Kostnad magnetröntgen

Sv: Kostnad magnetröntgen

ca 8000 kr, beroende på hur många ben som ska undersökas

Hör med f-bolag om de ersätter INNAN du gör MRI. Mitt bolag gjorde det ej. MRIn visade dock var problemet var och det var inte den diagnos som man fått fram på traditionell väg.

Enligt min veterinär ligger det runt 8000.
Mitt försäkringsbolag ersätter inte det med motivering att "hästen är inte behandlad tillräckligt mycket".
Så det är "bättre" att spruta i alla möjliga leder med höga kostnader som följd, för att inte tala om lång konvalecens, i hopp om att pricka rätt problem. När man inte hittar efter ett antal försök, DÅ kanske förs.bolaget anser det berättigat?

Själv är jag "bara" inne på andra återbesöket, hovlederna behandlade för andra gången och nu strålbensbursan. Förhoppningsvis så ska det vara rätt denna gången så hästen slipper bli mer behandlad.

Rea, som önskar att ekonomin tillät bekosta en MRI privat:crazy:.

För mig gick det på 10.000. Vet iofs inte exakt, har inte fått fakturan ännu.

På min båda fram med stående sederad häst. Liggande, sövd, blir dyrare.

Priset beror också på hur högt upp på benet man går.

Mitt försäkringsbolag ersätter inte det med motivering att "hästen är inte behandlad tillräckligt mycket".
Så det är "bättre" att spruta i alla möjliga leder med höga kostnader som följd, för att inte tala om lång konvalecens, i hopp om att pricka rätt problem. När man inte hittar efter ett antal försök, DÅ kanske förs.bolaget anser det berättigat?

Själv är jag "bara" inne på andra återbesöket, hovlederna behandlade för andra gången och nu strålbensbursan. Förhoppningsvis så ska det vara rätt denna gången så hästen slipper bli mer behandlad.

Rea, som önskar att ekonomin tillät bekosta en MRI privat:crazy:.

:eek:

Till MIG sa försäkringsbolaget att de inte ersätter i mitt fall på grund av att hästen är behandlad FÖR MYCKET!! Samt utredd på tradionellt vis både framlänges och baklänges. Sprutad hovled flertal gånger, bedövningar, röntgen u.a., ultraljud u.a. osv. Dvs väldigt färdigutredd vilket har tagit ett år. Och man hittar inte felet, bara att det sitter någonstans innuti hoven.

MR var enda sättet att kunna se vad som var fel och nu fick jag en vettig diagnos. Men det kosade mig som sagt 10.000...:mad:

Sanslöst!
Hoppas att det reder upp sig för er nu när diagnosen verkar vara på plats! Själv sätter jag undan pengar varje månad för att på så sätt kunna göra en MR snarast möjligt om det visar sig att hästen inte blir bättre efter denna behandlingen.

Förresten, vad hittade ni för "spännande" i hoven?

Kl
Tar upp denna tråd efter problem med en god väns häst och har en Följdfråga :

Om Magnetröntgen visar att x ligament är skadat tex , och hästen är på MR pga att 4 sprutningar ej läkt problemen : vad blir behandlingen dvs hur läks det ?
Vännens häst problem är lokaliserat till hovleden .

På min häst hittades en utläkt ligamentskada i hoven på MR, antagligen något han dragit på sig samtidigt som brosket i hovleden skadades, han vilade länge pga av hältan innan magnetrönten. (fanns ingen stående MR) sprutades oxå vid 1 tllfälle. Men ligamentet var läkt vid MR, alltså vila som gäller vid sådan skada. Han hade ju även skadat brosket i hovleden så det fanns inget mer att göra för honom :cry:

Nej har förstått det som att ligament är mkt drastiskt i fråga om läkning och i
Bästa fall mkt lång process . Fin Corrado WL avkomma det gäller i övrigt ...

Känns som en dyr undersökning för att ändå konstatera samma konvalecens , med oviss utgång?

Senast ändrad:

Ja det är väldigt lång konvalecens, upp till ett år om jag inte minns fel. Och väldigt kontrollerade rörelser. Tror inte det är en hopplös diagnos, snarare väldigt tålamodsprövande för både häst o ägare.

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej, jag måste ha glasögon. Och jag vill veta kostnad mellan tummen och pekfinger. Jag förstår att bågar är en kostnad och glaset en...
2
Svar
32
· Visningar
659
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
759
Senast: Amk
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
996
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka