Kostnad för att dra ut vargtänder?

A

ArabianGirl

Bör man alltid dra ut vargtänder? Hur mycket kostar det ungefär att dra ut 2 stycken? Kontaktar man en vanlig veterinär när man vill göra det?

Sv: Kostnad för att dra ut vargtänder?

Ska dra ut min pålles vargtänder, vägrar stoppa bett i munnen på honom innan dom är borta, min vet ska dra ut dom så brukar bara vara att ringa. Kostnad vet jag dock inte. så hoppas fler svarar i tråden :D

*knapplån*

Tar ni tänderna hos tandläkaren, på klinik eller hemma istallet av en distrikta?

jag hade ute vet för att dra ut Min unghästas varjtänder i år,, han raspade även gamla hästen.. Båda hästarna drogades och Dacke (unghästen) fick lokalbedövning, hela besöket varade i nästar 2 timmar, och kostade mig 1700 vilket jag inte tycker är mycket:) Nej man behöver inte alltid ta bort vargtänder men man tar bort dem i fall de är slitna av bettet.

När brukar det vara dags att dra dem? När de fyllt 2?

Innan du ska börja vänja hästen vid bettet, skulle jag föreslå.

Till TS. Det finns olika läror om detta med att dra ut vargtänder eller inte. Den vanligaste åsikten (vad jag vet, har ju inte gjort någon enkät såklart... ;)) är dock att vargtänder ska dras ut eftersom dom sitter där bettet ska ligga.

Då lägger jag till en följdfråga..

Är det sämre/bättre att "slå" ut dessa tänder? Vet att vissa slår ut dom.. Drar alla vet. ut dom?

/ Lavinia, vars nya kanske får problem med sina..

Då lägger jag till en följdfråga..

Är det sämre/bättre att "slå" ut dessa tänder? Vet att vissa slår ut dom.. Drar alla vet. ut dom?

/ Lavinia, vars nya kanske får problem med sina..

Att slå ut vargtänderna är en förlegad metod som inte borde få användas. Roten slås av och risken för komplikationer är stor (infektion och fistelgångar, ömhet när bettet "klämmer" tandköttet mot tandresten).

Vargtänder ska hävlas ut, dvs lossas med hjälp av speciella instrument och avlägsnas med rot och allt.

Innan du ska börja vänja hästen vid bettet, skulle jag föreslå.

Till TS. Det finns olika läror om detta med att dra ut vargtänder eller inte. Den vanligaste åsikten (vad jag vet, har ju inte gjort någon enkät såklart... ;)) är dock att vargtänder ska dras ut eftersom dom sitter där bettet ska ligga.

Men om jag ska börja vänja henne vid bett nu då? (Hon har inga nu, är bara 15 månader ännu) Ska iof ha gummibett, men du kanske menar innan vi ska börja "jobba" med bett kanske (ridning/longering/tömkörning)? Nu ska hon bara ha det några studer i taget och bli ledd lite.

Be vet kolla om vargtänderna stör, om så ta bort dem direkt. Man behöver ju inte direkt vänta tills hästen är två år.

Hm...:o

Har hon inga vargtänder nu kommer hon sannolikt inte att få några alls.

Enligt min veterinär är det långt ifrån alla hästar som får vargtänder. Min förra unghäst hade tex bara på ena sidan.
Tror att veterinären fakturerade runt 1200kr för att ta bort den.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 995
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II