Kostnad för föl m.m?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tiney
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 797
T

Tiney

Har funderat att ta föl efter mitt 18-åriga arabsto:)hon är i fin kondition och i bra hull, men eftersom det i sånnafall blir första gången för mig att skaffa föl så har jag lite fundringar:)

1. Ungefär vad kostar det att "bli med föl" (alla utgifter från betäckning till fölet säljs?):rofl:

2. Vad ger ni erat dräktiga sto?mineraler,vitaminer hur mycket?

3.Vad ska fölet äta?När får den börja äta krafftfoder m.m?:angel:hur mycket (ca)?

4.Berätta era dåliga/bra erfarenheter att ta föl:bump:

Tack på förhand!

Sv: Kostnad för föl m.m?

1) vad det kostar beror på ras, hur bra hingst man vill ha och vilket betäckningssätt man använder sig av. Sen hur fertil stoet är spelar ju även så klart roll. Graft räknat går det på drygt 15-25000kr att få märren dräktig, sen får man räkna med extra foder iaf de 3 sista månaderna och under digivningsperioden. Sen kostar registrering, DNA-typning och chipmärkning av fölungen.

2) De får samma mat som de hade fått icke dräktiga, dvs bra grov foder med riktigt bra värden och den kraften de behöver samt E-vitamin tillskott. I kraft väg ger jag kornkross, havre och mineraler (jag ger krafts gröna eftersom de passar bäst till mitt ensilage) ena stoet som lätt faller ur får även soja för säkerhets skull.

3) Fölungarna äter av mammans mat rätt tidigt. Efter sommarbetet när jag stallar in brukar jag ge fölungen en egen hink vid alla mål (jag har dubbla krubbor) för att den också ska få, när fölungarna blivit större är morsorna ofta trötta på dom och kör undan dom så det är lugnast så här tycker jag. Jag ger fölungen samma mat som mamman men i en mindre mängd = några dl betfor och lite havre + mineraler.

4) Jag har haft en dålig erfarenhet hittintills *peppar peppar för att det inte blir fler* första gången jag betäckte så kastade stoet utan synbar anledning 6 veckor för tidigt, försäkringsbolaget krävde ingen obduktion så jag vet inte varför han dog, veterinären trodde på nån missbildning invärtes eller bara ren otur. Stoet tog sig på första semineringen några månader senare och födde året därpå ett friskt fint föl!
Man ska veta att det kan gå riktigt snett när man tar föl, fölungen eller stoet kan stryka med tex men om man läser allt man kommer över om fellägen och vad man ska ta sig till om nåt händer så ökar chanserna drastiskt att allt går vägen ändå om det börjar snett. Då är man beredd. 11månader är en lång tid och man hinner helt klart oroa sig en del MEN när det väl är dags och den lilla spelevinken kommer ut så är man lyckligast i hela världen :love:
Det är helt klart värt det!

/Quickstar som med spänning inväntar barnbarnen som förväntas anlända i maj

Liknande trådar

Foder & Strö Vad ska man göra om man har ett svårfött, kräset fullblod som är dräktigt? Det enda foder jag får i henne är c a 2.5 kg hel havre...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: totinonna
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 085
Senast: axel
·
J
Avel hej! Jag har ett 23 årigt irlänskt korsningsponny sto, som det skulle vara roligt att ta föl på (det skulle vara hennes första...
Svar
10
· Visningar
1 270
Senast: Görel
·
Avel Nu behöver jag lite hjälp från en "welsh-nördar" :D Jag ska tillverka en liten welsh partbreed nu till våren med mitt arabsto och...
Svar
7
· Visningar
1 423
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka