som 4 broddar som alla som har privathästar som jag känner har å deras hästar har ju hittils inte varit med om något som har haft med att glidmomentet har förstörts under vinterns gång så åtgärder har existerat.

Ursäkta om det vart virrigt.

Har aldrig hört talas om kotledsinflammation vid broddning. Jag red med bara traktbrodd ett tag eftersom den nya hästen var nyskodd å bara hade broddhål i trakterna. När hovis sedan kom och satte i nya dojjor med fyra brodd så fick jag en helt annan gång på hästen! Med traktbrodd är risken att hästarna går å spänner sig, det blir för halt helt enkelt. Ett glidmoment på is är inget att rekommendera :angel:
Så jag tror snarare som ni andra, att traktbrodd gör mer skada än fyra brodd. Å av vilken anledning skulle de få kotledsinflammation av broddar??? beror inte inflammationer på typ överansträngning odyl? låter ologiskt... snarare tvärtom; inga brodd =kotledsinflammation pga spänningar/rädd för halka...

HeJ!

Det är känt att det blir sämre glid med brodd i tån, men samtidigt vet man att vinkeln i kotan ändras av bara traktbrodd.. Tog upp detta med min biomekaniklärare som trodde att (rent teoretiskt alltså) bara det är is och snö så är det bättre med tåbrodd..

Jag har 4 brodd och har aldrig haft kotledsinflammation på min. Hon går i en ibland väldigt isig hage så jag har inget val../ Lavinia

*Hugger sista*

Jag frågade min hovslagare om detta med traktbrodd kontra fyra broddar. Han sa att det snarare var bra för hästen att komma upp lite i trakten (han kan i och för sig ha menat att just min häst var låg i trakterna och därför behövde komma upp där, fast det tror jag inte). Och att han inte ville ha fyra broddhål på min häst eftersom han inte ville "låsa" en så pass ung hovled (detta var när hästen var 3,5 år).

Jag vet inte vad som stämmer, men min hovis brukar vara väldigt vettig och är välanlitad med mycket gott renommé.

Hovslagaren verkar lite Off.. de flesta skodda hästar har för höga trakter pga att hovslagaren inte förstår sig på hovens uppbyggnad samt att de vill ha lite att slå söm i...Har själv bytt min eftersom han ansåg att hästen behövde komma upp mer i trakten och korta tån. Bullshit!
Min nuvarande är mycket bättre, han låter trakten vara så låg som möjligt eftersom hovbenet ska vara parallellet med marken. Och tån låter han bli :) Nu har hon runda fina hovar igen.

Våran ponny kom från Skåne förra fredagen, med broddhål bara i trakten. han kunde inte ens gå, för det var så halkigt. När han skjuter iväg med hoven för att ta fart så är det ju jättehalt. Nu har han 4 brodd och nu vågar han gå igen. 2 broddar i en skop måste bero på antingen okunskap, eller lathet! :p

Jag har frågat flera olika hovslagare samt veterinär och alla säger att den förändrade vinkeln i kotan pga. traktbrodd är obetydlig. Det är bara något att skylla på om hästen blir halt. Dessutom sjunker brodden ner så fort hästen går på snö, is, ströet i boxen, ridhuset, hagen etc. Då är risken för att den trampar sig med tåbrodden mycket större.

Vi har 25 ridskolehästar + 10 privathästar, samtliga går endast med traktbrodd och har så gjort i hela sina liv och vi har haft kotledsinflammation på en häst de senaste typ 10 åren och det var på hösten.

eftersom hovbenet ska vara parallellet med marken

Det var intressant, om hovbenet är parallellt med marken, så kommer det att leda till en kraftigt bakåt bruten tåaxel :angel:

Min förra häst kunde inte ha brodd i tån fram. Hon hade svaga kotor och fick kotleds inflamation om hon hade brodd i tån... Men jag har aldrig hört någon annan häst som fått det! Och jag vet inte vad det var som inte funkade med brodd i tån, om glid momente blev fel eller något annat. Hon hade fyra brodd i bakskona och det var inga problem. Så jag tror att det är fullt möjligt att dom kan få kotledsinflamation av brodd i tån men då måste nog hästen ha svaga kotor eller något annat fel.

Min nuvarande häst har fyra brodd i varje fot utan problem...

snigelfarmor skrev:
Jag har hört talas om kotl. inf. pga broddar bara i trakten, då får hoven en onaturlig hållning. Desvärre verkar halva Sverige använda traktbrodd, så inte är det kanske konstigt att många hästar har just kotledsinflammation? Kommer lagom till våren när man vill sätta igång dem.

kotledsinfl. är ju även behandlingsbart, en fläkskada är oftast inte det. ont mot ont..

4 Brodd ska det va! /J

De hovslagare jag snackat med har sagt att det inten har någon betydelse hru många brodd man har så länge hästen inte står på betong eller asfalt hela dygnet.

Ville ha fyra brodd, men det var min hovis ytterst tveksam emot eftersom risken att hon skulle trampa sig illa på ballarna var så stor. ve tinte riktigt vad hon menade, men hon sa att de enda som behöver fler än två brodd är körhästar.

Senast ändrad:

Hade ni kunnat ha bara brodd it ån då? Hur hade det sett ut? Jo, likdant som det gör med traktbrodd.

Om din hovslagare hade struntat i att verka trakten 1 cm, hade du inte reagerat då? Det blir ju samma effekt att ha traktbrodd. Jag kan inte förstå hur folk kan ha bara traktbrodd. I skåne finns det ingen snö, och allt är stenhårt, och just när hästen ska anstränga sina ben, då måste den gå i högklackat!

Mynta2: Förstår inte riktigt, du syftar väl inte till genomskärningsbilder nu va, för ett hovben är i princip parallellt med marken om den får välja själv. http://hem.passagen.se/barfotahast/Bones-toe-first-landing.jpg

Det skulle inte vara samma sak att bara ha tåbrodd, då skulle de ju knappt kunna rulla över alls. Dessutom har vi inte 1 cm-brodd, snarare 5 mm. och det är inte samma sak som att strunta i att verka trakten, trakten sjunker inte ned när det är mjukt. Om det inte finns någon snö och allt är stenhård, varför ha brodd?!

Liknande trådar

Hästvård Hur skulle ni tänka när det gäller broddning av en häst med en historik av kotledsinflammation och även någon hovledsinflammation? Hon...
2
Svar
29
· Visningar
2 097
Senast: Mirtai
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 199
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka