Kostnad för snösulor?

I

IslaBonita

Hur mycket extra tar er hovslagare för att sätta på snösulor, + göra extrahål och brodda runt om?

Sv: Kostnad för snösulor?

Två extra i fram på skon också, = 4 brodd/hov.

kanske man ska skriva vad man har för sulor. det är ganska stor prisskillnad på huf grips (som jag har) och kopior med sämre kvalitet.

nu har jag inte sulor. Men min hovis tar inget extra för skor med fyra broddhål o brodd.
De flesta köper nog färdiga skor, inte borrar själva ;)

Alltså..borra hål i skorna?
Varför inte köpa sånna som det redan är fyra broddhål i?

Jag var lite otydlig. Inga snösulor, utan skoning med skor och brodd inräknat, 4 i varje hov.

Och jag har aldrig sett någon hovslagare stå och borra egna hål, man köper ju vinterskor?

Våran tar inget extra, men sen köper jag sulorna själv.
Att skorna har broddhål blir inte dyrare och han broddar också med nya broddar utan att ta betalt. Han tar inget för utkörning heller.
Jag misstänker starkt att han inte är hovis för att tjäna pengar utan för att komma ut och träffa människor. Har svårt att tänka mig att han ens går i vinst på sitt hovslageri.

nu har jag inte sulor. Men min hovis tar inget extra för skor med fyra broddhål o brodd.
De flesta köper nog färdiga skor, inte borrar själva ;)

Haha, javissthur nu hålen kommer till det måste ju märkas att det är min första vinter med egen häst:angel:

det är inte alla sorters skor som finns i vintermodell. så i vissa får man borra hål.

Tror jag betalar 60 kr per par för snösulorna, sätter bara fram på mina hästar och spar dem från året innan om de är hela.
Inget extra för broddhålen.
Betalar 5 kr/st för brodden och sätter 2 per hov = 40 kr per häst.

Betalar alltså max 100 kr per häst extra på vintern, hovslagaren tar inget extra för att montera vinterutrustningen heller (även om jag envisas med att skruva i brodden själv så att jag vet att jag kan skruva ur dem också).

Broddar en häst med 16 brodd eftersom han är skadad och inte får stå snett alls under konvalecensen. Men han har däremot inga snösulor eftersom han bara står stilla i en liten hage.

min tar 420 extra

vinterskor alltså 4 brodd hål. brodd till alla de hålen och sulor, :o vad dyr min var i jämförelse med andra :(

Senast ändrad:

Jag betalar inget extra för vinterskor med 4 broddhål samt tillpassning och ditsättning av snösulor (hufgrips och hela med "bulle"). Jag köper sulor och brodd själv.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 318
Senast: Fazeem
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Jag har nyligen flyttat till Skåne och har haft en hovslagare vid några skoningar nu. Han gör ett bra jobb, men det tar cirka 2+...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: Passage
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?