Kostnad för att dra ut vargtänder?

Sv: Kostnad för att dra ut vargtänder?

*KL*
Hade ute veterinär till mina två 3-åringar som båda hade vargtänder men vet sa att det var mjölktänder så de skulle trilla av sig själv. Har aldrig hört detta tidigare, kan det stämma?

*KL*
Hade ute veterinär till mina två 3-åringar som båda hade vargtänder men vet sa att det var mjölktänder så de skulle trilla av sig själv. Har aldrig hört detta tidigare, kan det stämma?

:confused: aldrig hört... Jag skulle nog dubbelkolla... Vet du hur mycket din vet. verkligen kan?

Att slå ut vargtänderna är en förlegad metod som inte borde få användas. Roten slås av och risken för komplikationer är stor (infektion och fistelgångar, ömhet när bettet "klämmer" tandköttet mot tandresten).

Vargtänder ska hävlas ut, dvs lossas med hjälp av speciella instrument och avlägsnas med rot och allt.

Kunde inte sagt det så bra själv... :bow:

*knapplån*

Tar ni tänderna hos tandläkaren, på klinik eller hemma istallet av en distrikta?

Min förra foderhäst hade 1 vargtand som hon hade JÄTTE ont ut av, och då drog en tandläkare ut den. Fast vetrinären var med. Dom samarbetade alltid när de gällde hästens mun. Hästen var då 10 år när vi drog ut den:O Dom som ägde henne hade inte märkt den=/ de var de första jag märkte när jag hade ridit henne ett par gånger, hon gapa och var jätte hård i munnen, så vi kika in och då hade hon en vass vargtand som var inflammerat=/ vet inte hur länge hon kunde ha gått med den, men oftast får dom ju dom vid 2-3 års åldern. usch stackars häst säger jag bara. Så jag rekommenderar att absolut ta bort dom, även om hästen inte får "ont" ut av det. För det kan dom få.

Senast ändrad:

*KL*

Nej. Vargtänderna är permanenta tänder.

Jag drog ut två vargtänder på min två-åring innan betessläppet. Det tog ganska lång tid (c:a 1,5 timme) för de var stoooora, men roten var fin i formen och de kom ut hela o fina:laugh:

Jag fick betala totalt 1100:-

När jag frågade veterinären om pris innan besöket sa han att det kunde kosta allt från 800-1400:- beroende på hur lång tid det tar.

Allt gick superbra och jag är helnöjd med hans insats!

*KL*

Vargtänderna är permanenta tänder som enligt min veterinär en gång i tiden för mkt länge sedan hade en funktion för hästen. Då ormbunkar ingick i deras föda och de använde vargtänderna för att knippsa av ormbunken vid stjälken.:idea:

Vargtänderna är permanenta tänder som enligt min veterinär en gång i tiden för mkt länge sedan hade en funktion för hästen. Då ormbunkar ingick i deras föda och de använde vargtänderna för att knippsa av ormbunken vid stjälken.:idea:

japp det stämmer! jag frågade nämligen min hästtandläkare varför de hade vargtänder och han sa samma sak som du skriver! :) Så vargtänderna i dag på våra hästar fyller ingen funktion. men de brukar inte gärna ta bort dem om de inte orskara besvär...

Ringde min ATG-klinik nu, de skulle ta ungefär 2000 för att dra ut vargtänder, beronde på hur mycket lugnande och så det behövs.

Borde det inte vara billigare med distriktaren eftersom man slipper klinikkostnaden då?

nja det kan ju vara så, men glöm inte att de tar en inställningsavgift.. plus bensin och restid.. Du kan ju höra med distriktarn vad de tar.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 995
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II