Lösa benbitar, osteochondros...

Sv: Lösa benbitar, osteochondros...

Kan tala om att så lätt är det inte :crazy: .
Jag har just opererat mina häst.Hade ett friröntgenintyg,från i höstas(tagen då hästen var i uppfödarens ägo).Täcknade försäkringen i dec. då jag köpte henne.Lösa benbitar konstaterades i år av en slump(hon stod i träning och hela stallet röntgades...).
Men försäkringen vägrade betala för op!För det första så sa de att"de fick inga lösa benbitar efter nio månaders ålder",och om hon trots allt fått det,så skulle jag bevisa att hon fått det efter jag täcknat försäkringen´.Liksom omöjligt att göra då det var nån månads glapp :crazy: .Så ta lärdom.Täckna försäkringen EFTER friröntgen.Men försäkringsbolagen är ju experter på att hitta kryphål :smirk: .
Lines-som var lyckligt lottad och hade handlat hästen av en av Svergies bästa uppfödare och har Svergies snällaste vet. :bow:

ako skrev:
STOR (inget att jämföra med lite bubblor i bakkotorna som många hästar har) genomgående, mjuk galla. På Krumelur är den större på fram/insidan av hasen, men det kan nog växla beroende på var OCD sitter.

Är det vanlig på araber? Vet ju att Din andra har en hasledsdefekt, men den verkar ju vara av unikt slag.

HUR stor är stor? Kele har ju förvisso sin muskelskada och muskelproblemen kring det i botten. Men en dag kom hon ju in med gigantiska (i mina ögon iaf, svårt när jag inte har ngt att jmf med) hasledsgallor, genomgående, mjuka, mest på framsida/insida. Avvaktade och avvaktade mer och nu (är några veckor sen de bara pang poff dök upp) och är ganska små (jmf med från början). Det som gjort att jag inte paniktåkt till vet är att det kom dubbelsidigt pang poff, möjligen vänster något värre än höger, men på VB sitter muskelskadan.

Araber är inte överrepresenterade när det gäller lösa benbitar, de brukar ha en förkärlek för cystor i så fall, i bakknäna. Men det är inte ovanligare att araber får det än andra raser, och det är ju tyvärr inte alltför ovanligt överlag.

Visions defekt ÄR en oerstochondrosdefekt, fast av ett så ovanligt slag och på så ovanligt plats att ingen sett på maken. Men en OCD är det i grunden.

Kele är ju eg som klippt och skuren för lite lösa benbitar överallt. Hon växte ju åt helvete för fort som föl (mamma mjölkade alldeles för bra) och jag avvande ju henne så fort jag kunde (nattetid vid fem mån ålder, helt vid sex mån ålder). Hade avvant tidigare om hon inte haft den dåliga smaken att vara sjuk när hon var fyra månader. Men hon växte FORT, alldeles för fort. Trots våra ansträngningar. Dessutom var hon STOR (för rasen) redan när hon föddes. Så, det skulle inte förvåna mig.

Det som förvånar mig är att det gick från inte gallig alls till extrema hasledsgallor över en dag, och att de var/är dubbelsidiga. Tänkte eg röntga henne nu, men eftersom jag iaf INTE vill OPERERA nu (svårt att fixa konvalescensen vettigt med det här underlaget) och det om det är lösa benbitar inte är av trauma (hon är inte öm eller något, hlt kan jag inte uttala mig om, var ju lite halt VB i skritt och lite halvt VB och HB i trav pga muskelskadan och sen har det inte gått att kolla henne. Gallorna kom EFTER muskelskadan (inte direkt efter utan efter ett tag). Så jag har, eftersom de gick ner (om än inte är borta helt) lugna mig med röntgen tills det är bättre förutsättningar för ev operation. (Ska jag NU se en rtg och vänta tills i maj för OP kommer jag bli ett vrak)

Storlek som en halv clementin, kanske. Varierar lite från dag till dag. I dag o igår har de varit mindre, i sbd med ligamentsskadan mkt större.

Jo, det är ju klart, hon växte ju oxå som ogräs som liten. Undrar vad det var för supergräs sommaren för två år sen ;)...

Min vet har fö lugnat mig med att op inte måste ske direkt, men däremot innan han sätts i arbete, så jag tror inte du behöver känna panik för att måsta operera NU om du röntgar, och tänk så skönt att röntga nu om du får veta att det inte är något!

ako skrev:
Storlek som en halv clementin, kanske. Varierar lite från dag till dag. I dag o igår har de varit mindre, i sbd med ligamentsskadan mkt större.

Jo, det är ju klart, hon växte ju oxå som ogräs som liten. Undrar vad det var för supergräs sommaren för två år sen ;)...

Min vet har fö lugnat mig med att op inte måste ske direkt, men däremot innan han sätts i arbete, så jag tror inte du behöver känna panik för att måsta operera NU om du röntgar, och tänk så skönt att röntga nu om du får veta att det inte är något!

Du missförstod mig nog lite. JAG skulle gå och noja över det om jag rtg nu och vet det är lösa benbitar, men vi har tid för op i vår. Jag vet att det inte behöver åtgärdas förrän hon ska sättas i arbete, så det var inte därför.

Men om jag VET att det är lösa benbitar där så jisses så mycket hälta jag kommer kunna stirra fram och oj vad jag kommer fara där och klämma och känna och dutta. Och få magsår.

Så det är för mina nervers skull jag väntar.

FÖRST kände jag att jag ville veta NU, men jag ändrade mig och kom fram till att jag bara skulle bli ett nervöst vrak iaf OM det är något.

Och visst vore det väldigt skönt att NU veta att det INTE är något. Men jag kan ju lika gärna få reda på motsatsen, och då lär jag bli ett vrak innan det är dags för op.. Finns det inget annat att oroa sig kommer jag noja ihjäl mig i hur de ska få i permanentkanyler och kunna spruta och :crazy:

Så jag tänkte försöka få till det som det blev med valacken (där var jag iofs inte alls beredd att de skulle hitta ngt som beh opereras). Dvs jag är in på fm och de opererar på em typ, jag vet vilka dagar de opererar, så om jag lite fint smyger in dagen innan med henne och röntgar, och så kan jag lämna henne där OM det behövs opereras *vissel*

Liknande trådar

Hästvård Hej på er! Min häst har ådragit sig en broddspark på hasen, resulterade i ett fånigt litet sår och cirka en grads hälta i trav...
Svar
6
· Visningar
2 703
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Jag befinner mig mitt i alla hästälskares mardröm.. Var hos veterinären i förrgår med vår 4åring pga att han var lite halt på ena...
Svar
7
· Visningar
3 521
Senast: Lavinia
·
Hästvård För lite mer än en vecka seda konstaterades min häst ha problem med kotleden. Svullen och rejält halt var hon så vi åkte in till klinik...
Svar
5
· Visningar
1 260
Senast: Miaa
·
Hästvård Vi opererade vår tre-åring i måndags för ostechondros i båda bakhaserna. I går var första gången som vi skulle lägga om bandaget hemma...
Svar
7
· Visningar
3 255
Senast: Fislisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka