• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Seabaz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 885

Seabaz

Trådstartare
Alltså jag fick en chock! Jag planerar att avla något föl i framtiden och började titta lite på seminstationer.

Jag skulle hellre betäcka naturligt men det blir ju lite svårt om man hittar en hingst i frankrike tex ;)

MEN!
Jag fick en chock på vad jag gissar är priset??

För sperman ska väl köpas av hingsthållaren och skickas till seminstation som i sin tur tar ut avgift för att förvara det och när det sedan är dags att inseminera så är det svindyrt???

Vad är det för kostnader vi hamnar på? för en hyfsat bra utländsk ponnyhingst säger vi.

Är jag helt ute och cyklar om min sluträkning hamnar på 15-20 tusen innan märren ens konstaterad dräktig?

Sv: Kostnader

Min hade kostat runt 10 000 kr om hon behållt sitt första foster när hon blev konstaterad dräktig första gången.
Sen kröp det upp i över 20 000 kr. :p Det är dock ingen större skillnad att använda tysk ridponnyhingst mot att
använda en svensk ridponnyhingst t.ex.

Om du ska betäcka med fryst semin så blir det dyrare, då ska det förvaras på seminstationen.
Färsk men kyld semin skickas ju för att användas nästan direkt, det tog inte min seminstation ut någon avgift på,
jag tror att man bara stoppar det i kylen om det inte ska användas på sekunden.

Fryst är svindyrt och inget det rekommenderas att använda till ston som man inte vet är väldigt fertila då även dräktighetsprocenten är betydligt lägre än för färsk.
Är det första fölet så välj inte fryst.

Lite snabbt och sponatant så är det inte svårt alls att hamna i de kostnaderna ens på naturlig betäckning.
För ofta då har inte hingsthållaren vet. som är där och ULar för paketpris flera ggr i veckan heller = dyrare om man tar ut för 2-3 UL. Sen får man inte glömma dygnsavgiften, en hundring per dag springer fort iväg.

Lite snabbt och sponatant så är det inte svårt alls att hamna i de kostnaderna ens på naturlig betäckning.
För ofta då har inte hingsthållaren vet. som är där och ULar för paketpris flera ggr i veckan heller = dyrare om man tar ut för 2-3 UL. Sen får man inte glömma dygnsavgiften, en hundring per dag springer fort iväg.

Har man en seminstation i närheten tjänar man oftast massor på att istället betala stationsavgift dit och ultraljuda där.
Så gör jag med mina som betäcks hemma med egen hingst betalar stationsavgiften där ultraljud ingår till seminstation i närheten så kör jag dit och ultraljudar stona på deras öppna tider de har varannan dag blir klart mkt billigare än att ta ut annan vet

Vist blir det billigare om man bor nära och har möjlighet att åka på kontorstider (brukar ju vara då vet. är ute) annars måste man räkna med soppa kostnader och ev. ledighet oxå.
Skönt att kunna bo så nära en seminstation att det lönar sig att åka fram och tillbaka. :)

kl

Jag har kommit fram till att min fölunge låg på ca 15 000:- innan han kläcktes, därefter har han kostat ytterligare för tex vet/registrering/pass/vaccination/avmaskning/hovslagare osv osv... landar nog på närmare 25 000:- totalt.

Har man inte en riktigt bra anledning att avla är det betydligt billigare att köpa ett föl. Många föl gå inte för mer än 25-30 000 just nu verkar det som, och då går man ju som uppfödare på sin höjd +/- noll... Och då har man inte räknat med alla tid man lagt, och pengar för eventuell ledighet från jobb vid fölvak osv...

Vist blir det billigare om man bor nära och har möjlighet att åka på kontorstider (brukar ju vara då vet. är ute) annars måste man räkna med soppa kostnader och ev. ledighet oxå.
Skönt att kunna bo så nära en seminstation att det lönar sig att åka fram och tillbaka. :)

Öppen mottagning brukar väl ofta vara på kvällstid, är så i alla fall på flera stationer här nere inkl den jag använder.
Man får bosätta sig på rätt ställe har minst 6 stationer inom 30 min körtid, dock är det rätt lagom till den jag använder tar inte ens 10 min dit så får väl sägas vara smidigt :angel:

Det stämmer, det är hur dyrt som helst att ta fram ett föl, och i dagsläget får man om man räknar ihop alla kostnader ge bort sina föl om man vill sälja dem. Inget lysande läge för uppfödare precis ...

Vad är det för lyx!? :eek:
Nog för att jag inte ringt runt så mkt runtekring, men de närmaste ligger iaf 30 min bort och ingen utav de närmaste har "öppet" för UL på annan tid än morgonen (=ca 7-10). Bor i fel del utav landet känner jag helt plötsligt. :cool:

Men vitsen med ultraljud är väl ändå att man känner på stona på morgonen, för att kunna beställa semin innan 12? (eller vad hingsten nu har för sistabeställningstid).

Att känna på dom på kvällen innebär ju att man får ligga 14 timmar före i uppskattandet när ägget ovulerar, vilket inte är helt lätt, och då blir det ju så att man gör en extrabeställning, ofta i onödan "bara för att", eller missar ovulationen.

Precis... Jag har aldrig hört om några tider för UL på kvälls tid och aldrig frågat efter det, eller ens reflekterar över om det finns med tanke på det du skrev...

Enda gången vi kunnat åka på drop in på kvällen för UL har varit efteråt för konstatera dräktighet.

Innan har vi gjort UL på morgonen för hinna beställa samma dag.

Med skicklig veterinär så funkar det uppenbarligen, har aldrig behövt mer än en seminering och aldrig missat ägget. Stationen hade sista jag hörde om det över 90% dräktighet så får väl knappast anses dåligt.
Sen påverkar väl lokaliseringen också och engagemanget är det bråttom hämtar de skånesemin och även många danska o tyska hingstar (de som kommer hit med bil möts upp och hämtas, vilket är ett antal) redan morgonen efter, så beror väl på stationens kontakter antagligen.
Dock har det aldrig brunnit i knutarna mer än när man kommer in "för sent" med nytt sto, de ston som följs från början av brunsten har jag aldrig varit med om att hon haft svårt att veta när det är dags att beställa.
En skicklig seminveterinär är ju a o o.

Liknande trådar

Avel Förra året när en av våra ston skulle betäckas med en utländsk hingst beställde jag direkt från hingsthållaren. Den ligger i Tyskland... 2
Svar
24
· Visningar
3 432
Senast: chap13
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 723
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka