Kostnader !! Hur mkt betalar NI ?

F

ft_lover

hej , måste veta svar på dessa frågor .
svara utefter vad det kostar för Dig .
vet att jag gjorde liknande tråd tifigare idag , men svara på DENNA !

1 . hur mkt kostar det per gång du vaccinerer din häst , och hur ofta gör du det ?
2 . hur mkt kostar försäkringen per år, vilket försökringsbolag har du?
3 . hur mkt kostar att verka hästen, alla fyra hovar om det endast handlar om några mm.. ?
4 . hur mkt kostar det att Sko om ?
5 . hur mkt kostar det om man gör bådeoch samtifigt.
6 . Hur mkt kostar ert avmaskningsmedel och hur ofta avmaskar du ?
7. vad är ett träckprov och hur gör man det .. ?

vore tacksam för flera Olika svar. :crazy:
tack påå förhand ;)

Sv: Kostnader !! Hur mkt betalar NI ?

Hejsan

1 . hur mkt kostar det per gång du vaccinerer din häst , och hur ofta gör du det ?
Beror på vad du vaccinerar mot. Hästinfluensa 1 g/år, Stelkramp var tredje år, botulism vaccin kan behövas om du fodrar med hösilage. Kostnad minskar om flera hästar i stallet vaccineras samtidigt eller om du vaccinerar samtidigt som vet ändå är i stallet. Annars får du betala vet för resan. Sist betalade jag 800 kr för hästinfluensa men oftast brukar det inte kosta så mycket.

Jag har If och betalar c:a 2500 kr/år. Kostnaden för försäkring beror på typ av försäkring, hästens ras, värde och ålder och om den haft skador tidigare.

Verkning och skoning 800 kr hos min hovslagare. Priserna varierar en del mellan olika delar av landet.

Sist kostade det 90 kr. Varje stall ska ha ett avmaskningsschema som följs av alla, alla hästar avmaskas samtidigt. c:a 3 ggr/år är ganska vanligt intervall men det varierar mellan olika delar av landet samt vad man har för typ av hästar och hagar. Unga hästar, små hagar - oftare avmaskning.

Det är när man skickar hästens avföring för analys för att hitta parasiter tex blodmask. Jag har aldrig behövt göra det.

Mvh
Lejonelle

ft_lover skrev:

** i runda tal 200 kronor per vaccin.. Hur ofta? Vi följer vaccinationsschema. grundvaccinering och efterföljande. Så hur ofta beror på vilken sort.

**Fölmärrarna kostar ca 1500/år Agria.

3 . hur mkt kostar att verka hästen, alla fyra hovar om det endast handlar om några mm.. ?
**200 kronor för verkning.

**500-600 kronor

**naturligtvis så verkar man innan man skor. Och det kostar 500-600 kronor.

**Följer schema där också. ca 100 kronor för Bahminth var fjärde vecka.

**Man tar avföring från häst och skickar till Vidilab.

**nu fick du svar från oss i alla fall.

tack påå förhand ;)
**varsågod.. :D

AM

du kan väl inte vänta dig 30 svar på en halvtimme?
Jag verkar mina hästar själv (obs! man måste veta vad man gör...)
Annars är det väldigt olika om man har hästen barfota eller om hästen skall ha skor. En vanlig hovslagarverkning kan gå på mellan 100-300kr per gång, barfotaverkningar kan vara dyrare beroende på utbildningsnivå.
En helt vanlig skoning (hovslagaren verkar och sedan slår på nya metallskor) kan gå på allt mellan 400kr upp till en tusenlapp, beroende på vart man bor och hovslagarens utbildning och status.

Jag har enbart ena hästen försäkrad för tillfället och det går på lite över en hundring i månaden. Det varierar med rasen, vissa får betala betydligt mer...

Avmaskningsmedel brukar väl gå på ca 75kr per häst och gång. Träckprov är när du plockar rätt på en boll av hästens skit som du skickar in för analys till speciella laboratorium för att se om hästen har parasiter och isåfall vilken sort. De brukar räkna maskäggen per gram om jag inte missminner mig. Träckprov kostar naturligtvis också pengar.

Vaccination går väl på några hundra om året när väl grundvaccineringen är gjord...

1. Varierar, billigare om flera hästar vaccineras samtidigt. Men 600 har jag betalt för en häst

2. Det är två saker man försäkrar för, ett är veterinär vård, och ett är vad du får på försäkringen om hästen förolyckas. Kostnaden skiljer mellan bolagen, bästa är att be om info från några så du har något att jämföra med.

3. jag betalar 350, oavsett hur många millimeter

4. Man gör både och samtidigt, jag betalar 650 kr per gång och skor om var 6-8:nde vecka, om hästen tappar skon inom en till två veckor brukar min slå på en sk tappsko gratis

5. samma som ovan

6. beror på preparat men mellan 60 och 150 kr

7. har du fått svar på redan, det är bra att göra, men jag följer ett schema och skickar inte in träckprov om inte jag misstänker att hästen har andra parasiter som det avmaskningsmedel jag för tillfället använder. Det finns en jättebra broschyr på apoteket om detta som du får gratis, de har dessutom en jättebra liten bok om hästvård som kostar 45 kr som är bra att ha i medicinskåpet, där står även utförligt om avmasknings scheman.

rent generellt så brukar man säga att man kan räkna ut hur mycket hästen borde kosta per månad och sedan plussa det med en-flera tusenlappar så har man verkligheten.
Det är dyrt att ha häst.

Svar: vaccinerade mot Botulism samt influensa i sep, kostade 753:- inkls moms.

Svar: 1980:- i Sveland.

Svar: 300:-, men jag får det för 200:-. Utbildad hovslagare/ansvarförsäkrad samt medlem i SHF.

Svar: Halvskoning 550:-, Helskoning 780:-

Svar: se svar ovan.

Svar: träckprov kostar 250:-, sedan får man ju kolla vilket medel som bäst lämpar sig efter provet.

Träck=bajs...man tar 2-4 hästbollar, stoppar in det i en påse och skickar in det till ett lab....givetvis talar man om vilken undersökning man vill ha utförd. Olika lab finns här www.vidilab.se eller www.sva.se

tack så jäätte mkt för alla svar !
Det var ungefär dom priser jag förväntat mig .
tror ni det skiljer sig något om det är på ett russ elr ett halvblod te.x?

inte nämntvärt :)

Samma pris mig veterligen... utom möjligtvis på försäkringen

av det du nämt är det bara försäkringarna som skiljer sig mellan raserna

ft_lover skrev:

Vaccinerar mot hästinfluensa och botulism på samma gång en gång per år och stelkramp vart 3:dje år eller vid "större" skada.
Om jag vaccinerar mot hästinfluensa och botulism på samma gång & då promenerar jag ner till veterinärstationen med hästen så brukar det kosta kring 800:- (varför det är så dyrt är för att jag är ensam på botulismsprutan & det är en dos till 5 hästar)
Med alla 3 vaccinationer kostar det ca 1000:-
Ska veterinären komma ut och ge sprutorna kostar det ca 250:- extra.

Har hästen A1 försäkrad för 1800:- per år och det är Folksam.

Då tar min hovslagare 300:- för att verka runtom.

Han tar 500:- för en skoning runtom.

Man verkar alltid hästens hovar innan man skor, det kostar 500:-.
Sen tillkommer kostnaderna för skorna, ev. snösulor eller liknande och broddar.

Avmaskar 3 gånger per år och det kostar ungefär 120:- per gång.

tack påå förhand ;)

Sådär....då har man svarat!

Har bara min häst på prov/fodervärd än så länge så vaccinet betalar inte jag
Vet inte än
200 kr skulle jag tro inkl. körersättning
4 . hur mkt kostar det att Sko om ? i samband med skoning så verkar vi oxå, och då kostar det runt 500-600 inkl moms och körersättning, men om det är en tappsko är det gratis, betalar bara körersättning
5 . hur mkt kostar det om man gör bådeoch samtifigt. samma som ovan
3ggr/år, 2 av maskmedlen kostar 120:- det 3:e kostar 150:-
Det är ett bajs prov, då kommer en vetrinär och tar lite bajs i en påse och tar med det till ett labb. Vet inte om en vetrinär måste göra det, man kan nog skicka in det själv oxå.

1,Jag betalade 2000:- för grundvaccinering hästinfluensa samt stelkramp, till BÅDA mina hästar. (vet. kom ut två ggr och hälsade på :) )

2, Försäkringen 350-450kr/år /häst. IF (heter det A2?)

3, Verkning 100:-/häst

4, Skoning mellan 300-500kr beroende på om hästen behöver nya skor eller inte.

5, samma som ovan. (hovslagarn verkar när han sätter på nya skor)

6, avsmaskningsmedel... ca 170kr/2 st. kommer inte ihåg ¨just nu vad det heter, har Ivomec i innehållsförteck. Blå/lila förp. med en häst på.

7, skickar in skit på analys... :)

/Zsara

okej :D tack n en gång för alla Nya svar..:)
då har jag fått en hel del olika priser och det kan skilja sig rätt mkt har jag märkt ;)
men dom flesta avmaskar 3 ggr om året..
vilka tidpunkter på året då ? :crazy:

Det är bättre att avmaska efter träckprov istället, då kanske man slipper avmaska öht. :idea:
Träckprov kostade 195:- +moms för mig när jag kollade min pålla

Vaccinerar en gång om året mot influensa (efter grundvaccinen) och vart tredje år mot stelkramp. Det kostar 350-450 kr/gång.
Agria A1 45000:- = 307 kr/månad (autogiro).
200kr
normalskoning runt om 650 kr sommar och 750 kr vinter (fyrbrodd)
samma som ovan
avmaskar ju inte jämt med samma medel, men alla kostar runt 120 kr, utom Banminth som kostar runt 70 kr
man skickar iväg hästbajs till ett labb för att få veta hästens parasitstatus

/Malin

Olika beroende på vaccin. Grundvaccineringen jag gör nu kostar 275:-x3. Jag vaccinerar 1 gång/år, med undantag för den grundvaccinationen jag gör nu.

Det vet jag inte. :o Har folksam. Vi forskade mycket i försäkringar när vi skulle välja och folksam visade sig vara det som var billigast och täckte mycket.

Jag skor alltid, och det kostar 450:- i vanliga fall tror jag, men vi får det oftast billigare.

se ovan.

se ovan.

Jag avmaskar före och efter betet. Två ggr/år alltså. En spruta kostar ca 200:- beroende på vilket preparat man använder. Själv varierar jag preparat.

Ett träckprov går ut på att man tar träck(hästbajs) och skickar in för analys. Där kan man se om hästen tex. har någon parasit. Har den inte det behöver man ju inte avmaska hästen. Oftast har ju hästar inte mask så ofta som vi avmaskar, utan det gör man mest i förebyggande syfte.

fragansia skrev:
Det är bättre att avmaska efter träckprov istället, då kanske man slipper avmaska öht. :idea:
Träckprov kostade 195:- +moms för mig när jag kollade min pålla
och var vänder man sig till att göra ett träckprov?
På lördag ska jag titta på ett russ åt mig ,
har mailat med ägaren ett tag och nu är det allvar ;)
har kollat hur mkt det ska kosta att täcka försäkring och räknat ut alla priser på ett Ungefär hur mycket det kommer kosta..
fixat typ allt nu ;) men har en liten fråga..
hon har inte bliviti vaccinerad , inte i år iaf..
hon är 2 år än så länge så jag undrar om jag ska vaccinera henne i år mot hästinfluensa och nästa år mot stelkramp också?
(hästinfluensa nästa år också)
Eller ska jag vaccinera henne mot stelkramp samtidigt som hästinfluensa?
Sen undrar jag om det är nödvändigt att hon ska gå med skor nu när jag inte kommer köra henne så mkt (mest tömköra) det räcker väl att hon verkas då ? Iaf tills hon börjar gå lite hårdare ? :crazy:
Jaja , det där ska jag höra med ägaren hur hon gått tidigare..
Men vad tycker ni ?

nån som vågar sig på o svara :d

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på att hyra häst i 1 år från och med i höst. Men måste såklart hitta en också, vilken inte blir så lätt men först och...
Svar
5
· Visningar
1 978
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hejhej! Jag håller på att leta häst men skulle vilja veta ungefär vad saker kostar per månad. Stallet som hästen kommer stå i kostar...
Svar
1
· Visningar
836
Senast: IngelaH
·
Z
Hästmänniskan Hejsan, jag är en 15 årig tjej som är väldigt sugen på att ha häst men jag har en fråga, finns det kostnader som man ofta inte tänker på...
Svar
17
· Visningar
2 244
Senast: Amha
·
H
Ekonomi & Juridik Jag hade en helt fantastisk häst på ett ridläger, och har nu hittat stället där hon bor. Hon kan hyras ut, och nu vill jag då hyra...
Svar
19
· Visningar
2 737
Senast: ffengvall
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka