Kostnad för op av lösa benbitar

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare gnutte
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 14 995
G

gnutte

Ja det var som jag har misstänkt, hästen har lösa benbitar..:cry:
En i kota bak och en i has. Så nu undrar jag vad ni som har opererat era hästar de senaste åren har fått betala, eller jag omformulerar mig, vad den totala kostnaden har varit, då jag vet att en del av er har tur och har haft ett försäkringsbolag som har betalt, det har inte jag utan jag får stå för kalaset själv:(
Jag bor själv i trakterna av Lund så jag är ju mest intresserad av vad det kostar här nere men den kan ju vara intressant att jämföra lite i landet.
Blir det någon semester för mig eller blir det att jobba ihop till op:grin:

Sv: Kostnad för op av lösa benbitar

Kolla med ATG i Malmö om Palle Brink kan göra det. Annars är det ju Helsingborg, vet inte om Ugglarp gör sådana operationer, kolla också med Staffan Lidbeck i Löberöd. Tala om specifikt att hästen inte har någon försäkring som täcker detta. Det brukar ofta bli ett lägre pris då (!) Priset kan jag inte ens gissa iom att det gäller flera leder, men kolla med olika kliniker för jag tror det kan skilja ganska mycket.

Lycka till!

A

Ring hästkliniken på Jägersro och fråga. De kan göra det mesta på stående häst.

Jag fick min häst opererad liggande i Helsingborg för några år sen (lös benbit i hasen). Jag kommer inte ihåg exakt vad det kostade men att jag tyckte det var billigt, tror det var runt 8 000,- totalt och min försäkring tog det mesta.

Kollade ett flertal kliniker för 2 år sedan i Skåne då skulle det kosta ca 15000 för båda fram+ eftervård som kunde bli i princip vad som helst beroende på hur mycket som behövdes,han hade kotledsinfl båda fram pga lösa benbitar.. Var inte någon större prisskillnad bland de jag kollade.

Vi opererade i Helsingborg och där har de ett fast pris. Ring dit och hör, vi betalade 10 000kr Eller vi slapp betala eftersom Folksam tog det, men vi kollade pris ifall de inte skulle ersätta det

12 000kr för själva operationen i slutet av förra året för benbitar i has på Hbgkliniken.

ATG är dyrast på operationer så har du ingen försäkring som täcker det så välj annan klinik, gick på över 20000:- för ett tag sedan att plocka ut en enkel chipfraktur i ett framben som dessutom kunde tas med stående op, tack o lov täckte försäkringen iom att det var en avslagen frakturbit.
Slöinge (Halmstad) skall tydligen vara billigaste (bra ställe) att operera på som vet som rekommenderade det sa helt klart betalar det sig att ta den extra resvägen. Så kan vara värt att ringa och kolla med dem.

Liknande trådar

Hästvård Eller ostechondros, stavas lite olika har jag märkt.. Nåja, till saken. Min 5,5 åriga newforest valack blev haltoch svullen runt ena...
2
Svar
23
· Visningar
4 423
Hästvård Erfarenheter/kunskaper om lösa benbitar hos unga hästar?!? I detta fall gäller det ett bakknä och hästen är 9 mån. Fölet gjorde...
Svar
6
· Visningar
1 287
Senast: trolljahn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025