Kostnad för foder/månad

Sv: Kostnad för foder/månad

glömde kostnaden=)

Hösilage ca 500 kr/månaden
havre ca 10 kr/månaden =)
Krafft protein ca 70 kr/månaden
Betfor ca 10 kr/månaden
mineraler ca 40 kr/månaden
e-vitamin ca 15 kr/månaden
b-vitamin ca 30 kr/månaden
morötter ca 100 kr/månaden

=775 kr/månaden i foder

sen e de stallhyran på 1500 kr/månaden
Och spånet på ca 300 kr/månaden
Och försäkringen på ca 400 kr/månaden
och hovslagaren var åttonde vecka á 900 kr. (450 kr/månaden)
så det blir 3400 kr/månaden allt som allt!

Och då har jag inte räknat me alla saker man bara MÅSTE ha! som det där assnygga täcket=) å den gulliga grimman å det fina schabraket:rofl:

Jag lovar. de går ett par hundra till sånt åxå:bump:

Så räkna med ca 4000 kr/mån för att va på den säkra sidan. e man inte shoppgalen som jag är det alltid nått man behöver pengarna till som ex. veterinär, instruktör osv.

Lycka till

Kolla upp boken jag rekommenderade - det står sånna siffror och annat som är bra att ha koll på i samband med utfodring av hästar :)

Pia skrev:
Jag var duktig förra året och skrev kassabok för allt som rör hästarna. Jag har tagit med allt: foder, strö, veterinär, hovslagare, avmaskning, försäkring, utrustning,osv. minsta lilla hovkrats är med. Vi gjorde inga stora utrustnings-inköp förra året, inga sadlar eller så, men en del täcken blev det ju som vanligt:angel:

För våra 3 hästar blev totalsumman: 33017,50 delat på 12 skulle det bli ett genomsnitt på 2751,45 i månaden. Dela det på 3 hästar så blir det 917:-

Det som inte är medräknat är ryttarens utrustning, kostnader för träning och tävling samt hästtransporten.
Dessutom har vi eget stall, så det blir ingen stallhyra.

Våra hästar är en nordsvensk (som äter massor), en D-ponny och en shettis (som äter minimalt).
Hoppas jag kunnat hjälpa dig lite på traven.

Tack snälla för info! :banana:
917:-/mån/häst det var inte dyrt det för alla de utgifterna :D
Ska nog göra som du, föra nån slags kassabok så har man full koll på utgifterna.
Tack!
:bow:

Tack! :bow:

Men hur 17 har man råd med 4000:-/månaden!!! :confused: :o

ang skrev:
Kolla upp boken jag rekommenderade - det står sånna siffror och annat som är bra att ha koll på i samband med utfodring av hästar :)

Tack, ska kolla upp boken, behöver nog ha en bra bok om "Att skaffa häst" ändå,
det är så himla mycket man måste veta och kunna innan hästen vl står på plats i stallet. :D

Jag ser att du bor i STHLM så du får nog räkan med de där 4000kr... det verkar vara svindyrt där!
Om du inte har tur att hitta en ovanligt billig stallplats. Men allting är dyrare i STHLM! Dubbelt så dyrt, verkar det som.

917kr som någon hade räknat ut var ju ett genomsnitt för TRE hästar varav en var en liten shettis. Dessutom hade hon EGET stall!
Med en stor häst måste du räkna med minst 2000kr/mån oavsett var i landet man bor. (för stallhyra, foder, strö, ev. skoning i det)

Och sen vill jag säga - man lär sig mycket när man väl skaffat sig en häst så ha inte för höga krav på dig själv! Du verkar ha en god vilja att sätta dig in i och lära dig och göra det bästa för din blivande häst - DET är en god start. Och du har väl kunniga folk som kan hjälpa dig när det krisar?
Jag kunde inte mycket när jag köpte min, och kan verkligen inte ALLT nu heller. Dt här med foder har jag lärt mig nu de senaste 2 åren och hästen hade haft i 6år innan dess.:angel:

Med sunt förnuft och god vilja kommer man långt. Läs böcker om hästens beteende och vanor, lär dig hur en häst fungerar men se det inte som en examen som du måste klara... Häng här på Buke och läs trådar, fråga om du har frågor osv. så har du snart tillräcklig kunskap för att skaffa dig en egen häst. :smirk:

Jag har lärt mig allra mest här på Buke, tror jag.

Tack alla för bra svar! :bow:

Milly jag håller med dej om att ALLT är mkt dyrare i STHLM! :mad:
Det är det sämsta med att bo här och viljan att ha häst.

Har dock hittat ett lite stall norr om stan där de erbjuder bra service, dock inte full service för en bra peng,
så dem kommer jag att lägga på minnet till den dagen det närmar sig hästköp ;) :banana:

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 500
Senast: Angel
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skulle verkligen behöva någons hjälp med att veta om vi har råd med ponny (kat C), eller åtminstone vad månadskostnaden blir...
2
Svar
21
· Visningar
3 499
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 813
Senast: Zamira
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 831
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet