Kostnader..språngavgifter etc

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare zuzzen
  • Startdatum Startdatum
Z

zuzzen

Hej, Har lämnat mitt sto på hingststation för inseminering. Undrar lite över deras kostnader...
De tar 3500 kr i stationsavgift (exkl moms), i det ingår alla undersökningar, inseminering, men ej uppstallning (85 kr dygn exkl moms på bete). Imorgon görs första insemineringen och sperma är beställd (färsk). Språngavgiften är på 2500 kr (exkl moms) och levande föl 6000 kr.
Enligt stationsansvarig betalar jag bara för undersökningar (250 kr per gång) och uppstallning om hon inte blir dräktig.

Frågor:
1. Språngavgift. Imorgon görs första insemineringen..kollas igen fredag och ev nu inseminering lördag. Betalar jag språngavgift bara en gång eller 2500 kr varje gång hon insemineras??
Vad händer om hon inte blir dräktig trots flera försök?

2. När betalas levande föl avgiften? 90 dagar efter födsel? Vad händer om fölet är dödfött eller missbildat?

3. Hur vanligt är det att man måste inseminera flera ggr? Stoet ska kollas efter 16 dgr...vilka kostnader tillkommer då vid nytt försök?

4. Enligt hingststationen skickar de faktura månadsvis, så vad kan jag förvänta mig...stationsavgift, språngavgift, uppstallning...några kostnader som tillkommer utöver det?

Sv: Kostnader..språngavgifter etc

Jag kan berätta vad jag betalarSto 1 : språngavgift + 90 dagar, sedan betalar jag avgiften till SH. Sedan ska veterinären ha 1400,- för hela säsongen.

Sto 2 : Betalar hela betäckningskostnaden vid första semineringen. Spermatransporten från tyskland betalar jag per skick...Avgiften till SH. Veterinären 1400 för hela säsongen

Uppstallning kan det vara lite si och så med...

Det är vad jag betalar...

Helen

Vilken hingst från Tyskland har du valt?!?

Han börjar på Ba :D

:rofl:

Gissa då !!

Hälsningar Helen

Jag vet, jag vet, hurra va roligt!!!

Jag visste att du skulle fatta galoppen :D

Nu väntar jag bara på att hon ska trycka ur sig denna unge - hjälp mig hålla tummarna för att det blir ett sto denna gång :crazy:

Hälsningar Helen

Count on me! :bump: Du måste mejla och berätta allt om Ba och hur det gick till. :banana:

Javisst jag lovar !!! Va hemligt det här blev då :D

Hälsningar Helen

Kostar stationsavgiften 3 500 + moms :eek:
De flesta brukar ligga på 1 500 - 2 000!

Jag tycker också det låter dyrt...men det kanske är olika vart man bor i landet`?

Du betalar för varje dos sperma du behöver.

det kan rulla iväg ganska snabbt med pengarna, smart av din station att skicka fakturor månadsvis!

Jag får mina efter avsluatat säsong...

Men jag vet en människa som måste betala kontant för varje besök :eek:

Språngavgiften brukar bara betalas en gång, oavsett antalet semineringar.

Men ingick inte seminavgiften i den stationsavgiften. Isåfall var det ju inte SÅ farligt.

Rätta mig gärna om jag har fel... Men stationsavgiften betalar man väl till stationen man står på om man inte använder någon av deras egna hingstar :confused:

Hälsningar Helen

Så kan man tycka, men jag märker att fler och fler tar stationsavgift även på "hemmahingstarna".

Den station jag valt kostar enligt deras hemsida 1 600 + moms i stationsavgift, och ovanpå det kommer transportkostnader och uppstallning. Språng/dräktighetsavgift betalar jag till hingsthållaren.
Hingsten jag valt finns inte på stationen.

Vi har veterinär avg 1500:- inkl en dräktighets kontroll 20 dgr + moms, då gäller det 3 brunster.
Seminavg 800:- + moms.
Använder man våra hingstar blir det ingen semin avg...
+ uppstallning 50.- - 90:-

Det verkar som flera skulle behöva se över om det inte finns andra stationer som har billigare kostnader... :crazy:

Det skulle finnas någon slags tabell över alla seminstationer i Sverige och alla olika kostnader som en slags jämförelse mellan stationerna - någon som känner sig manad att sätta ihop en - någon som är kunnig i tex. excel ??

Tror att det skulle bli väldigt intressant :angel:

Hälsningar Helen

Mina ston går till olika stationer i år,

sto 1 ska semineras med TAI
1 600+moms i stationsavgift
1 600+moms i semiavgift
100+moms/dag i uppstallning

sto 2 ska semineras med fryst
8 000+moms för stations och semiavgift
120+moms/dag i uppstallning

Här kostar station+vetavgift 2800:- om jag inte minns fel, 1300 + 1500. Vilket som var vilket minns jag inte. Moms tillkommer såklart. Sen 80:- per dygn om de inte har föl vid sidan. Det finns en station till på nästan samma avstånd, de är lite dyrare men ganska marginellt. De har ingen egen veterinär, det har den jag brukar åka till, och då blir det väl i regel dyrare.

Jag tror dock inte hon har nån deal om att man bara behöver betala för undersökningar om det inte blir dräktigt. Dessutom tillkommer ju diverse mediciner etc- undrar om caslick ingår? Det gör det på det andra stället men jag har aldrig fått nån sydd här. Blir spännande att se på fakturan :p.

Sen tillkommer ju alla avg till hingstägaren.

Liknande trådar

S
Avel Förut tycker jag det var många hingstar som hade som betalningsvillkor 16 dgr dräktighet och därefter antingen 90 dygn el levande föl...
2
Svar
29
· Visningar
3 646
Senast: sydney
·
Avel Ja det finns säkert massor med trådar om detta redan;) men jag ställer frågan ändå. Vilka kostnader är förknippat med betäckningen...
Svar
12
· Visningar
10 954
Senast: Elshaya
·
M
Avel Jag undrar lite hur det går till när man ska betäcka ett sto. Jag har visserligen inget eget nu, men vill jättegärna göra det någon gång...
Svar
3
· Visningar
2 777
Senast: Molly80
·
C
Avel Alla ni som driver stuterier/seminstationer och eller är hingstägare! Nu får ni hjälpa mig att reda ut lite nyfikna frågor!! Har...
2
Svar
28
· Visningar
2 389
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025