Status
Stängd för vidare inlägg.
R

Rebecca-M

Hejsan
Vill vända mig till er hästägare eller fodervärdar.
Väntar på stallplats, och försöker framställa en ungefärlig utvärdering om vad man betalar som hästägare på heltid.

stallplatsen kommer kosta 2500 och då ingår foder och strö, samt paddock och ridhus.:bump:

Utifrån den grunden kommer jag starta men då tillkommer ju utgifter från hovis, veterinär och försäkrningar osv.

Vad betalar ni för eran häst och stallplats?
Skicka med en liten bild på eran pålle så är det trevligt :crazy:
Rebecca-M

Sv: Kostnader

Stallplatsen för min polle kostar 350, då ingår utfodring, ut/insläpp och mockning.

Vi betalar alla för våran egen del av halm, spån och hö som köps in av stallägaren, sedan köper vi annat foder själva. Har inte riktigt koll på hur mycket det kostar egentligen. :angel: Det blir ju ingen månadskonstad på det utan klumpsummor när det köps in.

Jag gjorde iaf någon halvan uträkning häromdagen och kom fram till att det blir runt 2200 i månaden med allt om man delar hovis på hälften (blir ju varannan månad). Inräknat foder och strö, stallplatsen samt försäkring och avbetalning på lån.

Min sötnos :D

2ef1540.jpg

Okej, tacktack:crazy:

Föressten måste jag bara säga GUUD(!) vilken fin häst du har, vilken ras är det?:love:

Hon är korsning, okänd härstam. :laugh: Allt vi vet är att mamman var halvblod/fjording, sen finns det fullblod i henne också och någon ponny.

Vad har du för häst? :crazy:

förut hade vi hästarna på min gård (jag och min vännina) eftersom den är såld och hon nu köpt gård så ska hästarna stå där nu, därimellan arrenderade vi plats (10.000/år) och skötte oss själva. så där blir inga specifika kostnader.

halvbloden har dyr försäkringspremie (är ändå inte livförsäkrade i rätt liv värde) kostar ca. 500 kr/mån/st ponnyna är billigare D-ponnyn kostar ca. 3000/år (även hon låg livdel) och dom små dryga 1000 lappen/år.

hovslagare har vi va 6 vecka på 4 av dom (2 helskodda) kostar 300 för verkning och 800 för skoning + resa. en av dom har vi hovis va 4 vecka till samt att hon ibland har special beslag så då kostar det lite mer.

veterinär kan variera från någon hundring (om bara vacc. behövs) upp till massor av pengar om hästarna blir sjuka/skadade. en del år har det kostat oss 20.000 ur egen ficka.

vi köper grovfoder för ca. 1500 kr/mån. och då har vi fått ett mkt. bra pris. om vi behöver komplettera och isf. med vad är olika från år till år. min gamla ponny äter lusern året runt eftersom hon har lite problem med munnen, kostar säkert 300 kr/mån.

halmen har vi oxå till bra pris, brukar kosta en hundring/mån.

sedan går det ju åt lite förbrukningsvaror som tex. täcken osv. blir väl någon tusenlapp/år, beror ju lite på vad som behövs och hur mkt. som är utslitet just det året. dom år vi behövt byta sadlar har det ramlat iväg. min vännina har varit tvungen att köpa ny sadel åt sin ena i år och eftersom hon är svår att hitta något passande till så gick det på nästan 20.000. jag har laggt nästan 10.000 på transporten i år (byte av golv och lämmar samt bromsar)

träningar tillkommer, hur mkt. kan variera. jag har inte ridit på månader nu eftersom här varit väldigt mycket tråkigheter på det personliga planet och varken tid eller ork eller lust infunnit sig.

3 av pållarna finns på min profil även om bilderna är gamla (båda hbl. på min avatar)

Senast ändrad av en moderator:

Jag kommer undan väldigt billigt med min häst, om jag jämför med mina kompisar.

Stallplats: 500- kallhyra (vi delar på in-/utsläpp o fodringar)
Hovis: 400/månad (800 var 8:e vecka)
Hö: 500/månad
Betfor: ca 50 kr/månad
Krafft: ca 50 kr/månad
Hyra av paddock: 100 kr/månad
Spån: ca 300 kr/månad

Det är de fasta utgifter jag har varje månad (om jag inte glömt något nu :p) Sen sparar jag lite varje månad att ha om man tex. behöver ta ut veterinären (om pengarna inte räcker får jag låna av mamma).

Bild på min buse :)

Okej, den var jätte fin iaf, men är det en ponny ?

Jag har inte någon häst än, utan har varit ute och tävlat lite på andras ponnyer, och så har jag ju medryttarpållen :p

Men om jag nu får stallplatsen, ska jag få hyra en foderponny ett år eller så, så att allt känns bra inför köpet å så.:bump:.

Ojj! *avundsjuk*

Vad är din ponny för ras då "jojimbo" ? Den var jätte gullig ^^:p

Min, förhoppningsvis, framtida stallplats kommer kosta 1 950kr/mån och då är det helinackordering inkl. grovfoder och spån.

Utöver det kommer han kosta:
Hovslagare 350kr
Vaccinering 85kr
Försäkring 65kr
Betfor 15kr
Vitaminer 5kr
Sparar 200kr
(Ridhuskort 150kr)

Summa per månad: 2 820kr - men då har jag räknat i överkant för att ha lite marginaler, sen kommer även bensinkostand på det (fast jag ska cykla så mycket jag kan).
Om ni kan se att jag missat något i min budgetuträkning får ni gärna nämna det!:idea:

Och så en bild på tjockbebban (som iof har gått ner nu när han får ordentligt med motion).

Hej,

Det finns MASSOR av såna här trådar om kostnader att ha häst, under forumet hästmänniska.

Därför låser jag denna tråd och hänvisar till forumet Hästmänniska

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh, jag är så förvrid just nu så jag vet inte vad jag ska göra. Det ska ju vara roligt att åka till stallet, men med den känsla jag har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 172
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Jag har gått och funderat på detta med foderhäst en tid nu. Väntar på den ultimata dealen- där jag på något...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 908
Senast: Myzan87
·
Anläggning Jag funderar på att hyra häst i 1 år från och med i höst. Men måste såklart hitta en också, vilken inte blir så lätt men först och...
Svar
5
· Visningar
1 986
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Nu kommer här ännu en fråga om stallplatser från mig. Tack för alla svar på de tidigare! Jag har nu hittat två stall där vi kan få en...
Svar
13
· Visningar
1 963
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka