Kostnad för häst

P

pappa

Hej på er ,jag är ny här men behöver lite hjälp. Vad kostar det att ha en häst/månad? Min tonårsdotter har ridit i hela sitt liv och nu vill hon ha egen häst . Jag skulle vilja ha någon sorts uppspaltning av kostnaderna och då menar jag allt. Jag förstår ju att kostnaderna kan variera med stora belopp vid tex veterinär besök osv men jag skulle vilja ha ett ca genomsnitt ett år utslagit per mån och gärna uppspaltat kostnad för kostnad.. om någon kan hjälpa mej med detta skulle jag bli mycket glad (Det gäller en stor häst ). Tackar på förhand .Mvh Dennis

Sv: Kostnad för häst

Det kan kosta allt från några få 1000 lappar till över 15 000 kr per månad, utan veterinärräkningar och så vidare.
Det är extremt olika och det finns mängder med trådar om du söker lite i forumet. :)

Vart i landet bor ni? En viktig fråga då det skiljer sig oerhört mot norrland vs. stockholm tex.

Som IronWill skriver - sök och du skall finna. :) En grov vägledning kan vara att en månatlig mediankostnad verkar ligga mellan 2500-4000 kr, själva räknar vi med 3000-3500 per häst utslaget över året inklusive allt som hästen behöver men exklusive träningar, tävlingar, periodiserade kostnader för sadel och hästtransport etc.

Kan göra en snabb uppställning på mina kostnader

Stallhyra ink halm 900 kr (obegränsat med halm)
Hö ca 400-500 kr. 8-10 kg beroende på årstid och hull. Betalar endast 1,5 kr/kg
Havre 160 kr/måndag. 1,5 kg om dagen
betfor 30 kr/månad. 200 gram om dagen
Mineraler + vitaminer ca 60 kr/månad
Träningar 2-4 ggr/ månad 150 kr/gång
Hovslagare 600 kr var åttånde vecka, helskoning

Försäkring betalar jag inte, det gör ägaren. Har hästen på foder.

Jag hamnar på mellan 1800 - 2500 kr i månaden för hästen.

Sen är det rätt stor skillnad på om det är en ponny eller en häst.
Om det är en häst som ska tävlas/tränas eller en ponny som ska ridas hemmavid.

Ska den tävlas behöver man plötsligt släp. Och släpet kräver en bil som drar bra. då skenar kostnaderna.

Jag betalar idag
Stallhyra 3300:-/häst och månad, där ingår havre 1bal torvströ/vecka hösilage fri tillgång 3 kg hö.
Hovslagare/6-8 vecka 800:- helskoning sommarhalvåret 1000:- helskoning vinterhalvåret.
Försäkring är beroende på ras och omfång på försäkringen.
Tandläkare var 4-6 månad 600:-
bränslekostnad att ta sig till stallet 4 mil t.o.r
Tränare mellan 150:- - 600:-/tillfälle beroende på utbildningsgrad.
extrafoder/ månad ca 1000:- (ena hästen är svårfödd)
Detta gäller för Stockholm och då står jag inte i ett "dyrt" stall utan ett normalstall.

Jag bor i en storstad och har de senaste åren haft hästen nära stan, på anläggningar där morgonfodring och utsläpp ingår på vardagarna, underhåll av byggnader och stängsel igår. Det ena lättillgängligt med lokalbuss, tillgång till två uteridbanor och bra ridterräng. Det andra med sämre ridterräng men ridhus. Grovfoder ingick på båda ställena, på det ena även strö och havre/betfor. Ena stället inkluderade täckesbyte, andra betalade man extra för det. För detta har jag betalat 2750-2900 kr.

Det finns två ridskolor nära stan som man kan åka lokalbuss till och som erbjuder fullservice, det kostar 4500-5500 kr plus anläggningsavgift som ligger runt 4000 per år.

En helskoning här kostar 1000-1200 och behövs var sjätte vecka.
Träckprov för mask 250:-, två gånger per år. Avmaskning 80-90 kr/dos.
Vaccination 3-400 kr, en gång/år
Tandkoll och eventuell tandslipning, räkna med 1-2000 en gång/år
Försäkring från ett par hundra och uppåt/månad.
Träning 2-300 per gång.

Sen är det vissa engångskostnader, man får räkna med 10 000-20 000 kronor för en vettig sadel som helst bör provas ut av en sadelmakare. Man kan komma undan billigare om man har tur, men man bör ha utrymme i budgeten för det. Vad gäller sadeln och hästens utetäcken bör man satsa på kvalitet. Ett bra regntäcke kostar runt tusenlappen.

Jag betalar

Stallhyra (inkl ut/insläpp, fodringar, hösilage och hö, en bal torvmix/veckan. Betfor, havre och grusmineraler, som jag inte ger till min häst.) 2850:-/månaden.
Täckesservice (höst, vinter, vår) 200:-/månaden.
Lucern 206:-/balen (20-25kg).
Mineraler ca 400:-/20kg.
Försäkring 144:-/månaden.
Hovslagare 650:-/var 8e vecka.

Stallet är beläget i Stockholm, dock en bit ut på landet (ca 45min med tåg från stan). Kommunikationer året runt (tåg + buss då det är skola), men inte väldigt täta - tåget går 1gång/timmen när det inte är rusningstrafik. Litet ridhus (plåt, torv/sandbotten), större ridbana (gummiflis), varmvatten och spolspilta, uppvärmd sadelkammare, bra ridvägar. Stallet har drygt 20st boxplatser.

E.T. ca 700:-/behandling (inkl resa).
Kolla masken 200-300:-/gång, två ggr/år.
Avmaskning 100-150:-/gång, beroende på Kolla masken.
Vaccination (hästinfluensa årligen, stelkramp var 3e år) ca 900-2000:-/år.
Tandkoll ca 1000:-/vartannat år.

Träning 120-1000:-/tillfälle, beroende på tränare. Rider varje vecka för tränare A; dressyr (ca 2/3 av gångerna), markarbete/hoppning (ca 1/3 av gångerna). Ett par gånger/år tränar jag för tränare B, som jobbar med problemlösning.

Hästen är bred över ryggen, och jag räknar inte med att kunna köpa sadlar begagnat. Jag hade turen att kunna köpa de första två begagnat, och dessutom till bra pris (4000:- dressyrsadel, 5800:- Hector/bladsadel för distansritt). Men imorn bär det av till sadelmakaren för utprovning av en ny dressyrsadel (den första är för smal och har inte kunnat användas på några månader nu) - räknar med 10-15 tusenlappar. Täcken (vintertäcke, lätt fodrade regntäcken) har jag såhär långt betalat runt tusenlappen/st för. Tränsen (Stübben resp Running Bear, det sistnämnda för distansritt) har kostat ca 1500:- resp ca 1000:-.

Senast ändrad:

Jag har förnärvarande två hästar uppstallade i två olika stall men båda två på landet strax utanför tätort.

För den ena häst betalar jag per månad
1 500 kr i stallhyra (600 kr under sommaren när den går på bete).
Ca 250 kr för kraftfoder.
Hovslagare 600 kr (men skos bara var 8;e vecka och då kostar det 1200 kr).
Försäkring ca 250 kr

Den andra hästen kostar per månad
1700 kr i stallhyra (genomsnitt, täckesbyten osv kostar extra)
800 kr kraftfoder
800 kr hö
Hovslagare 450 kr
Försäkring ca 250 kr

Det är de fasta kostnaderna. Sen tillkommer vaccinationer, maskprover/avmaskning, träningar, inköp av utrustning m.m. under året.

Som andra har sagt så varierar framför allt boxhyrorna ganska mycket utifrån var man bor. Jag bor i storstadsområde och här ligger hyrorna på ca 2.500 till ca 5000 per månad. I den lägre kostnaden gäller oftast att man måste ta några pass (släppa ut hästar, fodra etc) per vecka eller månad (beror ju förstås på hur många hästar som står i stallet) medan den högre kostnaden gör att man slipper ta såna pass och man tar bara hand om sin egen häst. I båda brukar boxströ och en viss mängd hö ingå, ibland kraftfoder också. Förutom stallhyran kan övriga månadskostnader se ut ungefär så här:

Försäkring - ca 500 kr (Var noga när ni letar försäkringsbolag. Man kan tjäna mycket på det)
Hovslagare - ca 700 kr ( dvs ca 1400 kr per tillfälle, sko/verka ska man göra var 6-8 vecka)
Diverse utrustning som kanske behöver bytas eller köpas - ca 500 kr
veterinärkostnader på en annars frisk häst (dvs. vaccination och avmaskning t ex. som behövs även på den friska hästen) - ca 2000 om året, ca 4000 om man har en häst vars tänder behöver kontrolleras noggrannare, varje år
Övrigt (tillskott, kraftfoder om det inte ingår i stallhyran osv.) - ca 750 kr

Minst en buffert som motsvarar självrisken på försäkringen bör man ha undanstoppat också.

Utöver detta är det ju en del engångskostnader såsom ett par bra täcken, en bra sadel, träns, grimma, grimskaft, eventuellt benskydd och några schabrak att byta mellan behövs också. Övriga nya saker som barnet vill ha (jo, man blir hagalen när man har häst) kan hon få i födelsedagspresent och julklapp.

Att få se den kärlek som ens barn visar för sin alldeles egna häst är värt vansinnigt mycket mer än vad hästen kostar, så om ni klarar detta utan att behöva äta nudlar halva månaden så tycker jag att ni ska slå till.

När det gäller stallplats så kan man tänka så här: Större stall med ridhus kostar förvisso mer, men man behöver å andra sidan inte åka iväg för att träna eftersom det ofta kan anordnas träningar/tävlingar på gården. Det sparar en del tid för er föräldrar och även bensinkostnader. Tänk långsiktigt så blir det bra ska du se :)

// Mamma till en tonårsdotter som också gillar hästar men som hade önskat större utbud när det gäller ridsällskap än sin morsa;)

*KL*

Kan också stolpa upp vad jag betalar just nu. Nu betalar jag nog lite mindre än de andra som svarat men det beror som sagt på var i landet man bor.
Detta är per månad:

Stallhyra Inkl. insläpp, utsläpp, kraftfoder, halm, hösilage (fri tillgång), täckesbyten, hagar, ridbana, mkt bra uteridnings möjligheter = 1800 kr.
Fodertillskott ca 500 - 800 kr
Hovslagare 500 kr (1000 kr var 8-10:e vecka)
E.T/massör 300-800 kr
Försäkring 230 kr

Per år:

Tandkontroll/vaccin ca 3000 kr
Utrustningsbyte ca 3000 kr

Har en buffert för oförutsedda saker såsom veterinär mm.
Köp bra sadel som passar direkt så slipper man kanske (obs bara kanske) byta ut den ofta. Bra täcken, träns, grimmor mm som slits. Sen vad hästen mer behöver beror på den.

Senast ändrad:

Som sagt, det varierar ju enormt, beror på hur dyra grejer man köper, om man gör andra investeringar (t ex hästtransport som någon nämnde), om man ska tävla - och då brukar man också behöva lite mer och ev. dyrare utrustning, hur dyr i drift hästen är, hur ofta och för vem man vill träna, osv, förutom det uppenbara att stallhyror och hovslagarkostnader kan variera.

Som någon sorts provisorisk budget räknar jag

Stallhyra snitt ca 1750kr/månad utslaget på ett år, spån och hösilage inräknat
Hovvård ca 800kr/månad
Övrigt foder (kraftfoder, mineraler, saltsten, andra tillskott, morötter, extra hö periodvis när det inte funkar med hösilage) snitt ca 500kr/månad
Utrustning och förbrukningsvaror (utan dyrare sadelinköp) ca 500kr/mån, MEN första året snarare 1000kr/månad.
Minst 500kr/mån i snitt extra för veterinärkostnader och oförutsett
Bensinkostnad för resor till stallet 800kr/mån
Träning 1000kr/mån

Summa: 5850kr

Avrundar man till 6000kr/månad stämmer det hyfsat överens med vad jag brukar lägga ut per år. Observera att stallhyran är av det billiga slaget (särskilt som spån, hösilage, anläggningsavgift och viss service ingår).

Dock borde kostnaderna egentligen bli mer, eftersom jag inte ens hade ägt en bil om det inte behövdes för att kunna ta sig till stallet. :P

Till Dennis: en häst kostar aldrig lika mycket alla månader.

Då jag har hästen hemma så har jag ingen stallhyra, men hade jag haft de hade den kostat 1000:- inkl ridhus/mån.

Detta äter min häst, ca 152 arabiskt fullblod hingst:
Hösilage 15kg/dag x1:-/kg = 450:-/mån
Betfor ca 1säck i månaden 109:-
Kevinal + 450:-/halvår eller bara b-vitamin ca 139:-/mån
Kraftfoder äter han inte just nu pga graviditet men annars blkr det ca 400:-/mån där för 2kg/dag.

Saltsten givetvis i box och hage. I box kostar den ca 20:-/vinter och i hage köper jag ca 5 stora saltstenar/häst på sommaren. Dvs 40:-/stx5= 200:-
Varma dagar suttar de i sig salt iprincip och därav myyycket vatten dricks vilke är dyrt om man tar komunalt i ex stall i stockholm centrum (tur man bor på landet..)

Mitt sto äter ca 16kg hösilage (varmblod) och bara betfor o lite vitamin b..
Under 10- så får mina hästar fri tillgång på hö. Dvs ca 20-25kg/dag.
Mitt sto är ridhäst, alltså inte haft föl utan de är rid-foderstat.

Han är superren av sig. Lägger 2spånbalar i månaden.
Han är inne mellan 22.00-06.00 vintertid på ett ungefär.
Mitt sto använder ca 6-8 spånbalar i månaden då hon kissar som en flodhäst.
Och bajsar rätt mycket.
En spånbal kostar mellan 61-90 kr.

Var 7:de vecka kommee hovslagaren ut.
Till hingsten blir det skor fram, 600:- inkl. Allt.
Till stoet blir det bara verkning vintertid, vår,sommar och höst har hon skor på frambenen bara. 300 verkning och 600 framskoning.
Mina hästar har aldrig haft mer än 2skor på sig samtidigt.
Helskoning görs på systers hästar då de gått med de hela livet. 1000:- kostar en helskoning här. Mycker trevlig och välutbildad hovslagare!

Dressyrträning på klubben kostar 250:- privat för två personer 1h.
En person 45min=280-300:-
Större grupp 150:-

Hoppträning grupp kostar 150:-.

Löshoppning 150:-

När de tar in specialtränare är vi uppe i 450:-/timmen för dressyren.
250:-/h för hoppträning i grupp.

Vaccination görs en gång om året, 700:- tar min veterinär här.
Är de fler hästar blir de 700:- för min häst och 300:- för varje extrahäst.
(2hästar sammanlagt 1000:-, 3 hästar 1300:-...)

Eventuella maskningar, kolla masken minns jag inte vad de kostar, men själva medlet kostar runt 104:-/st eller 60 paketpris (storstallar)

Försäkring 3500/år ungefär/häst. Jag rekomenderar Agria, jag betalar terminvis.

Utrustning köper jag då och då. Men har i princip allt som jag behöver..
Nästan lite väl många dubletter dock..
Men köper man ny häst utan utrustning behöver man sadel, träns, täcken, schabrak, lindor, benskydd, ja allt ni vet.. Kan hamna mellan 15-50 000:-...
Köper du en häst med sadel, var noga och kolla märke, årsmodell, ta med någon som kan säga om den passar eller inte! Annars riskerar du att bli lurad på pengar och sadlar är ta mig fan inte billiga..

Veterinärbes. Eran häst för er egna skull så ni slipper onöödiga vetnerirkostnader (eventuellt:devil:)

Ridhuskort ligger runt 700-1000:-/år.
Bensinkostnader till o från träningar/tävlingar...

Jag vet inte om jag glömt någonting. Jag märker!

själva räknar vi med 3000-3500 per häst utslaget över året inklusive allt som hästen behöver men exklusive träningar

Här gäller det såvitt jag förstår en tonåring. Därför skulle jag verkligen rekommendera att träningskostnader (en träning i veckan) betraktas som en del av själva baskostnaden för att ha häst. Jag ser det som en säkerhetsfråga, faktiskt. (Förutom att det är roligare att träna och utvecklas än att inte göra det.)

Med träning, uppstallning, foder, strö, viss service, veterinärvårdsförsäkring (har ingen livförsäkring) och hovslagare hamnar jag på en månadskostnad kring 5000. Det liknar ju dina belopp, och jag bor nog i ett något dyrare område (och har tillgång till ridhus inom nämnda summa).

För min del tillkommer kostnaden för att åka till och från stallet i bil varje dag.

Södra Norrland, liten tätort

Stallhyra, ingår utsläpp/insläpp/täcke/el o vatten 1150
Hö, varierar mellan 100-600 kr beroende på tid på året.
Spån, 0-250, ditto
Försäkring 300
Skoning 350
Havre mm 150 ca. (hon äter inte mycket utöver hö)
"Hästkonto" typ köpa/spara till prylar/veterinärräkningar 500

Har just köpt transport på avbet., 1200

= 4400 som dyrast :eek::eek: (jag hatar egentligen att göra såna här uträkningar, man ska helst inte tänka på det för att kunna se familjen i ögonen).

Billigare på sommaren då hon går ute 24/7 och då inte förbrukar spån eller mycket hö.

Tillkommer medlemskap i ridklubben, träningar, vaccinering/avmaskning, flugsprej på sommaren mm, blir inte mycket pengar utslaget på ett år men finns med som kostnad ändå.

Glömde säga, jag har gångavstånd till stallet så räknar inte med bensin, det måste man om man står en bit bort.

Senast ändrad:

Som du säkert förstått så skiljer sig kostnaderna mycket åt beroende på var man bor, vad man vill med sin ridning etc.
Fråga runt litegrann i de stall som finns där ni bor och se vad det kostar, finns ridhus (behöver ni ridhus?) etc. Säkert finns någon ridlärare eller liknande ni kan fråga om övriga kostnader. Sen är det bara att ta ett djupt andetag - och hoppa..

Trodde aldrig att vi skulle ha råd med en häst när vi köpte den förste för 10 år sedan. Efter några år blev de två... Nu undrar jag om det går att klämma in en tredje... Visst, man får rätta in sitt övriga liv därefter. Krogbesöken är försvinnande få och chartersemestrarna lyser med sin frånvaro, men just nu är det värt det. Hur det ser ut om 5 - 10 år kan man inte sia om nu.

Kanske foderhäst är ett alternativ om ni vill prova på?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 598
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Jag går nu i tankarna på att köpa min egna första häst (med stöd från föräldrar, är 17 fyller 18 i höst). Vi har länge pratat om...
Svar
12
· Visningar
2 770
Senast: Almii
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 228
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 833
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar