Kostnad hästtransportör?

Lillan86

Trådstartare
Har intresserat mig för en häst nere i Skåne. Har nu funderat på hur jag ska ta hem hästen om jag bestämmer mig för att köpa den. Och det smidigaste och bästa för hästen är ju lastbil.

Men hur mycket kan det kosta? har varit inne på några sidor och läst för att få en vink om priset men det står inget.

Så nu tänkte jag se om någon här inne har en aning?

Hästen ska från Skåne till Norrköping.

Sen vill jag också höra era tankar och åsikter om att vara/inte vara med på besiktning av hästen!

Sv: Kostnad hästtransportör?

Jag hämtade en häst från Helsingborg till Täby för några år sedan, det kostade dryga 3000kr vill jag minnas. :)

Körde min gameltant från Luleå till Åmål förra året för 4000.- från stalldörr till stalldörr inkl övernattning på vägen och all utrustning med (ca 4 sopsäckar)
Hade två företag att välja på (som körde från norrland) och det ena skulle jag vara tvungen att hämta hästen 10-15 mil från nya stallet + att det ändå skulle kosta mer
Så enklast och bäst är ju att ringa/maila och kolla pris hos respektive företag.

När jag köpte unghästen i somras var jag inte med på besiktningen själv. Hade så pass långt till säljaren, men jag hade fått ett väldigt bra intryck av denne och hade haft mycket kontakt tidigare så jag visste att säljaren var ärlig och mycket mån om hästen så jag kände mig trygg med att inte vara med. Hämtade hästen 1 vecka efter godkänd besiktning :)

Senast ändrad:

På den sträckan finns det nog flest transportörer, så kanske det är bättre pris där än i norrland. Bäst är ju att ringa runt och jämföra. Men runt 3000 kr skulle jag tippa på.

Jag tog hem häst från Skåne i maj 2007, det kostade 2500 kr. Tog hem häst från Tyskland (ca 10 mil söder om Hamburg) i juli 2008, det kostade 5000 kr. Skicka ett pm om du vill ha tips på en bra transportör.

Kostar ca 5000 från skåne - sthlm iaf, så kanske 4' för din sträcka.
Hästtransportören jag anlitat var bra förutom att hästen kom fram 8 h försent dvs mitt i natten.

Skulle aldrig låta bli vet besiktningen (been there dont that)

*kl*

Är några år sedan nu men jag tog häst från Skåne till Västervik och det kostade knappt 3000 kr då.

Mellan 3000 och 4000 kan nog vara rimligt.
Själv tog jag hem ett sto från Östersund till nv Skåne för fem år sedan, det kostade 3000 kronor.

I år har jag skickat en häst från Skåne upp till Norrland för 3000 och tagit en häst från Axevall ner till Skåne för 2500. Brukar använda samma transportör och den dyraste transporten jag haft med dem var från Skåne till norra Norrland för 4000.
Mina priser är från stall till stall ochmed övernattning vid behov beroende på sträckan inkl moms.

Hästen ska från Skåne till Norrköping.

Kolla när det är trav på Jägersro eller Mantorp.
Är det någon östgötatränare som startar på Jägerso, eller någon skånetränare som startar på Mantorp.

Kontakta tränaren och kolla ifall det finns plats för någon extrahäst. Ifall det finns plats lär det säkert vara billigare än en hästtransportfirma.

Jag transporterade en häst från Dannero, i höjd med Kramfors ner till Stockholm för en månad sedan. En resa på 46 mil och ca 6 timmar. Det kostade 2500 med en godkänd transportör (Stor lastbil).

Kolla när det är trav på Jägersro eller Mantorp.
Är det någon östgötatränare som startar på Jägerso, eller någon skånetränare som startar på Mantorp.

Kontakta tränaren och kolla ifall det finns plats för någon extrahäst. Ifall det finns plats lär det säkert vara billigare än en hästtransportfirma.

Travbussarna som går mellan banorna är dock det dyraste man kan skicka med av någon oförklarlig anledning (var i alla fall så för något år sedan) dessutom måste hästen lämnas på banan och hämtas på banan.
Att få någon privat att ta dem tror jag är svårt med tanke på smittorisker o dyl så tror jag inte så många är roade sen lär det ju även i det fallet då handla om att hämta och lämna på banan. Man skall vara bra snål om man skall klydda så mkt för några hundralappar, lär ju behöva betala något även till en sådan och eftersom de flesta bolag tar runt 2.500 för en sådan sträcka så lär det inte bli många hundringars besparing men en himla massa mer jobb.

*kl*

Är några år sedan nu men jag tog häst från Skåne till Västervik och det kostade knappt 3000 kr då.

hur fick du de att köra så? Jag har försökt men alla transportörer bara skrattar och säger att denna sida är helt "död". Alltså jag behöver från Västervik till Höganäs.

Betalade 2500 från Stockholm till Flyinge för ganska exakt ett år sedan när jag flyttade ner.

hur fick du de att köra så? Jag har försökt men alla transportörer bara skrattar och säger att denna sida är helt "död". Alltså jag behöver från Västervik till Höganäs.
B
Prova "min" PM om du vill veta vilken. Jag skickade för två veckor sedan från Skåne till Kalmar (för att hästen skulle till kliniken där. Men hade utan vidare kunnat fått den till det nya stället i Oskarshamn om jag hade önskat det.

Min kompis betalade runt 3000 tror jag för resa Örebro- höganäs nu i somras.

Ang vet.bes så skulle jag absolut försökt vara med.. Det kostar dig ju lite att vara med vid besiktningen i resa och tid, men tror du sparar på det i längden då du vet att allt har gått rätt till.

Travbussarna som går mellan banorna är dock det dyraste man kan skicka med av någon oförklarlig anledning (var i alla fall så för något år sedan) dessutom måste hästen lämnas på banan och hämtas på banan.

Det tror inte jag heller är något billigt alternativ.

Att få någon privat att ta dem tror jag är svårt med tanke på smittorisker o dyl så tror jag inte så många är roade sen lär det ju även i det fallet då handla om att hämta och lämna på banan.

Min erfarenhet är att travfolk ofta inte har bacillskräck när det gäller hästar. Deras hästar träffar så mycket andra hästar hela tiden att skulle de vara rädda för sådant så hade de nog hållit på med något annat. Tänk bara på gästboxarna på travbanorna, där är ett himla spring med olika hästar hela tiden. Inte sällan ligger det ju någon ATG-klinik i närheten med. Visst finns det säkert en del som tackar nej av den anledningen, men för många är det inget hinder så länge hästen verkar frisk.

Resan lär väl gå mellan en travbana och travtränarens stall i normalfallet.

Man skall vara bra snål om man skall klydda så mkt för några hundralappar, lär ju behöva betala något även till en sådan och eftersom de flesta bolag tar runt 2.500 för en sådan sträcka så lär det inte bli många hundringars besparing men en himla massa mer jobb.

Jag vet folk som flyttat hästar på detta sätt. De pris jag hört har varit ca. 500 - 1000, vilket blir betydligt billigare än 2500 - 3000. Tänk på att det är i princip gratis pengar för travtränaren då det ändå finns ledig plats i fordonet. I ett fall blev det 'gratis' då tränaren ville ha resesällskap och lite småhjälp. (Jag vet, tid är pengar, men personen fick åka med och hämta sin häst + en gratiskväll på en travbana, vilket passade den personen väldigt bra)

Så kan man spara kanske 1500 - 2500 kronor så tycker jag det är väl värt att kolla upp lite travlopp och ringa några telefonsamtal. Det värsta som kan hända är ju att någon säger 'Nej Tack'.

EDIT:
Givetvis funkar detta bättre med lite mindre tränare (ju mindre desto bättre). Att ringa Goop eller Svanstedt lär vara slöseri med tid.

Senast ändrad:

*kl*

har fått transporterat häst linköping - (södra) skåne eller vice versa 3 gånger. har betalat 2000-2500 de gångerna.

Jag åkte 120 mil förra veckan för att personligen närvara vid en besiktning och det är jag glad att jag var. Resan kostade mig 800 kr med flyget och det var det väl värt för att få ställa egna frågor och se med egna ögon det som vetrinären hade att uttala sig om.

Det kostar att köpa häst, inte bara inköp utan allt det andra också. Man ska inte vara dumsnål. Söker man en häst man ska ha i många år för tusentals kronor per månad så kan man väl offra två dagar och en tusenlapp på att besiktiga den i egen närvaro. Men det är min åsikt.

Transport för min tilltänkta häst från lappland ner till mellansverige skulle gå på 4000 kr inkl övernattning från stall till stall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 116
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024