Kostnader att hålla tävlingshäst i hoppning

roonjas

Trådstartare
Själv har jag ingen egen häst men tanke är väl att köpa en när jag flyttat hem ifrån. Men hur stora är kostnaderna att hålla en tävlingshäst inom hoppning på en högre nivå 120-130 uppåt? Hur stor inkomst har ni? Jag vill liksom få ett perspektiv över hur mycket pengar man behöver för ens vardag också ska klara av att gå runt på sidan av. Var hästen dyr i inköp?

Hoppas det finns nån här som vet!

Jag bor i en lite stad i småland, står på större ridanläggning, jag räknar med att min häst kostar i runda slängar 5000:- exklusive tränings och tävlingsavgifter i månaden. Och tävla är schvajnigt dyrt.
Så släng på en tusenlapp per månad om du inte ska rida meeting, då räcker inte det.

Det beror helt på var du bor och hur du har hästen uppstallad, det kan variera väldigt och man kan ofta komma undan billigare om man står i ett stall med mindre service. Ett tips är att kolla priser på uppstallning där du bor. Kom sen ihåg att hovslagaren kostar varannan månad, försäkring, foder mm. En transport och en bra dragbil får du också räkna med om du vill tävla samt dressyr och hoppträningar. Vad en sådan häst kostar kan variera, kan man köpa en yngre häst och utbilda själv eller vill man ha den färdigutbildad? Har den kapacitet för mer eller har den nått sin maxgräns osv. Men generellt skulle jag säga att du kan behöva betala nånstans mellan 70000- och 150 000- men det kan gå att hitta billigare och dyrare, frågan är vad du kan kompromissa med. Som du märker är det nästan omöjligt att svara på din fråga då det är så mkt som spelar in.

Oki, tack för svaret!
Men vilken slags inkomst cirka bör man ligga på för att ha lite spelrum ifall kostnader dyker upp?

Men om vi utgår ifrån att man lever så optimalt som möjligt, bor i en två, äter inte ute och unnar sig inte så mycket utöver ridningen...

Gör en uträkning på det själv?

Allt beror ju på hur dyr hyra du har, alla tvåor kostar inte lika mycket. Alla äter olika mat mm

Hyra
Mat
Övrigt
El
Bil
Hästuppstallning
Skoning
Vet vård
Utrustning
Försäkringar
mm är olika från person till person.

Allt beror ju på hur dyr hyra du har, alla tvåor kostar inte lika mycket. Alla äter olika mat mm

Hyra
Mat
Övrigt
El
Bil
Hästuppstallning
Skoning
Vet vård
Utrustning
Försäkringar
Hörde med er på buke just var för att jag bor hemma hemma än och inget perspektiv alls över vad saker och ting kostar.

Hyra 7000:- 2 r.o.k
Mat ca 3000:-
Övrigt 1000:- ( skor, kläder, smink, klippning mm )
El 500:-
Bil Har ingen
Hästuppstallning
Skoning
Vet vård
Utrustning
Försäkringar 300:-

Jag har haft tävlingshäst som jag tränat med och tävlat på inkomster mellan 6000:- och 25000:- efter skatt, man får ju så klart vara snål när man har lägre inkomst. Men 6000:- efter skatt är för lite, det gick ett tag men hade inte funkat i längden. Men de flesta klarar att hålla häst på en normalinkomst som för mig ligger på 20 000 till 25 000 innan skatt. Tjänar man mer är det så klart bra. Ett tips är att fundera på om du kan flytta och bo någonstans i Sverige där det är billigt, eller om det är bättre för dig att se till ha få ett välbetalt jobb så du kan bo där du vill. Men att ha en tävlingshäst är inte omöjligt om man kan vara lite ekonomisk. Men det bästa tipset jag kan ge dig är att plugga ordentligt så du kan välja en bra utbildning och välj en utbildning med goda chanser till jobb. Har man bara en heltidsinkomst och man vet att man inte löper så stor risk att bli arbetslös så är det ingen ouppnåelig dröm att ha häst.

Ja det får du gärna göra, kan ju se om någon annan kan fylla i resten
Det är omöjligt att svara på dina frågor utan att veta förhållanden precis som alla redan svarat dig här i tråden .

Men utifrån din andra tråd och att du är så ung och aspirerar som du gör i den tråden osv så tänker jag att du får många svar i den tråden som hjälper dig i det du vill ändå grundmässigt . Läs svaren du fått där och börja i den änden :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 849
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat