Kostnader vid semin?

Novalisa

Trådstartare
En bekant och jag pratade lite om avel och kom in på seminering. Ingen av oss har några erfarenheter av det eftersom det alltid har varit naturlig betäckning tidigare.
Undrar lite om kostnader som tillkommer vid seminering och om det är speciella undersökningar av stoet innan?
Man måste väll kunna kolla innan så man vet när hon går i brunst och så?
Är det väldigt olika inom olika raser om hingstarna är på semin eller naturlig?
 
Alla seminstationer har en prislista på vad saker och ting kostar.
De grundavgifter som är:
Stationsavgift ca 1500
Veterinäravgift ca 1800 om det är färskt och 5000 om det är fryst.
Dygnsavgiften brukar ligga på 100+moms per dygn som stona bor på stationen
Språngavgift ca 2000 och uppåt.
Sedan tillkommer 90 dygn eller levande föl avgift.
Sedan så kostar varje skick om man inte använder en hingst som bor på just den stationen. Det kan variera stort beroende på var hingsten står (inom Sverige eller utomlands)

Det som kan tillkomma är till exempel olika typer av behandling. Men vanliga undersökningar som var stoet är i brunsten och om ägget släppt ingår. På de stationer jag har använt så har 17-dygns, 30-dygns och 90-dygns koll ingått.
 
Väljer man den station som hingsten står på kan man ibland få lägre eller ingen alls stationsavgift. Man slipper då också kostnader packning och transport av skicken.
 

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
578
Senast: Shaggy
·
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 413
Senast: L(i)FE
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp