Kostnad av röntgen

Ronjuwi

Trådstartare
Någon som vet på ett ungefär vad en röntgen av rygg kostar? Ländryggen då. När vetrinären kommer ut med röntgen..

Sv: Kostnad av röntgen

Vet inte vad det kostar men för att kunna röntga länden måste du nog köra in hästen till en klinik som har speciellt bra utrustning. Det är svårt att få bra plåtar på länd och kors men det går i vissa fall. Det beror på hur hästen ser ut också. Att det skulle gå att få bra plåtar på ländryggen med en portabel utrustning känns lite tveksamt. Risken finns att du får betala för något som inte går att använda.

De portabla utrustningarna är lika bra som de fast installerade nu när det är digitalt så ingen skillnad alls, tom bättre när det handlar tex om att röntga nackkotpelaren för de kommer åt bättre.
Det var förr när de var den gamla analoga typen av röntgen som de portabla var sämre.

Kostnaden är ju individuellt från veterinär till veterinär vad de tar per bild och sen också hur många bilder som behöver tas så helt omöjligt för någon annan än den tänkta veterinären att svara på.
Sen är det ju inte bara bilderna som kostar utan resa och själva besöket också vilket gör det ännu omöjligare att svara på.
Skiljer väldigt mkt i hur mkt de tar per bild jag har tex tre olika ställen att röntga på dels en som gör det hemma dels två olika kliniker och de har helt olika priser alla tre. Den ena är billigare på få bilder medans en annan är betydligt billigare om man skall ta många bilder.

Jag har betalat 1500kr för ryggröntgen. Till det kommer såklart klinikavgifter och moms.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 614
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
596
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka