Sv: Kostnaden att ta fram en ettåring?
Det beror ju helt på vilken hingst och vilka förutsättningar man själv har, tar mig själv som exempel. (hyr boxplatser)
Själva betäckningen inkl hingstavgifter, stationsavg, seminavgift, uppstallning/beteskostnad, provtagning, fosterförsäkring går på ca 25000kr/sto i år, ena stoet var super smidigt med ett skick och få dagar på stationen, dock har hennes hingst lite dyrare, sto nr 2 har en billigare hingst men stod på stationen i 30 dagar, sto nr 3 har haft en språng avgift på en hingst och är nu betäckt naturligt på en annan station och fick därmed mer avgifter på henne men i snitt 25000kr/ tjej
Sen tillkommer
Extra foder under dräktigheten säg 1500kr
Registrering av föl 1000kr + signalementbeskrivning, DNA, Chipsmärkning etc ca 3000kr räknar jag med.
Fölmönstring går på några hundra om man vill visa där, säg 1000kr om man inte har super långt att köra.
Verkning av bebisen, 2 ggr innan 6mån om den är korrekt, 500kr
Extra foder till stoet födsel- avvänjning 2500kr
Sen är det boxplats i 7 månader åt fölet (även under avvänjning) 1875kr betalar jag då ingår strö, grovfoder och viss kraft 13125kr
Lite extra kraft, mineraler etc 200kr/mån = 1400kr
Verkning 6mån - 1år 3ggr á 300kr = 900kr
Grundvaccinering 1500kr
Avmaskning/träckprover 1000kr
Försäkring ca 200kr/ mån = 2400kr/år
Detta blir en summa på 53825kr det förutsätter ju att fölungen är frisk och kry och inte drar på sig några vet. räkningar.
En hyfsad välstammad åring går väl att köpa från 40-70000kr ungefär i dagsläget när jag kollat runt lite.
Dock vill ju de flesta ryttare inte köpa en dyr häst som sedan går "till ingen nytta" i 1,5-2år och bara kostar pengar så därför blir ju åringspriserna lägre.
En välstammad moder ökar ju på priset en del, är hon dessutom meriterad och/eller har lämnat föl som de blivit nåt bra av gör ju så klart sitt till ytterligare.
Skillnaden mellan ett Klass I och ett Klass II föl är nog rätt marginell iom att fölmönstringen är mycket just för stunden-uppvisning och det dröjer ju ändå 3år innan fölungen verkligen visar vilken klass den håller.