Sv: Kostnader

Ring till veterinären och kolla vad han/hon tar för att i första hand komma ut och titta på din häst.

Om det bara rör sig om ett böjprov och en allmänn koll av hästen så behöver det sällan kosta mer än några hundralappar.

Tja, det beror lite på om du tar ut veterinär eller om du åker till klinik tror jag...

Själv har jag tagit ut distriktveterninär ett par gånger. Minns inte exakt vad det kostade men runt 300-700 kr för hela kittet har jag för mig :) (alltså inställelse, undersökning, trav på raksträcka och longering) Inte så farligt dyrt i alla fall. ;)

Nej trodde faktiskt att det skulle vara dyrare. Tog din veterinär ut pengar för färden till dig?

Ja precis, det var det jag menade med inställelse :o

Ska se om jag kan hitta någon gammal faktura så kan jag kolla upp lite mer exakt... ;)

Lägger hellre pengarna på klinik, det finns ju en överhängande risk att man ändå hamnar där till slut, om hästen verkligen är halt.

Åker man till klinik får man en riktigt utredning, inte bara ett konstaterande. För att ta reda på vad som är fel, behövs det ofta bedövning och sedan röntgen.

Det kostar lika mycket som för en häst med försäkring. Det e bara det att har man försäkring så har man en maxsumma man behöver betala själv i slutändan. Dv.s. sägg att mitt maxtak ligger på 1800kr för en 100 dagars period. D.v.s. kommer jag över den summan på dom 100 dagarna så skickar jag in alla räkningar å så tillförsäkringskassan och får sedan tillbaks pengar från försäkringskassan, allt utöver dom där 1800 kr som är min självrisk så att säga.
Dock bör det poängteras att försäkringen inte gäller för sprutor, tandkollning å liknande saker för det e sådan som ska göras endå. Utan det gäller för skador och liknande som tillexempel hälta.

Hmm... hittade ingen av mina fakturor där det står detaljerat :(
utom en jour-räkning... :crazy:

Just på den kostade resan 210 kr och stationsavgift 90 kr... är nog lite dyrare en vanligt, men ger kanske ett hum om vad just det kostar.

Sedan tillkommer det ju själva behandlingen (där var det dock inte frågan om en hältutredning.)

Sedan vet jag att inte alla veterinärer tar ut "inställelseavgift", har dock inte haft turen att träffa någon ;)

jag va inne på kliniken i januari för hältutredning (vridskada h. has) böjprov och tog 2 plåtar, det gick på 1569 kr. veterinärtjänster. 835 kr +läkemedel 420 kr +moms 313.75. :D Å.B. har jag inte fått räkningen för än.

åker alltid till kliniken för hältutredning. min "erfarenhet" är som lovisaleonoras, det brukar behövas ändå i sista änden. det blir oftast billigast. (hur mkt. det kostar att ta ut veterinären beror på hur långt denne behöver åka. jag har aldrig kommit under 800 kr, är det jourtid så runt 1500)

Jag är för snål för att lägga pengar på att ta ut veterinär för något som jag ändå måste åka in för sedan. Dessutom tycker jag det är segt att behöva ta ledigt mer än jag måste, för att få hästen undersökt. Ofta passar jag på att boka in tänder, vaccination, vitaminer etc när jag ändå bokar kliniktid för något annat. Det brukar funka, men nu har jag en osedvanligt bra klinik att åka till, privat med bra veterinär. Och ändå allt hemma (röntgen, löpbana, ridhus, paddock etc).

jo, vi gör så vi med. när halvblodet va på Å.B så passade jag på att kolla hans tänder och hade med den ena shettisen för tandvård när vi ändå åkte :) vi har oxå turen att ha en riktigt bra klinik och veterinär inom rimligt avstånd som tar imot jämt när det behövs. när halvblodet skadade sig ringde jag och fick komma på en gång (han tog min pålle mellan ord. tidsbokningar, tog en stund extra men vilken servic :love: )

*Delvis knapplån*

Jag håller med er om att kliniken är det ultimata stället att hältutreda på...

MEN, jag gör tvärt om, dvs, jag tar hellre ut en vet först så jag vet att jag verkligen måste åka till klinik. Det beror på att jag helt obegåvad med vare sig körkort, bil eller transport. Jag får glatt låna ihop både fordon och människor när jag ska åka in, och det innebär nästan en heldag för de stackarna som har äran/oturen att bli utvalda :angel:

Men ja, chansen är stor att veterinären skickar än till klinik. Men det händer inte alltid. ;)

Senast ändrad:

hältutredning, röntgen, behandling å recept på åby kostade mig ca 4200kr, har dock försäkring å behöver bara betala självrisken på 2200kr.

Försäkringsbolaget då :p Vana :p Aldrig haft hästvårdnadskostander över min självrisk :)

Det kostar lika mycket som för en häst med försäkring. Det e bara det att har man försäkring så har man en maxsumma man behöver betala själv i slutändan. Dv.s. sägg att mitt maxtak ligger på 1800kr för en 100 dagars period. D.v.s. kommer jag över den summan på dom 100 dagarna så skickar jag in alla räkningar å så tillförsäkringskassan och får sedan tillbaks pengar från försäkringskassan, allt utöver dom där 1800 kr som är min självrisk så att säga.
Dock bör det poängteras att försäkringen inte gäller för sprutor, tandkollning å liknande saker för det e sådan som ska göras endå. Utan det gäller för skador och liknande som tillexempel hälta.

Menar såklart försäkringsbolaget å inte försäkringskassan *lol*.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka