Kostnad för snösulor?

Sv: Kostnad för snösulor?

Broddhål ungefär 50 kr per hov (4 st i varje sko), snösulor får vi köpa själva så det tar han inget extra för att sätta dit.

Inget extra.
Köpte visserligen egna snösulor och brodd på GG. 49 kr för bak-snösula.
Fram har han sina sjuk-sulor året runt.
Han tog sist för att sko bak med snösula, brodda bak (4 st i vajre sko), brodda fram = 300 kr.:bow: Fick ta av skorna fram för att brodda eftersom som hålen var slitna.
Pålle går 7-8 veckor fram, 8-9 bak, så han skos inte run om samtidigt

Vår hovslagare ta ungefär 200 extra och då håller han med skor, brodd och snösulor :)

Inget extra för 4-hålsskor, 150 kr för tillpassning av snösulor, 60-80 kr per par snösulor. Brodd har jag själv, använder elitbrodd så jag gör inte av med många/år trots att jag har 4 på varje hov.

Snösulorna (Mustad´s) tar min 100 kr/par om jag köper av honom.
Han tar inget extra för broddhål eller för att sätta dit sulan.
Jag har oftast skor med fasta brodd men annars köper jag elitbrodd själv om jag har vanliga skor.

Fick betala 160 kronor extra sist för skoning med snösulor, jag står för broddarna men han skruvar dit dem när han slår på skorna.

Skor med fyra broddhål tar min hovslagare inget extra för.
Snösulor köper jag själv 59:-/par och dem sätter han dit utan kostnad. Broddarna vill jag sätta i själv, så att jag orkar skruva ur dem om så behövs :D
Dessutom är min hovis väldigt billig, då han inte är ute efter att tjäna så mycket pengar på det han gör. Och han gör ett jädrans bra jobb med min häst :rofl:

*kl*

Min hovslagare fixar snösulor och i år kostade de 400 kr (för två par). Använder bara två brodd per sko, så jag betalar inget extra utöver sulornas egen kostnad.

Vet inte vad det är för märke på sulorna, de är svarta och har armering för att hålla bättre. Jag brukar kunna använda dem två säsonger (med skåne-vintrar).

KL

Tror knappt de finns så många skor med 4 broddhål i. Dom flesta har ju 2 eller 6 hål.
Vi använder Mustad skorna och dom har inga extra hål utan vi får glatt borra själva.

Min hovis behöver varken stå för extra broddhål eller sulor men tidigare när vi inte borrade själva fick ja betala 10 kr extra per hål, alltså 80 kr för runtom :)

Köpte sulorna själv, gav 89kr på granngården (Cemtex) Hovis tog inget extra . Han tar inte heller något extra för 4 broddhål, då han gör dem själv. Brodd köper jag själv.

Betalar 800kr inkl resa för helskoning, oavsett skog.

(Specialskor som tex ringskor kostar något extra)

Vinter: 4 skor med 4 broddhål/sko,4 sulor och 16 brodd = 1100kr

Sommar: 850kr

Så skillnaden: 250kr

Sommarskoning kostar 950 kr och vinterskoning med snösulor runt om och fyra broddhål på varje sko kostar 1300 kr, så det blir väl 350 kr mer. Broddar köper jag själv, så vet inte vad han tar för det.

Jag var lite otydlig. Inga snösulor, utan skoning med skor och brodd inräknat, 4 i varje hov.

Och jag har aldrig sett någon hovslagare stå och borra egna hål, man köper ju vinterskor?

Min borrar hålen efter tillpassning av skon. (tar 10kr per hål inkl moms så 80kr extra för tå hålen, har egen brodd) Dels vill han inte ligga på lager med 4 håls skor, dels kan de färdiga hålen bli lite "skadade" (skeva/ovala) vid tillpassning och kanske inte gå att använda i värsta fall. (frågade om detta idag faktiskt).

Han har alltså borrmaskin i bilen och formar skon först, borrar sedan hålen innan han slår på skon.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 318
Senast: Fazeem
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Jag har nyligen flyttat till Skåne och har haft en hovslagare vid några skoningar nu. Han gör ett bra jobb, men det tar cirka 2+...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: Passage
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?