kostnad för ben koll??!!

border_kelpie

Trådstartare
Hej

Jag undrar hur mycket en ben/led koll kan kosta?? där man kan se om hundens ben är friska eller inte...
Då en kompis blandras tik på 6 månader har börjat halta så fort hon springer eller leker :crazy:

Mvh Carolin

Sv: kostnad för ben koll??!!

Omöjligt att säga eftersom det är ett vanligt veterinärbesök som krävs. Beroende på vilka prover och hur många röntgenplåtar som tas, så sticker kostnaden iväg olika mycket. Man kan räkna på någonstans mellan 500 - 3000 för ett första besök i hältutredning. Är det något enkelt, som tovor mellan trampdynorna, kan man landa billigt. Det troligaste är dock att det drar iväg lite.. Det hjälper helt klart plånboken om hunden är försäkrad.

Inte ens om det satt en vet här skulle du kunna få ett vettigt svar.
Först är det poliklinikavgift, sen undersökning, bl palpation o böjprov, samt förmodligen även skritt o galopp prov.
Med största sannolikhet så krävs det röntgen oxå.
Så det kan altså bli ganska dyrt.
Det klassas o andra sidan som djurmisshandel att inte se till att en sjuk hund får erfoderig vård.

mvh

Som liten jämförelse så ett besök på Ultuna, med undersökning, klinikavgift etc, men utan några prover, röntgen osv kostar ca 1500 kr.

Hos min privata hemmavet t ex blir det billigare dock, så går liksom inte säga. Ring den veterinär du tänkt åka till och kolla. Dock kan de bara ge prisuppgift ungefär enligt ovan, dvs ett 'standarsbesök med undersökning men inga prover/rtg/etc kostar ca X kr'

Med största sannolikhet blir det röntgen och provtagning. Och med en ung hund är risken att det är t ex tillväxtrubbningar i skelettet, då blir det ofta frågan om operation.

Men din kompis är tvungen att nu genast låta hunden veterinärundersökas.

Jag hade åkt oh kollat hunden avsätt kostnad.
Vet att en vanlig koll på höfterna här kostar 1050 kr
men jag vet faktiskt inte vad kan gå på..

Ett tips kan ju vara att undvika att hunden får springa o leka i en vecka Ha den i koppel. Haltar hunden efter det så uppsök veterinären. Kan ju vara så att hon fått en smäll eller vrickat sej därav hältan.

Vad det kostar har jag ingen aning om men ring o fråga.

Jag tyckte min tik var stel och småhalt så jag bokade tid hos ortoped på ett större djursjukhus.

Han böjde, klämde, drog och gjorde böjprov och såg henne springa. Samt tog ett blodprov för att utesluta fästingsjukdomar. Notan slutade på 2500kr och hunden konstaterades frisk om än kanske i behov av massage/stretching.

Genom åren har mina unghundar ibland blivit lite diffust halta. Jag har då dragit ner rätt kraftigt på aktivitets-nivån under 7-10 dagar. Bara koppelrastat och bränt energi på hjärngympa. Hittills har de alla blivit fullt återställde efter detta!

Ett vanligt problem - hos de lite större raserna - är ju dessutom växtvärk.
Detta kan konstateras via röntgen, men även ganska enkelt genom att man klämmer på benet. Man tar en tag om ex ett framben och klämmer! Fingrarna placerade på benets baksida och tummen på framsidan, sedan klämmer man rakt på själva benet med tummen. Nästan alla växtvärkshundar reagera på detta! De har ju ont i "benhinnorna" - om jag ska förklara det enkelt!

/Ulga

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 435
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 008
Senast: snöflingor
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 287
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 390
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka