Kosten att laga ett täcke?

iNHALE

Trådstartare
Täckes-säsongen kan man nog påstå har börjat på allvar nu med tanke på det väder vi haft senaste tiden och som bekant är det ingen ovanlighet att täcken får revor och går sönder lite här och var. Tänkte därmed det kanske vore kul med en tråd där folk kan bidra med sina bästa knep för att laga hästtäcken.

Så berätta nu, hur gör du när du lagar täcken? Har sett folk som gärna använder såna lappar man stryker på med strykjärn, vissa syr på lappar med symaskin, andra syr ihop revorna för hand.

Sv: Kosten att laga ett täcke?

Lappar från gamla täcken och textil lim om det handlar om regntäta/avvisande täcken. Annars sy och tråckla. Sambon fixar!

Jag tråcklar ihop med björntråd och säkrar sömmen mot väta med superlim. Det blir inte vackert, men det blir helt och tätt :)

Jag har fått med ett par "lappar" av tyget när jag köpt mina täcken. Jag har tråcklat ihop och om det är utetäcke har jag limmat över med en sån lapp. Det har funkat finfint:)

Jag zick-zackar fram o tillbaka som en galning med symaskinen över hål och revor, det brukar hålla riktigt bra. :D Symaskinen får verkligen bekänna färg hos mig..

Jag fick offra 4 täcken i vintras :cry:för där va en som va förtjust i min häst och stallägaren ville inte flytta runt bland hagarna och hade inte fler så min kunde gått själv. :( Kasta 3 sen blev jag trött på utgifterna och försökte sy själv men de gick åt skogen. Lämna sedan in de till en privat person. Tror hon tog 150kr för att tvätta, laga och inpregnera. Sjukt billigt men lätt om man själv kan laga.

Min foderhäst är tackochlov en riktig surtant som går iväg om nån går nära, så för det mesta slipper jag laga några täcken. Men de gånger det har behövts har jag sytt ihop för hand med dubbel björntråd och sedan tätat sömmen med textillim. Det brukar hålla bra.

Nu brukar jag aldrig få några jätterevor i mina täcken utan bara mindre hål.
Gissar att det beror på att jag oftast köper dyrare täcken som har ett bra yttertyg.
Men om/när det blir hål brukar jag använda ett gummilim som är superbra!
Slipper man att det blir hål som kan läcka om man syr med symaskin och det håller 1000ggr bättre än textillim :)

Hål/revor på yttertyget i regntäcken, lagar jag med lappar som jag köpt av sadelmakaren (vet inte exakt vad det är för material, samma som de använder vid lagning åt kunder). Syr fast med hjälp av symaskinen.
Revor i ull/fleecetäcken och liknande lagas med hjälp av symaskinen. Drar ihop, vänder täcket utochin så att sömmen hamnar på insidan, syr ihop.
Spännen, remmar etc som lossnat/skadats/behöver bytas av någon anledning, sys även de med symaskinens hjälp.

Jag är inget fan av handsömnad, det tar sån tid med utetäckena (:angel:) och jag upplever det som alltför tjockt att sy i hyfsat grova nylonremmar för hand. Skador på innerfodret i utetäckena lagas dock för hand om det går att laga på vettigt sätt (har so far dock klarat mig från den typen av skador).

Jag tycker det är skitbökigt att laga täcken med symaskinen, man blir ju galen av att manövrera runt det stora täcket. De små som ponnysarna har går ju an, men till den stora hästen är det ju en mardröm att laga på maskin, jag skulle hamna på akutpsyk om jag försökte.

Hur gör ni som lagar på maskin, tycker inte ni att det är bökigt?

Lite trixigt är det, men man lär sig ;) Jag försöker att ha täcket i knät i någorlunda stor utsträckning, för att slippa sitta och hålla det uppe på bordet.

Jag använder antingen tyg från ett gammalt utetäcke eller en lapp som kommit med när man köpte täcket nytt.

Använder:
Kontaktlim. :bow:
lapp 1
lapp 2
Tunga böcker lr liknande

Stryker på kontaktlim på en lapp(1) som täcker revan/hålet. Sätter det UNDER yttertyget. Alltså mellan foder och yttertyg. Yttertyget måste oxå ha lite lim på undersidan. OBS att limmet ska ha torkat innan man pressar ihop lappen(1) och yttertyget.

Limma på revan och runt revan på yttertyget. Limma även på undersidan av lapp 2. När limmet torkat, pressa ihop lapp 2 och yttertyget.

Lägg under press under natten.

Lagningen är vattentät och håller i tvättmaskinen oxå! Dessutom enkelt och billigt :laugh:

Det låter onekligen som något till och med jag skulle klara! Symaskin äger jag inte ens...

Kl

Tråden är lite gammal, men tänkte chansa på att ställa min fråga här i stället för att göra en helt ny tråd :)

Är det någon som har en idé på hur man lagar innerfoder på ett regntäcke?
Tog reda på ett jättefint kastat bucasregntäcke där innerfodret släppt lite..
Det var väl anledningen till att det var kastat, men jag tyckte täcket var för fint för att inte ge det en chans, i synnerhet när täckets utsida är helt och fint samt att det är ett kvalitetstäcke som säkert håller många år till med lite kärlek!
Om inte annat går ju fodringen att ta bort helt..

Det har då släppt i fleecetyget uppe mot mank/nackdelen på täcket. Det finns kvar tyg mot kanterna så att säga, kan man lappa ihop nytt fleece i de kanterna?
Går det att byta ut hela fleecefoder eller laga det på ett smidigt sätt tro?

Blev jättepeppad på att renovera fler täcken och främst fodra upp alla regntäcken utan foder jag har..gillar dem men dock anser pålle att de är för tunna :grin:

Vill du ha det vattentätt kan du inte sy igenom båda lagren. Antingen kan du sy fast en lapp för hand på insidan eller så gör du så att du sprättar en bit av kantbandet och lagar fodret på maskin genom öppningen och sen sätter tillbaka kantbandet. Tänk på vad du använder för tråd. Vanlig sytråd blir för klent om du inte syr fram och tillbaka många gånger och är det uppe på manken eller i bogen kan det då bli skav. Är det bara sömmen mellan de olika tygen som gått upp är det bara att tråckla igen.
Hur du ska göra beror på hur stort hålet är och hur mycket energi du vill lägga på det.

Tack för svar :)

Sy i själva regntyget kommer jag inte göra.
Har tyvärr ingen bild..vet inte riktigt hur jag ska förklara det heller, men innerfodret är ju i fleece och det har släppt uppe i halsdelen framtill kan man säga, men det har inte släppt kant i kant utan det finns fleecetyg kvar i kanterna, så min tanke var ifall man lätt kunde sy ihop med en ny tygbit..eller rent av byta ut hela fodret..Tänker mig att man i så fall klipper bort allt tyg men ser till att lämna kvar i kanterna, kan det funka? (annars lappar jag bara)

Jag är värdelös på att sy..går det att sy utan symaskin, kanske en dum fråga? :angel:

Hade jag varit du hade jag tråcklat ihop det för hand och använt en fleecebit som lapp om det behövs lappas.

Inte symaskin då syr du ju genom yttertyget å pajjar hela täcket.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka