Kostnader !! Hur mkt betalar NI ?

Sv: Kostnader !! Hur mkt betalar NI ?

ft_lover skrev:
hej , måste veta svar på dessa frågor .
svara utefter vad det kostar för Dig .
vet att jag gjorde liknande tråd tifigare idag , men svara på DENNA !

1 . hur mkt kostar det per gång du vaccinerer din häst , och hur ofta gör du det ?
2 . hur mkt kostar försäkringen per år, vilket försökringsbolag har du?
3 . hur mkt kostar att verka hästen, alla fyra hovar om det endast handlar om några mm.. ?
4 . hur mkt kostar det att Sko om ?
5 . hur mkt kostar det om man gör bådeoch samtifigt.
6 . Hur mkt kostar ert avmaskningsmedel och hur ofta avmaskar du ?
7. vad är ett träckprov och hur gör man det .. ?

vore tacksam för flera Olika svar. :crazy:
tack påå förhand ;)

1. Kostnaden för vaccination varierar mellan 300 kr (gjort på klinik, men då har jag 20 mils resa totalt lite drygt) och 1100 kr (distriktsveterinär). Jag vaccinerar, när de är vuxna och grundvaccinerade, var 8:e månad.

2. valackens försäkring kostar numera en tusenlapp/år. Står i Sveland. 8000 kr i liv, 25 000 kr i vetvård. Han är T-märks och delersatt. Innan kostade hans försäkring drygt 5000 kr/år i samma bolag. Stod då i 40 000 kr i liv och 50 000 kr i vetvård.
Stoets försäkring kostar cirka 3500 kr/år i Agria. Står i 10 000 kr liv och 100 000 kr i vetvård. Båda hästarna är araber.
Som jmf så kostade förra stoets försäkring 5500 kr i Agria. 30 000 kr i liv och 50 000 kr i vetvård. Halvblod.

3. Verkning kostar lika oavsett omd et är mm eller cm man måste ta. 250 kr inkl moms, vitt mot kvitto. Resa tillkommer om man inte som jag är VIP-kund ;)

4&5: Att sko om görs alltid med verkning inkluderat. Kostar med nya (sommar)skor 800 kr, inkl moms och mot kvitto. Resa tillkommer för icke VIP-kunder ;) Används samma skor igen kostar det 720 kr.

6, Jag avmaskar efter träckprov (kostar 195 kr + moms/häst). Så det kan bli 0 kr och inget medel om träckprovet visar att det inte behövs.
Annars så avmaskar jag med endera banminth pulver, eller Bimectin pasta. Använder samma preparat 2 år, sen kör jag nästa 2 år och byter sen tillbaka till det första.

Om jag INTE har träckprov så avmaskar jag innan betessläpp och sen var 4:e eller var 8:e vecka tills oktober. Banminthpulver kostar knappa 400 kr för 15 påsar. En påse räcker till 300 kg häst. Så bara räkna efter vikt och avmaskning var fjärde vecka hur mycketd et kostar/gång.

Bimectinpasta kostar 196 kr för två tuber. En tub räcker till 600 kg häst. Mina hästar väger 400 kg resp 350 kg. Så det blir en 'slatt' över. Avmaskning var 8:e vecka.

7. Har du redan fått svar på =)

Senast ändrad:

men hallå...läser du inte dina svar...jag länkade ju till 2 st lab som gör träckprov...?

Tack för dina svar ;)
kan du svara på lite andra funderingar / frågor som jag skrev där uppe .. hehe .
hoppas det .. grejer jag gärna vill veta !

ft_lover skrev:
och var vänder man sig till att göra ett träckprov?
På lördag ska jag titta på ett russ åt mig ,
har mailat med ägaren ett tag och nu är det allvar ;)
har kollat hur mkt det ska kosta att täcka försäkring och räknat ut alla priser på ett Ungefär hur mycket det kommer kosta..
fixat typ allt nu ;) men har en liten fråga..
hon har inte bliviti vaccinerad , inte i år iaf..
hon är 2 år än så länge så jag undrar om jag ska vaccinera henne i år mot hästinfluensa och nästa år mot stelkramp också?
(hästinfluensa nästa år också)
Eller ska jag vaccinera henne mot stelkramp samtidigt som hästinfluensa?
Sen undrar jag om det är nödvändigt att hon ska gå med skor nu när jag inte kommer köra henne så mkt (mest tömköra) det räcker väl att hon verkas då ? Iaf tills hon börjar gå lite hårdare ? :crazy:
Jaja , det där ska jag höra med ägaren hur hon gått tidigare..
Men vad tycker ni ?

Träckprov har det länkats till tidigare, t ex Vidilab och SVA gör träckprov.

Är hästen inte vaccinerad alls i sitt liv ska du vaccinera mot stelkramp allraminst. 2 sprutor med 6-8 veckors mellanrum, tredje sprutan efter sex månader och sen var tredje år.. Vill du kunna åka till ridhus, tävla, ställa ut, åka på läger och kurser etc ska du vaccinera mot hästinfluensa också. Detta är bra att göra även om man inte ska åka. Grundvaccineringen är densamma som för stelkramp. Man kan vaccinera både två i samma spruta.

Sen är det VIKTIGT att det aldrig går en enda dag mer än ett år mellan sprutorna (efter att de tre i grunden är gjorda), då får man börja om med influensan.

Är hästen grundvaccinerad mot stelkramp så beh du inte vacc mot stelkramp förrän tre år efter den sprutan. Är den grundad mot influensa och det inte går ett år sen sista sprutan så fortsätter du att ge nästa influensaspruta 8 - 12 månader efter den senaste. Om du talar om vad som står i ponnyns ev vaccintyg är det lättare. Finns inget måste du grunda om.

Att sko en tvååring gör man i princip bara om det finns medicinska skäl, de brukar klara sig (oavsett ras) ypperligt tills de sätts i arbete. Många russ klarar sig oskodd även när de arbetar med, du märke rom hon blir öm. Men inte sko en tvååring, nej. Däremot ska du verka ca var sjunde vecka, året om.

Och avmaskning kan man INTE säga ska ske tre ggr/år.

ft_lover skrev:
hej , måste veta svar på dessa frågor .
svara utefter vad det kostar för Dig .
vet att jag gjorde liknande tråd tifigare idag , men svara på DENNA !

1 . hur mkt kostar det per gång du vaccinerer din häst , och hur ofta gör du det ?
**1gång/år ca 450kr

2 . hur mkt kostar försäkringen per år, vilket försökringsbolag har du?
**Jag har agria och jag betalar 230kr/månad och då har jag extra veterinärvård och livförsäkrad för 35000kr

3 . hur mkt kostar att verka hästen, alla fyra hovar om det endast handlar om några mm.. ?
**Nästan alltid när hästen verkas så handlar det om mm, men du betalar samma iaf. Min hovslagare tar 350kr för detta.

4 . hur mkt kostar det att Sko om ?
**Att bara lägga på skor kostar 150kr.

5 . hur mkt kostar det om man gör bådeoch samtifigt.
**Jag betalar 500kr inkl skor. På vintern är det lite dyrayr för då ska det ju även vara broddar och snösulor och då betalar jag ca600kr.

6 . Hur mkt kostar ert avmaskningsmedel och hur ofta avmaskar du ?
** Min häst avmaskas 3-4ggr/år (det har varit lite olika rutiner i de olika stallen vi stått) Och detta kostar ca 120-170kr/gång beroende på vilket avmaskningsmedel man använder.

7. vad är ett träckprov och hur gör man det .. ?
**Ett träckprov är inget annat än att man gör en analys på hästens skit. Har aldrig gjort detta så jag är inte helt säker på tillvägagångs sättet.
vore tacksam för flera Olika svar. :crazy:
tack påå förhand ;)

Här får du mina svar! :D

Alexandra_W skrev:
Träckprov har det länkats till tidigare, t ex Vidilab och SVA gör träckprov.

Är hästen inte vaccinerad alls i sitt liv ska du vaccinera mot stelkramp allraminst. 2 sprutor med 6-8 veckors mellanrum, tredje sprutan efter sex månader och sen var tredje år.. Vill du kunna åka till ridhus, tävla, ställa ut, åka på läger och kurser etc ska du vaccinera mot hästinfluensa också. Detta är bra att göra även om man inte ska åka. Grundvaccineringen är densamma som för stelkramp. Man kan vaccinera både två i samma spruta.

Sen är det VIKTIGT att det aldrig går en enda dag mer än ett år mellan sprutorna (efter att de tre i grunden är gjorda), då får man börja om med influensan.

Är hästen grundvaccinerad mot stelkramp så beh du inte vacc mot stelkramp förrän tre år efter den sprutan. Är den grundad mot influensa och det inte går ett år sen sista sprutan så fortsätter du att ge nästa influensaspruta 8 - 12 månader efter den senaste. Om du talar om vad som står i ponnyns ev vaccintyg är det lättare. Finns inget måste du grunda om.

Att sko en tvååring gör man i princip bara om det finns medicinska skäl, de brukar klara sig (oavsett ras) ypperligt tills de sätts i arbete. Många russ klarar sig oskodd även när de arbetar med, du märke rom hon blir öm. Men inte sko en tvååring, nej. Däremot ska du verka ca var sjunde vecka, året om.

Och avmaskning kan man INTE säga ska ske tre ggr/år.

tack jätte mkt för dina svar , det kan hjälpa mig super mkt nu ;)
tror dock att hon är grundvaccinerad mot stelkramp , det bör hon iaf vara tycker man :confused:
jaja , förstod icke det där sista om avmaskningen , vet att det är en gång efter och före bete , när tar man dom andra då? har alltid varit osäker med det där , har ifs kunniga runtomkring mig, men svara ändå!
tack !! :bow: :bow:

vaccinering: har för mig runt 300:-
försäkring : 10 000:- agria
skor runt om,verkning 600:-

du får höra med förra ägaren hur det ligger till med försäkring och vaccinering
Sedan beror avmaskningsintervallerna på vilket preparat man måste använda. Alla preparat har olika intervaller för att vara effektivast.

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på att hyra häst i 1 år från och med i höst. Men måste såklart hitta en också, vilken inte blir så lätt men först och...
Svar
5
· Visningar
1 978
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hejhej! Jag håller på att leta häst men skulle vilja veta ungefär vad saker kostar per månad. Stallet som hästen kommer stå i kostar...
Svar
1
· Visningar
836
Senast: IngelaH
·
Z
Hästmänniskan Hejsan, jag är en 15 årig tjej som är väldigt sugen på att ha häst men jag har en fråga, finns det kostnader som man ofta inte tänker på...
Svar
17
· Visningar
2 244
Senast: Amha
·
H
Ekonomi & Juridik Jag hade en helt fantastisk häst på ett ridläger, och har nu hittat stället där hon bor. Hon kan hyras ut, och nu vill jag då hyra...
Svar
19
· Visningar
2 737
Senast: ffengvall
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka