Kostnad för stuteri

Jag tycker att det här är otroligt intressant. Hur tror ni en lantbrukare kan ha kanske 100 dikor och bara en personal? Det finns MASSOR av tid att tjäna på rationalisering, utan att behöva lägga ner miljontals kronor.

Gissningsvis har väl kobonden kor då, inga planer på att rida in korna och utbilda dem till säljbara ridkor, så det gör inget om det inte går att kratsa klövarna på dem, rykta dem, hantera dem i grimma, eller om de nån litet mindre sår eller skavank som gör det svårt för dem att kunna tävla dressyr eller hoppning längre fram? Kort sagt, han håller mjölkkor, han föder inte upp ridhästar.

Du får gärna ta kontakt med de som köpt häst av mig och fråga hur de är att hantera.

Herregud, Buke säger jag bara.

Men helt ärligt, känner du inte själv att 8 timmar/vecka är en hel del i underkant för 20 hästar? Oavsett om man rationaliserat rejält.

3,5 minut/häst och dag är ju vad en hastig överblick tar.

Gissningsvis har väl kobonden kor då, inga planer på att rida in korna och utbilda dem till säljbara ridkor, så det gör inget om det inte går att kratsa klövarna på dem, rykta dem, hantera dem i grimma, eller om de nån litet mindre sår eller skavank som gör det svårt för dem att kunna tävla dressyr eller hoppning längre fram? Kort sagt, han håller mjölkkor, han föder inte upp ridhästar.

Dikor är ju inte precis samma som en mjölkkobesättning.

Men helt ärligt, känner du inte själv att 8 timmar/vecka är en hel del i underkant för 20 hästar? Oavsett om man rationaliserat rejält.

3,5 minut/häst och dag är ju vad en hastig överblick tar.

30% blir ju 12 timmar per vecka och utslaget över hela året det låter helt rimligt tycker jag för någon som är van vid jordbruk och djuruppfödning.

30% blir ju 12 timmar per vecka och utslaget över hela året det låter helt rimligt tycker jag för någon som är van vid jordbruk och djuruppfödning.

Ja, så kan det säkert vara, om man föder upp djuren för slakt. Jag kanske missförstod, men jag trodde denna diskussion gällde uppfödning av ridhästar? Ridhästar som dels är dyrbarare än köttdjur, dels sköts på ett annat sätt?

Slaktsvin t ex med traditionell djurhållning får helt säkert inte ens 3,5 minuter var om dagen av bonden, men det är ju lite skillnad om man ska äta eller rida på djuret. Ridning kräver normalt mer utbildning och ställer mer krav på fysik och skötsel än att bli slaktad och äten.

Så vad är det jag ska göra med mina hästar som jag inte gör? De växer upp på stoooora ytor med bästa tänkbara foder, i flock med kompisar.

De får mycket beröm för sin hanterbarhet var jag än kommer.

De följer sin årsvisa utveckling om de hamnar hos satsande ryttare.

Vad saknar DU?

Ja, så kan det säkert vara, om man föder upp djuren för slakt. Jag kanske missförstod, men jag trodde denna diskussion gällde uppfödning av ridhästar? Ridhästar som dels är dyrbarare än köttdjur, dels sköts på ett annat sätt?

Slaktsvin t ex med traditionell djurhållning får helt säkert inte ens 3,5 minuter var om dagen av bonden, men det är ju lite skillnad om man ska äta eller rida på djuret. Ridning kräver normalt mer utbildning och ställer mer krav på fysik och skötsel än att bli slaktad och äten.

60 djur är normalt inte heltid för en jordbrukare, han jag ibland köper kött av har en besättning på 120 Highland Cattle och inte ens det är heltid för honom trots att det är ekologiskt och allt.

För övrigt tycker jag man betydligt oftare ser "ouppfostrade" hästar bland dem som hanterats mycket som unga än de som främst fostrats av stoet och flocken och fått en harmonisk uppväxt på bra marker.

@AndersB
Nu är det ju lite som att jämföra ärtor med morötter att jämföra uppfödning av highland cattle med hästuppfödning. Ärtor och morötter är ju grönsaker med den ena är grön och plockas ovan jord när den andra är morotsröd och grävs upp ur marken.
Jag har också haft highland och dom ska inte visiteras dagligen, inte heller ska verkas så ofta eller vaccineras på samma sätt som hästar. Så där är hanteringen av de enskilda djuret inte alls i närheten av vad det är med hästar. Så tidsåtgången för det ena djurslaget går inte att jämför med det andra.
Dessutom ska dom ju vara ute året runt för att må bra. Ja det finns krav på att dom ska tillgång till torr och skyddad liggplats men det är något dom inte använder så ofta. Vilket gör att det mesta jobbet med dessa djur är vid födslar då klavarna ska märkas, vid provtagning för BVD och leukos samt vid avskiljning för slakt/försäljning.

Det förstår jag mycket väl, som du såg så var det bara ett svar på ett annat inlägg där slaktdjursuppfödning togs upp.

60 djur är normalt inte heltid för en jordbrukare, han jag ibland köper kött av har en besättning på 120 Highland Cattle och inte ens det är heltid för honom trots att det är ekologiskt och allt..

Precis, det går inte att dra slutsatser från ett djurslag med ett syfte till ett annat. Med andra ord, man kan inte dra slutsatsen att ridhästuppfödning inte kräver mer än 3,5 minuters skötsel per dag, på basis av att en person kan sköta 100 mjölkkor. Kor och hästar är olika arter, med olika krav, och det är olika om man föder upp djur för slakt eller för ridning, t ex när det gäller utbildningen av djuren.

Så vad är det jag ska göra med mina hästar som jag inte gör? De växer upp på stoooora ytor med bästa tänkbara foder, i flock med kompisar.

De får mycket beröm för sin hanterbarhet var jag än kommer.

De följer sin årsvisa utveckling om de hamnar hos satsande ryttare.

Vad saknar DU?

Jag tror ju iofs att du underskattar den tid du lägger på dina djur. Men om det är sant att du ägnar dem i snitt 3,5 minuter om dagen skötselmässigt, så saknar jag den dagliga visiteringen, hanteringen, sjukvård och hovvård om det behövs, tillsynen vid fölning, samt rengöring och skötsel av lösdrift och vattentillgång. För med 3,5 minuter per dag och individ, så hinner du inte rimligen nånsin göra mer än att köra in den där grovfoderbalen en gång i veckan, och snabbkolla dem på nivån att räkna så att alla är där, och kolla att alla står på alla fyra.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 238
Senast: sorbifolia
·
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 706
Senast: Dopy
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 553
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama