Kosten att laga ett täcke?

Sv: Kosten att laga ett täcke?

Är resten av fodret helt ska du inte ta bort det utan sätta en lapp. Den syr du dit för hand. Vill du ha det snyggare och hållbarare kan du lossa kantbandet och trä in lappen under i framkant och sen sy fast igen. Den lilla kant som är kvar håller förmodligen inte så länge att fästa i.

Jag har letat efter ett bra fleecetyg, det ska ju åtminstone likna det som brukar vara i hästtäcken tycker jag men jag hittar bara de stela varianterna tyvärr, eller de jättetjocka..kan inte hitta mellantinget som jag vill ha :angel:

Så nästa idé är att lappa över alltihop med ett redan färdigt fleecetäcke som ändå bara ligger och samlar damm..Kan det vara en idé? Altså att sätta dit ett fleecetäcke på undersidan bara.. Då är ju åtminstonne passformen optimal på fleecedelen :)

Har insett att det tyg som sitter där just nu ändå är för äckligt..det är mängder med vitt hår och jag har en brun häst, så skulle helst vilja få bort det helt och det är ingen kandidat för att tvätta, inte hemma åtminstonne då brinner nog maskinen upp.

Nu brukar jag aldrig få några jätterevor i mina täcken utan bara mindre hål.
Gissar att det beror på att jag oftast köper dyrare täcken som har ett bra yttertyg.
Men om/när det blir hål brukar jag använda ett gummilim som är superbra!
Slipper man att det blir hål som kan läcka om man syr med symaskin och det håller 1000ggr bättre än textillim :)

Väcker liv i den här tråden igen då jag håller på att laga täcken efter vinterns bravader.
Jag har provat textillim men gillar det inte, får aldrig till det riktigt. Vad är det för gummillim du använder? Provade att googla men det fanns lite olika att välja på :)

Jag brukar köpa gummilim från Biltema, kostar typ 20-30kr och jag är väldigt nöjd med den.
Men det finns nog andra märken som fungerar minst lika bra :)

Horseware har ett bra lim att laga täckena med. Finns att köpa/möjlighet för deras återförsäljare att ta hem.

Man kan köpa limmet separat, eller köpa lim + lapp-kit (rambomaterial men funkar till alla täcken). Då jag även har deras täcken som är slitstarka så har jag inte haft större revor än 10 cm att laga, men de som har lagats har hållit tätt, och mindre hål häller man bara lim i utan att lappa. Jag syr inte.

Har även använt detta lim + lapp-kit för att laga en overall till en unge som var "knägångare" under vinterhalvåret. Lagningen höll bättre än resten av overallen :mad: , så man kan säga att systemet är testat mot ordentligt slitage.

Väcker denna tråden ytterligare en gång!

Mitt regntäcke har fått en lång bred reva, ca 30 cm och 7 cm bred. :mad:
Vill inte slänga täcket, så tänkte laga det. Har laga-lappar som jag fått till mina shirestäcken, men dessa är alldeles för små.
Tänkte limma lappen på insidan, nån som har nåt tips om vilket tyg man ska välja? Var runt i tygaffärerna i stan idag, och hittade bävernylon, markisväv, tunt nylontyg (jättetunt, tror inte på det), akrylerat tyg.

Eller ska man offra ett annat täcke och klippa lappar ur?

@Marvin Jag har tejpat ihop några "rader" silvertejp i passande storlek sedan har jag strykt på textillim på tejpen och tryckt fast på täcket. Viktigt att hitta ett riktigt bra textillim annars släpper det, jag köpte på K-rauta och det var jätte bra men sedan så provade jag ett annat billigare märke och då fungerade det inte lika bra.. Silvertejpen är ju vattentät så du slipper impregnera men särskilt snyggt kanske det inte är men täckena brukar ju ändå anta en brunaktig färg ganska fort..

@Marvin Jag har tejpat ihop några "rader" silvertejp i passande storlek sedan har jag strykt på textillim på tejpen och tryckt fast på täcket. Viktigt att hitta ett riktigt bra textillim annars släpper det, jag köpte på K-rauta och det var jätte bra men sedan så provade jag ett annat billigare märke och då fungerade det inte lika bra.. Silvertejpen är ju vattentät så du slipper impregnera men särskilt snyggt kanske det inte är men täckena brukar ju ändå anta en brunaktig färg ganska fort..

Täcket är ljuslila och brukar hålla sig så. :D
Jag har lagat det provisoriskt med silvertejp, men inte haft nån lim under. Tejpen lossnade redan första natten. :(
Hur sjutton ska man veta vilka lim som är bra?? :angel:

Täcket är ljuslila och brukar hålla sig så. :D
Jag har lagat det provisoriskt med silvertejp, men inte haft nån lim under. Tejpen lossnade redan första natten. :(
Hur sjutton ska man veta vilka lim som är bra?? :angel:
Vad är det för täcke? Mitt Rambo (tåligt, så fan heller) har jag lagat med Tear Aid som nu har hållt bra i 2 säsonger. Men det har ett slätt yttertyg som är ganska "fint", mina Shires kan jag inte laga med Tear Aid, dem har jag lämnat in nu till en kvinna som lagar med laglappar.

Vad är det för täcke? Mitt Rambo (tåligt, så fan heller) har jag lagat med Tear Aid som nu har hållt bra i 2 säsonger. Men det har ett slätt yttertyg som är ganska "fint", mina Shires kan jag inte laga med Tear Aid, dem har jag lämnat in nu till en kvinna som lagar med laglappar.

Det är ett bucas.

Väcker upp denna gamla tråd. Jag har funderingar på att limma på reflexer på min lösdriftshäst täcke då jag inte vill ha reflexgrimma på 24/7 . Någon som har något tips som blir hållbart och syns i mörkret?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka