Korvpanik?

MJLee

Trådstartare
Nu har jag inga barn, men blir nyfiken, idag verkar alla tidningar rapportera om att korv kan orsaka cancer och alla föräldrar som har panik, och sedan artiklar om barndietister eller vad det nu heter, som förklarar varför föräldrarna inte ska ha panik.

Men finns det någon förälder här på Buke som har panik över korv? Ibland får man av media uppfattningen att det enda barn kan äta är linsgryta, allt annat verkar vara förorenat (fisk) utsatt för Tjernobyl (grönsaker) cancer (allt rött kött och chark) eller så är det fullt med gluten, mjölk, socker och fett. Ingen vit pasta, ris eller bröd utan bara fullkorn. Kyckling (förutom de som kan köpas i granngården och går och pickar mask eftersom de annars är uppfödda i stora fabriker). Alternativt är det dåligt för miljön utan ska vara närproducerat (frukt och grönsaker förutom på sommaren).

Jag bara undrar, det verkar vara så komplicerat, vad matar föräldrar sina barn med nu förtiden? :confused:

Korv, gärna kall grillkorv :angel:

De flesta grönsakerna och frukterna, både färskt, fryst och konserverat. Gärna ekologiskt men vi tar det som finns, nu i sommar blir det mycket från egna landet men det beror på att mannen i huset älskar att odla.
Vi äter oftast ljust bröd och vanlig pasta.

Barnen är 6 år och 1 år gamla. Har aldrig känt att det är speciellt svårt att utfodra dem :)

Nu har ju jag heller inga barn men att få panik över allting tror jag är värre för barnen. Visst, att få till bra och nyttiga matvanor från början är ju jättebra men jag har full förståelse för att vardagspaniken ibland gör att det lättaste är att fixa en snabb middag med korv. Bara det inte blir för ofta och att man försöker få dem att äta den där linsgryta osv så skulle jag inte hetsat upp mig.

Som alltid när det gäller mat tror jag på en balans (även om jag har svårt för det själv iom ätstörning sedan länge). Att äta extremt åt något håll är ett "bra" sätt att ge barnen ätstörningar tror jag.

Är det inte samma sak för vuxna numera? Man kan inte äta det ena eller det andra, det är inte bra för miljön, det är onyttigt osv. Dessutom är det olika beroende på vem man pratar med, enligt vissa är fett det farligaste som finns medans andra säger att kolhydrater är dåligt, någon predikar att äta mkt protein/kött för det är bra men en annan säger att man inte behöver kött alls. Går liksom inte att göra rätt och det är väl likadant med barn gissar jag....

Har en dotter som är 1,5 år.
Hennes favoriter är korv, riskakor, klämmisar (fruktpuré) och det är väl de sakerna som media har skrivit mest om nu sista tiden. Hon äter detta med måtta och god aptit ;)
Man får nog gå på ens egna magkänsla.. :)

Jag har hittills på snart 30 år inte fått panik gällande matvaror. (Eller för den delen så mycket annat heller.) Både jag och min 5-åriga dotter äter mer eller mindre allt och blandar friskt. Hennes favoriträtter är sushi och spaghetti med köttfärssås. Hon är intresserad av mat, smak och råvaror och är delaktig i inhandling och tillagning. Kör ofta provsmakning i stil med Masterchef och hon är ruggigt smaksäker.

När det gäller onyttigheter som godis, kakor och glass så är det främst på helger och vid särskilda tillfällen.

Äsch, det mesta är väl inte farligt såvida det inte överkonsumeras? Varierad kost är väl det vettigaste

Men vilka tidningar?
Jag scannade snabbt en drös och hittade ingenting. Var och vem varnar?

Jag tror mest på att det är en tidnignsanka. Cancer får man av att leva, krasst sett. Om man inte hinner dö innan - som en gammal ambulansförare sa

Har heller inga barn - men WHO har gått ut med, i och med att det har funnits mer och mer bevis för riskerna, att rött och och chark faktiskt kan öka riskerna för cancer. just om cancer kommer det ju nya rön på löpande band, men i min värld låter det inte helt otroligt eftersom kött är så svårt att hålla fräscht och lagra, och eftersom till exempel varmkorv måste gå genom en hel behandling innan det blir mat.
att nåt "inte är miljövänligt" är ju enkelt att ta reda på bara genom kalla fakta. har det transporterats över halva jordklotet? har framställningen kostat tonvis av utsläpp? har det besprutats med vad fan som helst? om ja är det inte miljövänligt.

Vi uppfostrar den första generationen som växt upp på stora mängder halvfabrikat och industriproducerat kött. Vi vet ännu inte hur all antibiotka som finns i kött påverkar växande kroppar. I korv och charkuterier finns tillsatt nitrit för ökad hållbarhet och det är underbyggt att för stora mängder nitrit ökar risken för mag- och tarmcancer bland annat.
För min familjs skull är jag inte orolig eftersom vi är vegetarianer men att vara försiktig med rött kött och korv tror jag faktiskt är en rekommendation att ta på allvar.

Vi uppfostrar den första generationen som växt upp på stora mängder halvfabrikat och industriproducerat kött. Vi vet ännu inte hur all antibiotka som finns i kött påverkar växande kroppar. I korv och charkuterier finns tillsatt nitrit för ökad hållbarhet och det är underbyggt att för stora mängder nitrit ökar risken för mag- och tarmcancer bland annat.
För min familjs skull är jag inte orolig eftersom vi är vegetarianer men att vara försiktig med rött kött och korv tror jag faktiskt är en rekommendation att ta på allvar.
I svenskt kött lär det knappast finnas antibiotika.

Det är väl nitriterna som är boven. Finska luvsmedelsverket går ut med rekommendation om högst en korvmåltid i veckan för barn under skolåldern.

För mycket nitriter hämmar syreupptagningen. De har också kopplats ihop med diabetes

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka