kostnad för skoning?

kamomillo

Trådstartare
vad betalar ni för en vanlig skoning?
vad betalar ni för skor/broddar/sulor osv?
milersättning?
betalar ni extra för tung/besvärlig häst?
och viktigast av allt! var bor ni/tillgång på hovslagare?

*jenny*

Sv: kostnad för skoning?

Jag betalar 1000 kr för min lilla islänning. Stallkompisen har en stor häst, som dessutom är lite besvärlig, och betalar 1200. Väldigt duktig hovslagare!

Snösulor kostar 300 men slår på samma igen så det blir en engångskostnad. Broddar bjuder han på. :D

Bor i Varberg i Halland. Här finns massor med hovslagare men nästan inga som tar nya kunder.

Har betalat allt mellan 700-1400 för skoning inkl. snösulor,brodd och skor.
I nuläget betalar jag 250kr för barfotaverkning:D

Tillgången på utbildade hovslagare med legitimt företag är knapp
Tillgången på skickliga svartjobbande hovisar är överflödig;)
Norrbotten

Sist betalade jag 1400 då för 4 broddhål i varje sko och snösulor. Annars brukar det ligga runt 1100-1200 tror jag.

Min häst är skodd runt om och min hovis kostar mig 900:-/gång...
Nu när det var dags för snösulor då min häst får såna ruskiga styltor så fort det kommer vitt på backen så fick jag bpde broddar, sulor och tillpassning helt utan nån extra kostnad.
Betalar heller ingen milersättning till honom... Super duper hovis som jobbat med hovar från o till i 15års tid... Jag är super nöjd...

Ja just ja, bor i Uppsala

Jag betalar 600, och runt 800 på vintern en gång för travskor med 6 fasta brodd i..

800 för vanlig skoning och 950 för vinterskoning (sulor och broddhål - brodd har vi själva).

200 för verkning och 450 för halvskoning.

Jag betalar 900 kr för hel skoning och 300 kr för verkning
600 kr för halvskoning.

1000:- för helskoning (varmskoning)

1400:- m snösulor och brodd (varmskoning)

Sydöstra Skåne.

Betalar 1000:- för en vanlig skoning och 1350:- för extra broddhål och snösulor. Ingen milersättning då hovis nästan bor granne med vårt stall. :)

Skoning: 1050
Broddhål: 160 (16 st)
Snösulor: 400
Brodd: ? har egna han drar i
Verkning: 400
Ingen milersättning

summor ink moms

Bor i Västmanland

Förra hovisen tog 200kr extra för tunghäst

Jag betalar 600 till hovslagaren men får köpa skorna själv så det blir 750 totalt. Brodd och snösulor köper jag också själv, sulorna kan man ju ha år efter år eller åtminstone hela vintersäsongen ett år. Vet inte vad jag lägger på det, men sulorna kostar väl runt 70 kr/par och brodd ca 3,5 kr/st.

Min häst är tung men har aldrig nånstin fått betala extra för det, han är en nordsvensk så han är ju inte lika tung som t.ex. en Shire. Bor i Värmland och här verkar det finnas väldigt gott om hovslagare.

KL

HAr inte häst nu men de var inte så länge sen jag sålde. Jag betalade 300 kr för jobbet, svart outbildad hovis. Men jag visade upp de nyskodda hovarna för en mkt skicklig vet-hovslagare när jag var inne för ngt annat och han sa att det är sällan man ser så fint hantverk.
Skor, sulor och brodd köpte jag direkt från mustad via en som jobbade där. Skorna i lådor dessutom, så det drog ner priset rejält.
Bor som sagt inte så långt ifrån Mustad, i Dalsland.
Tillgången på hovslagare är god. De som skor svart är tyvärr ofta mkt dåliga och de som skor vitt kostar minst 1000 kr utan skor, och även bland dem finns många dåliga. Så många som skor finns det men att hitta någon duktig är svårt.

Sista omgången gick på 844 kr, då satte han tillbaka de gamla skorna som inte blivit slitna och bytte bara tåbrodd runt om. Vinterskoningen när alla sulor, brodd och vinterskor skulle på gick på 1267 kr. Sommarskoning har jag inget kvitto för här, men runt 900 skulle jag gissa på. Utbildad hovslagare med vitt företag ;)

Bor i Västmanland.

Vi betalar 700:- för en skoning. 100:- extra om det ska vara snösulor på.
4:-/st för broddarna.
Hovslagaren bor ca 1 mil bort, ingen milersättning.
Bor i Blekinge.

jag betalar 1500kr för vinterskoning har jag för mig (dåligt minne) och 1000 kr för sommar
då varmskos (pga tjocka och stora skor) hästen och ingen milersättning
hovslagaren tar dock lika för alla hästar.

bor i värmland.

Hel skoning? 1000 kr
Skor/broddar/sulor osv? Helskoning+Siliconsulor+Broddar 1400 kr
Milersättning? Bor granne med hovslagarn, så går dit vid behov
Betalar ni extra för tung/besvärlig häst? Min häst är inte tung och står still
Var bor ni/tillgång på hovslagare? I NordÖstra Skåne. Haft samma i snart 9 år.

Roslagen bor jag.

Helskoning med nya skor, nya sulor, 4 brodd i varje sko och jobbet går på ca 1300kr inkl moms har jag för mig (två år sedan jag hade hästen rundskodd på vintern)

Min häst har varit riktigt besvärlig tidigare och jag betalade runt 1600-1800kr första året innan hästen "friskförklarades" och jag har nu sedan dess normalt pris.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 127
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 052
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
695
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
4 105
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka